Cincin Datin Seri Rosmah: Rafizi Disiasat Polis Lagi

Penyokong Umno dan PAS selalu menuduh pihak berkuasa (terutamanya polis, pendakwaraya, hakim dan lain-lain) tunduk kepada kemahuan Pakatan Harapan. Banyak komen-komen memberi contoh bagaimana kes-kes yang melibatkan pimpinan PH digugurkan satu per satu, kononnya akibat campur tangan ini.

Saya tidak boleh bercakap bagi pihak orang lain, tetapi boleh berkongsi pengalaman saya sendiri. Saya memilih untuk tidak membuat apa-apa rayuan atau perbincangan dengan mana-mana pihak (baik peguam, pendakwaraya, menteri atau pegawai) untuk kes-kes saya kerana saya tidak setuju dengan campur tangan dalam pentadbiran undang-undang di negara ini.

Saya mempertaruhkan kebebasan dengan hanya merayu budi bicara hakim-hakim mengikut peruntukan undang-undang agar tidak memenjarakan saya. Jika pada 1 Jun lalu, hakim tidak bersetuju – maka saya sepatutnya berada di dalam penjara. Kawan saya kata itu kerja gila kerana berisiko besar, tetapi saya tidak bersama gerakan reformasi selama 20 tahun hanya untuk melakukan perkara yang sama (campur tangan dalam pentadbiran undang-undang) bila PH sudah berkuasa.

Nak dijadikan cerita, saya balik rumah semalam ada satu surat dari IPD Sentul, menyatakan saya kini sedang disiasat oleh pihak polis. Saya agak terkejut – apa pula aku buat kali ini.

Merujuk kepada surat, ada satu laporan yang dibuat oleh Datin Seri Rosmah yang kononnya saya telah memutar belitkan pembelian berlian dan barang kemas sehingga menjejaskan reputasi beliau dan keluarga.

cincinrosmah

Saya kata: bagus juga PDRM ni, walaupun Dato’ Seri Najib sudah bukan Perdana Menteri, mereka tetap siasat laporan yang dibuat sebelum-sebelum itu (sebelum 9 Mei).

Hari ini, saya telefon Pegawai Penyiasat untuk tetapkan tarikh hadir memberi keterangan. Saya sebut yang saya tak ingat bila kali terakhir saya ulas mengenai berlian dan barang kemas Datin Seri Rosmah.

Pegawai Penyiasat memaklumkan ini adalah laporan baru yang dibuat selepas 9 Mei.

Saya tersenyum besar dan berasa lega dengan tindakan polis membuka kertas siasatan terhadap saya. Selalunya ada juga rasa kecewa bila disiasat polis, dalam perkara-perkara yang berkepentingan awam.

Tetapi kali ini sangat berlainan. Apabila pihak yang tewas (iaitu Umno) membuat laporan terhadap seorang pemimpin PH, walaupun ia berkenaan kes yang sudah diketahui umum (berlian dan barang kemas), pihak polis tetap membuka kertas siasatan untuk menyiasat saya.

Ini yang sepatutnya berlaku. Semua aduan, laporan – tidak kira dari siapa, yang kaya, yang miskin, yang menang dan yang tewas – perlu disiasat.

Bunyinya pelik, tetap saya berasa puas hati bila dipanggil pihak polis kali ini untuk memberi keterangan. Maksudnya, pihak polis sedang belajar menjadi lebih bebas dan tidak terikut dengan kehendak politik.

In Sha Allah saya akan memberi keterangan hari Jumaat ini di IPD Sentul.

3 thoughts on “Cincin Datin Seri Rosmah: Rafizi Disiasat Polis Lagi”

  1. Great spirit RR. You are in the right path. I pray for fight & will get the blessings from Allah. Do in the way as permitted by religion & law, you will be alright.

  2. Hi rafizi, I think the parliament is not the same without you in there.. It’s such a shame you are not around..I really hope you will find the condo cows and put them behind bar very soon.. All the best.. Tc

  3. May Allah bless you always with your sincerity and honesty for the ummah.
    Ta’ muru nabil makruf wan
    nahi anil mungkar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.