Potong Projek Besar Yang Membazir, Jangan Tekan Kakitangan Awam

Sementara saya mengalu-alukan pengumuman Dato’ Seri Najib Tun Razak mengenai langkah-langkah untuk mengurangkan belanja kerajaan, pengumuman itu berat sebelah dan tidak menyentuh perkara-perkara besar yang menjadi punca bebaban kewangan yang ditanggung rakyat.

Walaupun pemotongan elaun keraian sebanyak 10 peratus adalah satu isyarat bahawa pentadbiran beliau tahu kemarahan rakyat mengenai kenaikan harga barang dan perkhidmatan yang diumumkan Barisan Nasional akhir-akhir ini, ia sedikit pun tidak akan membantu menghentikan pembaziran dan keborosan sedia ada.

Jadual berikut menunjukkan jumlah penjimatan dari pemotongan 10% elaun keraian bulanan ini (berdasarkan laporan akhbar sebelum ini):

Jawatan

Elaun Sekarang

Potongan 10%

Jumlah Penjawat

Penjimatan Sebulan

Penjimatan Setahun

Perdana Menteri

RM16,979

RM1,698

1

RM1,698

RM20,374

Tim. Perdana Menteri

RM13,514

RM1,351

1

RM1,351

RM16,216

Menteri

RM11,088

RM1,109

30

RM33,264

RM399,168

Tim. Menteri

RM5,400

RM540

26

RM14,040

RM168,480

 

RM50,353

RM604,238

Ini bermakna, Dato’ Seri Najib hanya memotong sebanyak RM1,698 sebulan dari peruntukannya yang berjumlah berbilion ringgit. Daripada sejumlah RM6.8 bilion yang diperuntukkan kepada beliau untuk projek-projek berbentuk kempen politik (melalui dana fasilitasi sebanyak RM4 bilion, penyusunan masyarakat sebanyak RM900 juta, program mesra rakyat sebanyak RM665 juta, program pembangunan RM1.1 bilion dan projek khas RM202 juta), satu sen pun tidak dipotong sedangkan perbelanjaan sebeginilah yang menyebabkan wang rakyat dibazirkan dengan sewenang-wenangnya.

Saya juga ingin menegur Dato’ Seri Najib kerana langkah-langkah penjimatan yang diumumkan beliau banyak melibatkan kakitangan awam di bawah, seolah-olah memberi gambaran bahawa kakitangan kerajaan adalah punca utama pembaziran pentadbiran beliau. Langkah-langkah seperti menjimatkan elektrik, mengurangkan penggunaan kain rentang dan lain-lain memberi gambaran seolah-olah beliau menyalahkan kakitangan kerajaan di atas kegagalan beliau sendiri mentadbir kewangan dengan baik.

Punca utama masalah kewangan negara adalah pucuk pimpinan pentadbiran yang tidak serius membanteras rasuah, malah juga dilihat terpalit dengan rasuah. Akibat amalan rasuah inilah banyak projek-projek yang ditanggung kerajaan dibayar pada harga berkali ganda mahal atau pun menjadi pembaziran kerana tidak mendatangkan manfaat kepada rakyat.

Tindakan Dato’ Seri Najib ini tidak ubah seperti pengumuman Tun Abdullah Badawi dalam tahun 2008 dahulu yang turut mengumumkan pemotongan elaun keraian menteri sebanyak 10%. Langkah itu tidak sedikit pun menghentikan pembaziran dan keborosan Barisan Nasional sehinggalah defisit berpanjangan selama 16 tahun berturut-turut.

Kalau benar Dato’ Seri Najib bersama-sama rakyat mahu menangani krisis kenaikan kos sara hidup ini, beliau perlu mengambil tindakan secepat mungkin menghentikan perjanjian-perjanjian berat sebelah dan dasar kerajaan yang membebankan rakyat seperti berikut:

1. Menurunkan cukai eksais kereta serta-merta sebanyak 30% ke arah menghapuskan cukai eksais kereta sepenuhnya. Hutang kereta adalah salah satu bebanan utama rakyat dan penurunan cukai eksais kereta akan mengurangkan tanggungan hutang bulanan

2. Menghentikan kenaikan tol seperti yang dirancang dan merundingkan kembali perjanjian-perjanjian konsesi tol supaya lebuhraya yang sudah mendapat kembali modal pelaburan dikembalikan kepada rakyat

3. Membatalkan peruntukan untuk projek yang bertujuan memberi ruang berbelanja kepada menteri-menteri tanpa matlamat yang jelas, contohnya peruntukan untuk National Blue Ocean Strategy (NBOS) yang berjumlah RM278 juta seperti yang diumumkan di dalam Belanjawan 2014

4. Membekukan kesemua program penswastaan yang diusahakan oleh Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) terutamanya penswastaan kampus-kampus UiTM di seluruh negara yang dijangka membebankan rakyat dan kerajaan dengan berbilion ringgit yang perlu dibayar sebagai sewa kepada pemegang konsesi di masa hadapan

Perkara-perkara yang saya senaraikan di atas adalah contoh-contoh langkah mudah yang boleh diambil sekiranya Dato’ Seri Najib benar-benar prihatin dengan kepayahan rakyat. Pengumuman beliau setakat ini hanyalah reaksi gentar kepada suara kemarahan rakyat yang semakin dizahirkan akhir-akhir ini, bukanlah satu langkah penyelesaian yang berkesan.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

31 DISEMBER 2013

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.