SRC Mencatat Susutnilai Pelaburan Sebanyak RM115 Juta Bagi Tahun 2014

1 APRIL 2015

Menteri Kewangan dalam jawapan bertulis beliau minggu lepas telah mengesahkan bahawa sebanyak RM3.81 bilion dana pencen yang diambil oleh SRC International Sdn Bhd (bekas anak syarikat 1MDB) telah dilaburkan di dalam aset-aset sumber asli dan batu-bara di Mongolia dan beberapa tempat lain.

Saya juga telah mendedahkan bahawa daripada jumlah ini, sebanyak RM3.1 bilion adalah Pelaburan Tahap 3 iaitu pelaburan yang juru audit tidak mempunyai apa-apa maklumat mengenainya.

Setiap tahun mengikut peraturan audit kewangan, pengurusan syarikat perlu membuat nilaian terkini mengenai pelaburan. Ini dibuat dengan membandingkan nilai pelaburan itu seperti yang dimasukkan di dalam penyata kewangan dengan jumlah pendapatan (earning potential) yang akan dibawa oleh pelaburan itu di masa hadapan. Sekiranya nilaian pelaburan adalah lebih rendah dari jumlah pendapatan (earning potential), pengurusan syarikat terpaksa melakukan susutnilai (impairment) ke atas nilaian pelaburan itu.

Proses ini lebih mudah bagi aset dan pelaburan yang nilaiannya ada rujukan di pasaran seperti hartanah, pegangan saham yang disenaraikan dan bon. Proses perbandingan nilaian menjadi lebih sukar bagi aset atau pelaburan yang tiada maklumat pasaran; iaitu aset atau pelaburan yang diklasifikasikan sebagai Pelaburan Tahap 3.

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014, mengikut penyata kewangan terkini yang diaudit, saya boleh mengesahkan bahawa SRC International Sdn Bhd telah terpaksa merekodkan susutnilai (impairment) sebanyak RM115 juta ke atas pelaburannya seperti berikut:

impairmentnote

Malah, daripada kerugian sebelum cukai berjumlah RM164 juta, susutnilai pelaburan sebanyak RM115 juta ini adalah kerugian/perbelanjaan paling besar seperti yang diterangkan di dalam nota penyata kewangan berikut:

note6p&l

Susutnilai pelaburan berjumlah RM115 juta ini membimbangkan kerana pelaburan SRC ini menggunakan dana pencen awam melalui pinjaman sebanyak RM4 bilion dari KWAP.

Oleh kerana juru audit sendiri tidak mempunyai apa-apa maklumat mengenai pelaburan sebanyak RM3.1 bilion yang kononnya bersabit aset batu bara di Mongolia dan tempat-tempat lain, ada kemungkinan besar bahawa risiko susutnilai sebenar adalah jauh lebih besar. Saya tidak terkejut sekiranya SRC terus akan mencatatkan susutnilai pelaburan dalam tahun-tahun akan datang apabila pelaburan yang tidak diketahui itu gagal menjana pendapatan kepada SRC.

Saya mengulangi pendirian sebelum ini bahawa pengurusan dana awam melalui SRC ini sebenarnya lebih sensitif dari pinjaman-pinjaman yang dibuat oleh 1MDB kerana ia melibatkan dana pencen. Apatah lagi apabila minggu ini Kerajaan Persekutuan memohon belanjawan tambahan yang sebahagian besarnya (lebih dari RM1 bilion) untuk disuntik ke dalam KWAP. Apakah suntikan dana ke dalam KWAP yang diluluskan melalui belanjawan tambahan minggu ini bersabit dengan risiko KWAP tidak mampu menampung keperluan pembayaran pencen (tanpa suntikan dana baru) yang sebahagiannya boleh dikaitkan dengan hutang RM4 bilion kepada SRC ini?

Oleh sebab itu, saya menyeru supaya Perdana Menteri memasukkan audit terhadap SRC ke dalam senarai syarikat-syarikat 1MDB yang perlu diaudit oleh Ketua Audit Negara. Saya juga akan menulis kepada Tun Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya mereka bersuara di dalam Umno untuk menyelamatkan dana pencen rakyat dengan memastikan SRC memulangkan RM4 bilion yang telah diambil dari KWAP.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.