Calon BN Pasir Salak, Tajuddin Rahman Diberi Konsesi RM1.3 Bilion

Dato’ Seri Najib Tun Razak berjanji bahawa calon-calon Barisan Nasional dalam PRU13 ini benar-benar ditapis agar mereka mempunyai rekod cemerlang yang bebas dari rasuah, atau anugerah projek yang diragukan.

Pemilihan calon BN terus menjadi kontroversi sehingga menyebabkan ramai pimpinan Umno/Barisan Nasional sendiri tidak puas hati dan mengambil tindakan keluar parti. Terbaru, Dato’ Kamillia Ibrahim menyertai seramai 61 orang anggota Umno yang telah dipecat kerana bertanding bebas. Di kerusi Parlimen Pandan pun, lawan saya (Sdr Gary Lim) masih bergelumang untuk membersihkan namanya yang dituduh melanggar etika dan peraturan guaman sehingga bekas majikannya sendiri membuat satu laporan polis terhadap beliau.

Seperti yang dijanjikan, KEADILAN terus meneliti calon-calon BN untuk meneliti sendiri kredibiliti mereka seperti yang diwar-warkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Salah seorang yang diteliti adalah Dato’ Tajuddin Rahman, calon BN bagi Parlimen Pasir Salak yang didapati menerima anugerah konsesi RM1.3 bilion untuk membina UiTM Tapah, walaupun syarikat miliknya (Detik Utuh Sdn Bhd) bukanlah syarikat pembinaan yang aktif dan mempunyai rekod prestasi yang baik.

Merujuk kepada pengumuman yang dibuat kepada Bursa Malaysia (rujuk Lampiran A), rakan kongsi yang juga merupakan syarikat pembinaan sebenar dalam projek ini iaitu Crest Builder Holdings Berhad mengumumkan bahawa projek itu dimiliki secara bersama oleh Crest Builder Holdings Berhad (51%) dan Detik Utuh Sdn Bhd (49%) melalui syarikat pegangan khas bernama UniTapah Sdn Bhd.

Kos pembinaan UiTM Tapah hanyalah RM285 juta tetapi Unitapah diberikan konsesi selama 23 tahun untuk membina dan menyenggara kemudahan universiti itu pada jumlah RM1.3 bilion sepanjang tempoh itu.

Kadar bayaran kepada Unitapah oleh Kerajaan Malaysia adalah seperti berikut:

• Bayaran tetap penyediaan bangunan – RM4.50 setiap kaki persegi setiap bulan
• Bayaran penyenggaraan bulanan – RM1.146 setiap kaki persegi setiap bulan

Jumlah keluasan kaki persegi keseluruhan UiTM Tapah yang diberikan melalui konsesi ini adalah seluas 837,872 kaki persegi.

Ini bermakna, setiap bulan Kerajaan Persekutuan terpaksa membayar sewa dan yuran penyenggaraan sebanyak RM56.77 juta. Jumlah keseluruhan sepanjang tempoh konsesi adalah RM1.3 bilion, iaitu 5 kali ganda berbanding dengan kos pembinaan yang hanyalah RM285 juta.

Detik Utuh Sdn Bhd adalah sebuah syarikat Ali Baba yang hanya mendapat keuntungan atas angin dengan menggunakan Crest Builder Holdings Berhad untuk mengusahakan sepenuhnya pembinaan dan penyenggaraan UiTM Tapah. Pada masa yang sama, kosnya melambung sehingga 5 kali ganda akibat pemberian konsesi yang menguntungkan Dato’ Tajuddin Rahman.

Maklumat ini adalah maklumat yang diperolehi dari Perjanjian Konsesi yang ditunjukkan kepada saya.

Sebagai calon boleh menang yang sepatutnya bersih dari tuduhan kronisme, rasuah dan mengaut untung atas angin hasil dari kontrak kerajaan, Dato’ Tajuddin Rahman perlulah membersihkan namanya dan menjelaskan perkara-perkara berikut:

1. Apa kelayakan dan rekod pembinaan Detik Utuh Sdn Bhd miliknya?
2. Kenapa projek ini tidak diberika terus kepada sebuah syarikat pembinaan yang layak tanpa perlu ada usahasama dengan syarikat ahli politik Umno yang tidak membawa apa-apa kepakaran?
3. Berapa dari jumlah RM1.3 bilion itu yang akan disumbangkan kepada penduduk Pasir Salak?

Perjanjian konsesi ini adalah salah satu dari perjanjian konsesi yang akan disemak semula sekiranya Pakatan Rakyat menang PRU13.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

23 APRIL 2013

11 thoughts on “Calon BN Pasir Salak, Tajuddin Rahman Diberi Konsesi RM1.3 Bilion”

  1. These New UMNO guys are all following footsteps of Mamakutty they think the country’s money is all for their taking. We certainly need decent politicians to be in charge of the country. ABU!

  2. terima kasih atas pendedahan.semakin byk yg rakyat tahu.teruskan usaha tuan dlm mmbanteras penyalahgunaan kuasa dan rasuah.salam dari mahasiswa (:

    *cite detail tntg duit petronas yg diambil mase zmn pak lah ada tak?teringin nk tau.437b bukan sikit.

  3. Please continue with the fine work that you have been doing i.e. to expose all these cronies who benefitted directly from the UMNO/BN hand outs using public funds.

  4. Tahniah saudara Rafizi…
    Mohon dedahkan semua syarikat2 kroni yg terlibat dengan Private Finance Initiative (PFI). Perompak alaf baru…

  5. Rafizi, rm 56.77 tu sebulan ke setahun? Saya kira dapat utk setahun tapi u tulis sebulan. Cuba check balik.

  6. tajuddin rahman ni memang terkenal perompak umno dari dulu lagi.
    dah kaya bertambah kaya bertambah alpa.
    PA dia pun dari kaum sulu. confirmed and please check semua duit ni supply utk apa?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.