Audit Forensik Perlu Sahkan Menteri Luluskan KLVC

Saya mengalu-alukan audit forensik oleh sebuah firma bebas untuk menjejaki sebarang kelemahan tata kelola yang menyebabkan Felda hilang hakmilik ke atas tanah-tanahnya di Jalan Semarak yang kini dibangunkan sebagai KL Vertical City (KLVC).

Saya tidak mencampuri isu tanah Felda yang hilang ini untuk memberi ruang sepenuhnya kepada Tan Sri Shahrir Samad, Pengerusi Felda mengendalikannya demi kepentingan rakyat dan negara. Sebab itu saya tidak mengeluarkan sebarang kenyataan sejak kehilangan tanah itu diakui sendiri oleh Tan Sri Shahrir Samad.

Dengan bermulanya proses audit forensik pada hari ini, saya merasa terpanggil untuk membawa kepada pengetahuan awam beberapa perkara penting, iaitu:

1.   Perjanjian yang memberi kuasa kepada pemaju (Synergy Promenade Sdn Bhd) untuk menukar hakmilik tanah dengan sendirinya terbatal (“null and void”) jika pihak yang menandatangani bagi pihak Felda sebenarnya tidak ada kuasa untuk berbuat demikian;

2.   Jika perjanjian itu terbatal, maka tidak timbul hakmilik tanah ditukar dari Felda kepada pemaju (walaupun pemaju ada kuasa berbuat demikian mengikut perjanjian) kerana penukaran hakmilik itu tidak dibuat secara sah (kuasa melalui “power of attorney” yang diberikan oleh perjanjian adalah tidak sah);

3.   Akibat (1) dan (2), tanah-tanah tersebut kekal menjadi hakmilik Felda.

Sebab itu saya agak khuatir apabila sehingga kini perkara ini tidak diulas langsung oleh Tan Sri Shahrir Samad – iaitu sama ada perjanjian itu sah atau tidak di sisi undang-undang.

Proses audit forensik boleh menentukan dengan jelas siapa sebenarnya yang mempunyai kuasa untuk mewakili Felda menandatangani perjanjian-perjanjian bersabit pembangunan tanah-tanah Felda. Dengan mengetahui siapa yang mempunyai kuasa, bolehlah disahkan sama ada perjanjian itu ditandatangani oleh pihak yang ada kuasa atau tidak.

Saya sertakan Akta 474 iaitu Akta Pembangunan Tanah 1956 yang menubuhkan Felda. Segala kuasa dan peraturan Felda adalah tertakluk kepada fasal-fasal akta ini.

Saya tunjukkan juga fasal-fasal penting yang menjawab siapa sebenarnya yang mempunyai kuasa untuk mewakili Felda menandatangani perjanjian projek pembangunan seperti berikut:

Fasal 2 dengan secara jelas menunjukkan Felda ditubuhkan dibawah akta ini iaitu di dalam Fasal 3.

Fasal 3(2)(a) hingga 3(2)(e) menerangkan fungsi dan tanggungjawab Felda.

Fasal 3(3)(a) ke atas hingga 3(3)(e) menghuraikan apa kuasa yang ada pada Felda dalam menjalankan fungsi dan tanggungjawabnya.

Secara jelas, Fasal 3(3)(c) dan 3(3)(ca) menunjukkan kuasa untuk meluluskan sebarang perjanjian yang membenarkan Felda memasuki sebarang projek, usaha sama, perniagaan dengan mana-mana pihak dan yang berkaitan dengannya adalah kuasa Menteri. Kuasa menubuhkan syarikat juga kuasa menteri, seperti berikut:

Fasal 3(3)(c) dan 3(3)(ca) di atas menunjukkan hanya dengan kelulusan Menteri barulah Felda boleh memasuki apa-apa perjanjian dengan pemaju, termasuklah yang melibatkan pembangunan KLVC.

Oleh itu, saya mendesak Tan Sri Shahrir Samad mengesahkan perkara-perkara berikut:

1.   Adakah Dato’ Seri Najib meluluskan pembabitan Felda dengan pembangunan KLVC?

2.   Jika tidak diluluskan, sewajarnya pemindahan tanah itu terbatal begitu sahaja dan harta rakyat diselamatkan

3.   Jika pelbagai usaha sedang dibuat pentadbiran Dato’ Seri Najib untuk mendapatkan balik tanah itu sedangkan Felda tidak pula mengisytiharkan perjanjian itu tidak sah (“null and void”), itu ada kemungkinan besar Menteri telah meluluskan perjanjian tersebut

Soalan-soalan ini sewajarnya dijawab dengan terbuka dan saya mencabar Tan Sri Shahrir untuk mendedahkan minit-minit mesyuarat dan surat kelulusan (jika ada) untuk tidak melengahkan perkara ini dengan lebih panjang lebar.

 

RAFIZI RAMLI

AHLI PARLIMEN PANDAN

NAIB PRESIDEN KEADILAN

2 thoughts on “Audit Forensik Perlu Sahkan Menteri Luluskan KLVC”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.