Soal Jawab Harga Minyak: Harga Petrol Sepatutnya RM1.90 Seliter Sekarang

Saya ditanya oleh wartawan mengenai kaedah sebenar memastikan harga petrol dan diesel yang ditetapkan tidak memangsakan rakyat.

Berikut adalah cadanga saya yang saya akan angkat ke Pakatan Rakyat untuk kita perjuangkan. Mohon sebarkan supaya kita dapat kembalikan sistem subsidi dan pastikan #turunhargaminyak

SOALAN SATU:
Apa akan terjadi sekiranya harga minyak mentah melambung?

Apabila harga petrol dan diesel diapungkan sepenuhnya mengikut harga minyak mentah di pasaran dunia, harga petrol dan diesel juga akan mengikut turun naik di pasaran dunia. Pada ketika ini harganya berada pada paras USD80 setong dan oleh kerana BN telah menaikkan harga petrol dan diesel hingga mencecah RM2.30 (petrol) dan RM2.20 (diesel), maka harga sebenarnya yang dikenakan oleh syarikat minyak seperti PETRONAS, SHELL dan lain-lain sebenarnya lebih murah dari itu. Jadi pada harga minyak mentah di paras USD80 setong, jika diapungkan mengikut harga pasaran, harga petrol dan diesel lebih murah beberapa sen dari harga sekarang.

Tetapi sekiranya harga minyak mentah kembali naik, harga pasaran yang dikenakan oleh syarikat minyak seperti PETRONAS, SHELL dan lain-lain akan melebihi RM2.30 seliter, maka rakyat terpaksa menanggung kos petrol dan diesel yang lebih tinggi.

Penarikan subsidi maknanya kerajaan mengabaikan terus tanggungjawab mengurangkan beban rakyat dengan melindungi rakyat dari ketidaktentuan harga di pasaran antarabangsa.

Sebab itu saya tetap menegaskan bahawa ada caranya yang mana subsidi boleh dikekalkan tanpa membebankan negara, pada masa yang sama melindungi rakyat.

Saya berpendapat kerajaan sepatutnya menetapkan jumlah subsidi setiap liter yang tetap, contohnya 30 sen setiap liter bagi petrol dan diesel. Mengambil kira jumlah penggunaan petrol dan diesel setiap tahun iaitu 15 bilion liter petrol setiap tahun dan 10 bilion liter diesel setiap tahun, jumlah subsidi yang perlu diperuntukkan setiap tahun ialah [30 sen X (15b + 10b)] = RM7.5 bilion sahaja.

Jumlah ini tidak mahal berbanding dengan segala perbelanjaan lain, contohnya hutang 1MDB yang mencecah RM42 bilion, bayaran faedah dari hutang kerajaan sebanyak RM25 bilion setahun dan lain-lain.

Jika subsidi ditetapkan dengan cara ini:

– rakyat akan tetap menikmati harga petrol dan diesel yang murah walaupun masih tertakluk kepada perubahan harga minyak mentah dunia

– kos menyediakan subsidi itu tidak terlalu tinggi dan kerajaan boleh merancang lebih baik kerana telah menetapkan subsidi tetap setiap liter, bukannya berubah-ubah

Oleh itu, jika diambil dengan harga minyak mentah sekarang iaitu USD80 setong, harga pasaran yang dikenakan oleh syarikat minyak ialah RM2.25 seliter bagi petrol.

Jika kerajaan mengambil kaedah memberi subsidi 30 sen seliter bagi petrol, harga petrol sepatutnya hanya RM1.95 seliter.

Sebab itu saya membangkang tindakan kerajaan ini kerana ia memangsakan rakyat dan bakal menyusahkan rakyat apabila harga minyak mentah naik kelak.

SOALAN DUA:
Apakah mekanisme menetapkan harga yang diumumkan kerajaan itu tepat?

Mekanisme akan mengambil kira harga purata minyak mentah di pasaran dunia mengikut bulan, kemudian ini akan menetapkan harga bagi bulan yang seterusnya. Malah harga itu akan tetap dikawal dan ditentukan oleh kerajaan, cuma kerajaan tidak memberi subsidi.

Ini juga tidak adil kepada rakyat kerana bila diambil purata bulanan, turun naik itu mungkin tidak memberi sebarang perubahan besar sedangkan ada minggu yang harga turun.

Sebab itu kalau kerajaan betul-betul mahu menggunakan harga pasaran, maka gunakanlah harga pasaran sepenuhnya.

Saya telah bagi cadangan bagaimana ini boleh dilaksanakan iaitu:

1) tetapkan jumlah subsidi setiap liter yang diberikan, contohnya 30 sen setiap liter seperti yang saya terangkan di atas

2) berdasarkan harga minyak mentah minggu di pasaran dunia, tetapkan harga siling yang boleh dikenakan oleh syarikat minyak pada setiap minggu. Syarikat-syarikat ini boleh mengenakan harga yang lebih murah untuk mendapat lebih ramai pelanggan tetapi tertakluk kepada harga siling

3) Harga yang dibayar oleh rakyat adalah harga yang dikenakan syarikat minyak ditolak subsidi yang diberikan oleh kerajaan

4) Contoh: pada harga minyak mentah USD80 setong, kerajaan menetapkan harga siling RM2.25 seliter bagi petrol. PETRONAS tetapkan harga RM2.20 seliter dan SHELL RM2.23 seliter. Pengguna yang membeli di PETRONAS akan membayar RM1.90 seliter kerana kerajaan memberi subsidi 30 sen.

One thought on “Soal Jawab Harga Minyak: Harga Petrol Sepatutnya RM1.90 Seliter Sekarang”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.