Tabung Haji Terdedah Kepada Kerugian Lebih RM700 Juta Akibat Pelaburan Dalam Sektor Berisiko Seperti Minyak Dan Gas

Saya telah tunjukkan semalam bagaimana pelaburan Tabung Haji di dalam kaunter minyak dan gas Perisai Petroleum telah menyebabkan kerugian yang dianggarkan berjumlah RM64 juta setelah syarikat itu jatuh ke status PN17 yang memerlukan penstrukturan kewangan untuk mengekalkan status penyenaraiannya.

Malah, ini bukan kali pertama Tabung Haji melabur di dalam sebuah syarikat yang berasaskan industri minyak dan gas yang terjerumus ke status PN17 setelah Tabung Haji membeli pegangan yang besar.

Kegagalan Tabung Haji di dalam pelaburan sektor minyak dan gas yang paling diperkatakan ialah di dalam syarikat Ramunia Holdings Berhad yang ditukar nama kepada TH Heavy Engineering Berhad setelah disuntik dana oleh Tabung Haji.

Tujuan saya menimbulkan perkara ini pada hari ini ialah untuk menunjukkan bagaimana pengurusan kanan Tabung Haji seolah-olah tidak belajar dari kesilapan lalu sehingga menyebabkan wang pendeposit Tabung Haji hangus begitu sahaja.

Saya sertakan Lampiran A yang menunjukkan kedudukan sebahagian dari pelaburan di dalam syarikat-syarikat berasaskan minyak dan gas di antara tahun 2008 hingga kini. Pelaburan terbesar ialah di dalam TH Heavy Engineering Berhad dalam bentuk saham dan pinjaman yang diberikan.

Download (PDF, 138KB)

Sementara pegangan di dalam Alam Maritim Berhad dibeli sejak tahun 2008, saham-saham di dalam Perisai Petroleum Berhad dan Reach Energy Berhad dikumpulkan masing-masing dalam tempoh Oktober-Disember 2014 dan Jun-November 2016; iaitu semasa industri minyak dan gas telah pun mengalami kemelesetan yang mendadak.

Lebih teruk lagi, pada ketika saham-saham di dalam Perisai Petroleum Berhad dikumpulkan oleh Tabung Haji, kedudukan kewangan pelaburan terpentingnya di dalam sektor itu iaitu TH Heavy Engineering Berhad sudah pun menunjukkan tanda-tanda masalah kewangan. Harga saham TH Heavy Engineering Berhad jatuh mendadak ketika itu; dan ketika itu jugalah Tabung Haji meluaskan lagi risiko pelaburan dengan membeli saham-saham di dalam Perisai Petroleum Berhad.

Kini, wang pendeposit yang dianggarkan RM64 juta besar kemungkinan telah hangus semuanya.

Saya sertakan carta-carta harga saham TH Heavy Engineering Berhad, Alam Maritim Berhad dan Reach Energy Berhad yang semuanya menunjukkan kesan mendalam kemelesetan sektor minyak dan gas ke atas prestasi harga saham mereka:

i. TH Heavy Engineering – walaupun kerajaan telah menganugerahkan kontrak membina kapal peronda pesisir pantai (OPV) berjumlah RM740 juta dalam November 2016, itu tidak mengembalikan keyakinan pelabur dan harga sahamnya kekal rendah

ii. Alam Maritim – agensi penarafan MARC menurunkan penarafannya dan berlatar belakangkan sektor minyak dan gas yang kekal muram, harga sahamanya berkemungkinan kekal rendah

iii. Reach Energy – walaupun mendapat kelulusan untuk membeli lapangan minyak di Kazakhstan, harga sahamnya tetap kekal sama

Download (PDF, 964KB)

 

Saya ingin mempersoalkan strategi pelaburan Tabung Haji dalam kaunter-kaunter minyak dan gas ini yang nampaknya tidak keruan dan mendedahkan pendeposit kepada kerugian besar. Berdasarkan harga semasa saham dalam keempat-empat kaunter itu sahaja, anggaran terkini kerugian bagi empat pelaburan itu sahaja telah mencecah RM680 juta.

Malangnya, Tabung Haji mempunyai saham yang besar di dalam syarikat-syarikat perkhidmatan minyak dan gas yang lain termasuklah Dayang Enterprise Holdings Berhad (pegangan 8.89%), Uzma Berhad (pegangan 9.63%) dan Icon Offshore Berhad (pegangan 8.43%).

Sementara pelabur persendirian bebas mempertaruhkan wang simpanan mereka dalam pelaburan yang berisiko begini, wajarkah Tabung Haji yang telah terbukti mengalami kerugian demi kerugian terus mendedahkan wang pendeposit kepada risiko kerugian dalam sektor yang berisiko tinggi seperti minyak dan gas?

Jika dicampur dengan semua pelaburan Tabung Haji dalam kaunter minyak dan gas, saya menganggarkan kerugian yang telah dicatatkan di dalam penyata kewangan telah melebihi RM700 juta.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.