Pendakwaan Terhadap Bekas CEO Anak Syarikat Tabung Haji Bukti Pengurusan “Pembangunan Perniagaan Dan Pelaburan Strategik” Tabung Haji Perlu Rombakan

Hari ini, bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) beberapa buah anak syarikat Tabung Haji, Dato’ Nor Badli Munawir Mohamad Alias Lafti dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan pecah amanah semasa beliau mengetuai pengurusan TH Heavy Engineering Berhad (THHE).

Saya berharap dengan pendakwaan yang dibawa oleh beliau, menteri-menteri yang bertanggungjawab iaitu Dato’ Seri Jamil Khir Baharom dan Dato’ Dr Asyraf Wajdi Dusuki berhenti mengulangi permainan politik kononnya Tabung Haji menjadi mangsa fitnah ahli politik seperti saya.

Sejak tahun lalu, saya secara berterusan menumpukan perhatian kepada kes-kes penyelewengan dan kerugian yang berlaku di Tabung Haji kerana saya berasa terpanggil untuk membela pendeposit Tabung Haji yang kebanyakannya golongan berpendapatan rendah. Salah satu kes yang saya paling lantang mengkritik ialah pelaburan Tabung Haji di dalam Ramunia Holdings Berhad yang kemudiannya dikenali sebagai THHE.

Maka, pendakwaan ke atas Dato’ Nor Badli hari ini membuktikan bahawa pendedahan saya mengenai penyelewengan dan salah tadbir pelaburan Tabung Haji ada asasnya dan bukannya fitnah seperti yang menteri-menteri Umno mahu rakyat percaya.

Malah, sejak setahun lalu saya juga telah buktikan bahawa penyelewengan dan ketirisan bukan sahaja berlaku di THHE, tetapi melibatkan banyak pelaburan besar Tabung Haji di dalam syarikat-syarikat tertentu (yang diceburi oleh Tabung Haji sebagai pelaburan strategik, bukannya pelaburan biasa) yang lebih banyak rugi dari untung.

Oleh sebab itulah saya secara berterusan menyuarakan keperluan merombak pengurusan fungsi pelaburan dan pembangunan perniagaan (“business development and investment”) di Tabung Haji kerana ternyata pelbagai bidang perniagaan baru yang diceburi oleh Tabung Haji lebih banyak merugikan dari menguntungkan.

Sementara Dato’ Nor Badli akan melalui proses undang-undang yang seadanya, bagaimana pula dengan pimpinan dan pengurusan kanan Tabung Haji yang bertanggungjawab menyemak dan meluluskan keputusan untuk melabur di dalam syarikat-syarikat bermasalah seperti TH Heavy Engineering (dulunya Ramunia Holdings Berhad) sehingga rugi beratus juta wang pendeposit?

Justeru, saya menyeru supaya menteri bertangungjawab dan Pengerusi Tabung Haji, Dato’ Seri Azeez Abdul Rahim berdepan dengan rakyat dengan menjawab soalan-soalan berikut:

1. Siapa yang bertanggungjawab membawa cadangan untuk melabur di dalam syarikat-syarikat ini atau sektor tertentu (yang Tabung Haji tidak ada kepakaran dan pengetahuan perniagaan yang kukuh) sehingga menyebabkan kerugian ratusan juta?

2. Sudahkah individu-individu ini dikenalpasti dan disiasat di peringkat pengurusan kanan Tabung Haji? Sudahkah tindakan diambil terhadap mereka di peringkat dalaman Tabung Haji? Sudahkah laporan kepada pihak berkuasa dibuat terhadap mereka?

3. Apa bentuk rombakan yang telah dilaksanakan untuk memastikan fungsi pembangunan perniagaan dan pelaburan strategik (“business development and strategic investment”) tidak mengulangi kesilapan lalu?

Malangnya, saya percaya selagi Lembaga Pengarah Tabung Haji dipenuhi dengan lantikan politik di kalangan orang kuat Umno, langkah-langkah (1) hingga (3) di atas tidak akan dibuat. Akibatnya, Tabung Haji akan terus berdepan dengan risiko kerugian yang mungkin akan keluar satu persatu.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.