Bajet 2016: Kerajaan Kutip GST RM19 Sehari Setiap Keluarga Berbanding Kenaikan BR1M 14 Sen Sehari

JK Ekonomi Pakatan Harapan telah meneliti secara keseluruhan Bajet 2016 yang dibentangkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak pada 23 Oktober 2015 yang lalu. Sementara pimpinan Pakatan Harapan dan ahli-ahli parlimen Pakatan Harapan akan terus memberi maklumbalas mengenai bajet ini, JK Ekonomi Pakatan Harapan yang bertanggungjawab merangka Belanjawan Alternatif Pakatan Harapan menyifatkan Bajet 2016 ini adalah yang paling teruk pernah dibentangkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Kepincangan paling utama Bajet 2016 ini ialah apabila beban membayar hasil kepada kerajaan telah dialihkan kepada rakyat kebiasaan.

Keborosan kerajaan Barisan Nasional mula menjadi-jadi sejak harga minyak mentah naik mendadak sekitar tahun 2005. Peningkatan tersebut menaikkan hasil kerajaan melalui kutipan-kutipan cukai syarikat minyak, cukai petroleum, royalti minyak, cukai tidak langsung ke atas hasil petroleum dan dividen dari PETRONAS. Oleh itu, sejak tahun 2005 wujud pergantungan kepada industri minyak dan gas di negara ini untuk menampung perbelanjaan kerajaan.

Dengan kejatuhan harga minyak mentah, tiba-tiba hasil yang lumayan itu turun mendadak. Kerajaan sendiri menjangkakan bahawa hasil dari sumber petroleum menurun sekitar RM30 bilion dalam tahun 2015 dan telah ditampung oleh kutipan GST. Malangnya, operasi dan kos menguruskan kerajaan telah terbiasa dengan sumber hasil dari petroleum hingga menyebabkan pembaziran dan ketirisan sukar dibendung.

Dalam Bajet 2016, pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak mengalihkan beban membayar hasil ini daripada syarikat-syarikat gergasi minyak kepada rakyat kebiasaan. Lompong hasil sebanyak RM30 bilion ini dijangka akan terus ditampung oleh rakyat kebiasaan yang akan membayar cukai yang lebih tinggi seperti berikut:

 

Cukai Dibayar Rakyat Kutipan 2015 (RM Bilion) Kutipan 2016 (RM Bilion) Peningkatan

(RM Bilion/%)

GST (dan Cukai Jualan & Cukai Perkhidmatan)  

34.5

 

39.0

 

4.5 (13%)

Duti eksais (kereta, rokok dan lain-lain)  

12.2

 

12.4

 

0.2 (2%)

Cukai individu 28.1 30.3 2.2 (8%)
Cukai syarikat 68.3 74.4 6.1 (9%)
Jumlah pertambahan kutipan    

156 Bilion

 

13 Bilion

 

Ini bermakna, rakyat Malaysia akan membayar sebanyak RM13 bilion cukai tambahan dalam tahun 2016. Jika ini diaggregatkan mengikut isirumah (dengan anggaran 1 keluarga pada puratanya mempunyai 5 orang ahli, bersamaan 6 juta isirumah), setiap keluarga Malaysia pada puratanya membayar cukai sebanyak RM27,857 setahun kepada kerajaan dalam bentuk-bentuk seperti di atas.

Peralihan beban cukai kepada rakyat ini lebih ketara apabila analisa kutipan GST setiap isirumah dibandingkan dengan pengumuman kenaikan BR1M sebanyak RM50.

Sementara kerajaan akan mengutip GST pada puratanya RM19 sehari dari setiap keluarga di negara ini dalam tahun 2016, jumlah kenaikan BR1M sebenarnya hanya 14 sen sehari. 

JK Ekonomi Pakatan Harapan akan terus memberikan analisa perbandingan sebegini setiap hari sepanjang minggu ini. Kupasan pada hari-hari berikutnya bakal menyentuh soal tata kelola ekonomi (governance) dan pemotongan subsidi yang akan menyebabkan kenaikan harga barang mendadak dalam tahun 2016.

forumbelanjawan

Analisa-analisa ini akan dibentangkan dengan lebih panjang lebar di dalam forum belanjawan Pakatan Harapan yang bertajuk “Bajet 2016: Mencetus Atau Mengurus Krisis” pada malam ini (Isnin, 26 Oktober 2015) jam 830 malam di Dewan Himpunan Cina KL Selangor.

 

RAFIZI RAMLI, AHLI PARLIMEN PANDAN

WONG CHEN, AHLI PARLIMEN KELANA JAYA

KHALID SAMAD, AHLI PARLIMEN SHAH ALAM

LIEW CHIN TONG, AHLI PARLIMEN KLUANG

 

Bagi pihak

JK EKONOMI PAKATAN HARAPAN

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.