Hapuskan Cukai Eksais, Kempen Turunkan Harga Kereta

Minggu ini, KEADILAN telah mendedahkan dalam perbahasan Belanjawan bahawa Kerajaan Persekutuan dijangka akan mengutip RM17.3 bilion cukai-cukai, lesen dan bayaran pendaftaran berkaitan pemilikan dan penggunaan kenderaan di negara ini bagi tahun 2014. Cukai-cukai kenderaan yang terbesar adalah cukai eksais (RM8 bilion), cukai jualan (RM4.5 bilion), duti import (RM1.1 bilion) dan lesen kenderaan (RM2.4 bilion).

Jumlah kutipan cukai-cukai kenderaan berjumlah RM17.3 bilion ini menjadikan Malaysia salah sebuah negara yang mengenakan cukai tertinggi ke atas pemilikan dan penggunaan kereta dan kenderaan. Cukai-cukai ini juga secara langsung menaikkan harga kereta, kenderaan, alat gantian dan lain-lain sehingga menjadikan bayaran ansuran kereta bulanan dan penyenggaraan kereta menjadi salah satu tanggungan yang terbesar oleh setiap isi rumah di negara ini.

Selama ini, Kerajaan Persekutuan memberi alasan cukai-cukai yang tinggi ke atas pemilikan dan penggunaan kenderaan ini adalah wajar kerana kerajaan menanggung subsidi petrol dan diesel yang tinggi setiap tahun. Menteri-menteri berhujah bahawa kos keseluruhan operasi kenderaan (bayaran pemilikan dan kos petrol dan diesel) adalah lebih rendah berbanding negara-negara lain.

Oleh kerana dua kenaikan harga minyak dalam tempoh setahun (20 sen dalam September 2013 dan 20 sen awal Oktober 2014), jumlah subsidi petrol dan diesel yang ditanggung oleh kerajaan berkurangan dengan mendadak. Bagi tahun 2014, Kerajaan Persekutuan diunjurkan menanggung subsidi petrol dan diesel sebanyak RM13.7 bilion.

Jumlah ini adalah lebih sedikit berbanding dengan cukai-cukai yang dibayar oleh rakyat kepada kerajaan untuk menggunakan kereta dan kenderaan iaitu RM17.3 bagi tahun 2014.

Oleh kerana kerajaan tidak lagi menanggung subsidi yang besar untuk petrol dan diesel, maka alasan cukai-cukai kenderaan yang tinggi dikenakan tidak lagi boleh dipakai.

Oleh itu, KEADILAN akan menghidupkan kembali kempen #turunkanhargakereta yang berjaya menekan Barisan Nasional sebelum Pilihanraya Umum 13 dahulu untuk menjanjikan penurunan harga kereta sebanyak 30%. Sehingga kini, janji itu belum lagi dipenuhi atau belum ada langkah-langkah pun ke arah itu.

Kempen #turunkanhargakereta kali ini adalah lebih menyeluruh untuk meliputi perkara-perkara berikut:

1. Desakan supaya cukai eksais ke atas kereta dihapuskan secara berperingkat menjelang tahun 2017;

2. Desakan supaya alat gantian dan keperluan kereta/kenderaan tertentu dikenakan GST pada kadar sifar;

3. Kajian pasaran dan harga munasabah akan dijalankan untuk melihat margin keuntungan dan kos alat-alat gantian yang dikenakan terhadap pengguna;

4. Desakan supaya lesen-lesen dan yuran tertentu berkenaan penggunaan kenderaan/kereta dihapuskan;

5. Desakan supaya satu sistem Bus Rapid Transit (BRT) diwujudkan di Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor Baru menjelang 2017

Kami yakin Barisan Nasional tidak lagi ada alasan untuk terus mengenakan cukai-cukai yang tinggi ke atas pemilikan dan penggunaan kereta/kenderaan yang menjadi punca keberhutangan rakyat selama ini.

RAFIZI RAMLI
Setiausaha Agong/Naib Presiden KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan

WONG CHEN
Pengerusi Biro Perdagangan dan Industri KEADILAN
Ahli Parlimen Kelana Jaya

15 Oktober 2014

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.