RM4,000 Minimum Household Income

Pendapatan Minima RM4,000 Bagi Setiap Isi Rumah: Nota 1

Sejak diumumkan pada hari Khamis (19 Ogos 2010), ada beberapa perkara yang ditimbulkan oleh pembaca laman-laman web sosial mengenai sasaran pendapatan minima RM4,000 bagi setiap isi rumah, dalam tempoh 5 tahun Pakatan Rakyat berkuasa.

Ada 2 perkara yang perlu dikupas – pertama (seperti yang dijangka), persoalan bagaimanakah perkara ini akan dapat dilaksanakan. Maka ada sesetengah pihak yang dengan cepat menyatakan bahawa ini satu gula-gula dan retorik yang tidak akan dapat dilaksanakan.

Saya mengakui bahawa persoalan polisi dan kaedah mencapai sasaran itu perlukan penelitian dan perancangan yang besar. Komen-komen yang mempersoalkan bentuk langkah-langkah yang akan dibuat adalah komen yang berasas (cuma kadang-kadang saya khuatir sama ada komen dan keraguan sebegitu hanya diajukan kepada Pakatan Rakyat, sedangkan setakat ini semua pengumuman besar yang dibuat oleh Barisan Nasional tidak realistik dan mengenepikan hakikat bahawa semua sasaran RMK8 hingga RMK10 tidak pun dicapai).

Namun bagi saya, persoalan yang lebih penting adalah konsep yang ingin dibawa oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim berbanding pendekatan pembangunan ekonomi yang dilaungkan oleh Umno/BN.

Baca selanjutnya

3 thoughts on “RM4,000 Minimum Household Income”

  1. masalah parking kat pandan jaya area blok L1 bila nak jengok YB? dah lama sangat tunggu, YB dulu reply pegi haji..sampai sekarang saya masih tunggu…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Ahli Parlimen Pandan dan Naib Presiden/Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat || Member of Parliament for Pandan, Vice President/Secretary General of Justice Party