Harga RON95 Boleh Naik Sehingga 20 Sen Seliter Minggu Ini, Pengguna Perlu Bijak Memantau Harga

Keengganan Dato’ Seri Najib Tun Razak mengembalikan subsidi apabila pentadbiran beliau melaksanakan semakan harga minyak mingguan telah menjerumuskan rakyat kepada turun naik harga minyak yang tidak menentu setiap minggu.

Minggu ini, harga RON95 dijangka akan naik di antara 10 sen hingga 20 sen seliter bergantung kepada reaksi pasaran dunia kepada ketegangan geopolitik yang berlaku di Timur Tengah ekoran serangan roket Amerika Syarikat ke atas lapangan tentera udara Syria semalam.

Saya sertakan carta harga minyak rujukan dunia iaitu Brent (dalam USD setong) yang dikeluarkan Bloomberg:

Harga minyak mentah dunia melonjak dari USD53.12 setong pada permulaan minggu ini (3 April 2017) dan ditutup pada USD55.12 semalam (7 April 2017), iaitu peningkatan mendadak sebanyak 4% dalam masa seminggu. Bergantung kepada tindakbalas Russia (sekutu kuat rejim Assad) dan tentera rejim Assad, jika ketegangan geopolitik itu tidak reda, minggu depan boleh menyaksikan peningkatan mendadak harga minyak mentah.

Jika harga minyak mentah naik pada kadar yang sama iaitu 4% seperti minggu ini, harga Brent boleh mencecah USD57.20 setong. Saya lebih bimbang jika ia naik lebih tinggi dari itu dan melonjakkan harga minyak mentah melepasi USD58 setong.

Oleh kerana harga minyak di stesen minyak berubah setiap minggu, saya menyeru pengguna supaya memantau harga RON95 setiap minggu untuk membolehkan mereka mengatur pembelian minyak pada hari/minggu yang harganya lebih murah sebelum harga dinaikkan pada minggu seterusnya.

Untuk membantu pengguna, saya memutuskan untuk menerbitkan ramalan harga mingguan apabila berlaku kenaikan atau penurunan harga mendadak di pasaran dunia (atau faktor-faktor lain seperti perubahan nilai matawang Ringgit) yang membawa kesan besar kepada harga petrol dan diesel.

Bagi tujuan itu, saya menggunakan kaedah-kaedah berikut:

i. Membina pengkalan data harga minyak mentah Brent, kadar pertukaran matawang, harga RON95 dan harga mengikut kiraan formula yang ditetapkan Kerajaan Persekutuan

ii. Menggunakan kaedah statistik mudah untuk menentukan perkaitan harga RON95 dengan harga minyak mentah Brent serta kadar pertukaran matawang

iii. Menggunakan perkaitan itu untuk meramalkan harga RON95 bagi minggu seterusnya

Dengan menggunakan data mingguan seperti (i) hingga (iii) bagi bulan Februari dan Mac; plot perkaitan harga RON95 dengan harga minyak mentah Brent adalah seperti berikut:

Oleh yang demikian, saya meramalkan harga RON95 mengikut harga Brent bagi minggu depan seperti berikut, iaitu:

i. Memandangkan harga Brent sudah pun mencecah USD55.12 semalam, ada kemungkinan ia akan terus naik melepas paras USD56 apabila pasaran dibuka pada hari Isnin

ii. Maka, harga RON95 minggu depan akan naik di antara 10 sen ke 20 sen seliter dari harga sekarang

Oleh itu, saya menasihati pengguna supaya bijak mengatur pembelian harga minyak mengikut harga yang diramalkan. Saya juga menyeru supaya Kerajaan Persekutuan campur tangan di dalam rundingan di antara pengendali stesen minyak dan syarikat-syarikat minyak supaya keputusan penghantaran stok tidak merugikan pengendali stesen minyak yang berkemungkinan terpaksa membeli stok pada harga yang lebih tinggi tetapi dijual pada harga yang lebih rendah.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.