Risiko “Cross Default” Oleh 1MDB Ke Atas Sistem Kewangan Negara Seperti Laporan Akhbar Perniagaan Singapura

13 MEI 2015

Hari ini, akhbar perniagaan Singapura Business Times telah melaporkan kemungkinan konsortium enam bank antarabangsa yang diketuai oleh Deutsche Bank yang meminjamkan sejumlah USD975 juta (bersamaan RM3.6 bilion) kepada 1MDB akan menggunakan haknya seperti di dalam perjanjian untuk mengarahkan 1MDB membayar hutang itu lebih awal dari tempoh matang iaitu September 2015.

Semalam, saya telah menanyakan beberapa soalan mengenai hutang RM3.6 bilion ini termasuklah bagaimana 1MDB akan membayar hutang ini memandangkan kedudukan aliran tunai 1MDB yang tidak baik. Rekod pembayaran hutang 1MDB setakat ini menunjukkan bahawa setiap kali 1MDB perlu membayar hutang sejak awal tahun ini, kerajaan atau agensi pelaburan negara terpaksa menyuntik dana ke dalam 1MDB.

Laporan akhbar Business Times pada hari ini mengesahkan pendedahan saya semalam bahawa hutang RM3.6 bilion ini diambil dengan memberi cagaran simpanan dana USD1.1 bilion yang kononnya disimpan oleh 1MDB di Bank BSI di Singapura. Oleh kerana laporan terkini menyebut bahawa dana USD1.1 bilion ini mungkin tidak wujud, ia telah mewujudkan keadaan panik di kalangan enam bank antarabangsa tersebut yang bimbang 1MDB tidak boleh membayar hutang RM3.6 bilion itu.

Ini menimbulkan masalah besar kerana jika keenam-enam bank itu menuntut bayaran segera dan 1MDB tidak mampu membayarnya, ini bermakna 1MDB telah gagal membayar hutang (“defaulted on loan”).

Adalah menjadi amalan biasa di dalam perjanjian pinjaman atau terbitan hutang bon bagi bank dan peminjam memasukkan satu klausa “cross default” di dalam perjanjian pinjaman. “Cross default” bermakna jika 1MDB gagal membayar faedah atau bayaran pokok di dalam satu pinjaman/hutang, ia juga dikira telah gagal memenuhi tuntutan bayaran bagi semua hutang-hutangnya yang lain.

Ini bermakna, jika tuntutan bayaran hutang RM3.6 bilion oleh enam bank antarabangsa ini gagal dipenuhi dalam masa terdekat, 1MDB secara undang-undangnya telah gagal memenuhi tuntutan bayaran bagi kesemua RM42 bilion hutangnya.

Hutang-hutang RM42 bilion ini turut melibatkan sukuk dan bon yang dibeli oleh Lembaga Tabung Haji di samping pinjaman yang diberikan oleh bank-bank tempatan. Jumlah bonnya juga besar dan akan mempunyai kesan besar kepada pasaran bon negara.

Oleh itu, ramalan awal saya bahawa satu hari nanti hutang-hutang 1MDB ini membawa risiko besar kepada kestabilan kewangan negara (“systemic risk to the financial system”) kini mungkin menjadi kenyataan. Ini menafikan jaminan yang dibuat oleh pimpinan Barisan Nasional termasuklah Khairy Jamaluddin yang kononnya 1MDB bukanlah satu risiko kepada kestabilan kewangan negara.

Memandangkan kegagalan 1MDB memenuhi tuntutan hutang RM42 bilion ini adalah risiko besar kepada negara jika “cross default” terjadi akibat dari tuntutan hutang RM3.6 bilion oleh bank-bank antarabangsa ini, Dato’ Seri Najib Tun Razak wajib memberikan kenyataan segera bagaimana 1MDB bercadang membayar hutang RM3.6 bilion yang boleh dituntut bila-bila masa ini.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

One thought on “Risiko “Cross Default” Oleh 1MDB Ke Atas Sistem Kewangan Negara Seperti Laporan Akhbar Perniagaan Singapura”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.