Amanah Dato’ Seri Jamil Khir Baharom Adalah Pulihkan Keyakinan Rakyat Kepada Tabung Haji, Saman Di Mahkamah Kalau Saya Fitnah

Saya ada membaca laporan media yang memetik luahan Dato’ Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri kononnya “RM500 juta dikeluarkan oleh orang ramai kerana fitnah”. Beliau dilaporkan mengeluh bagaimana jika aset Tabung Haji dilaburkan dalam bentuk bangunan, kilang dan tanah, Tabung Haji akan menghadapi kesukaran untuk memulangkan wang pendeposit.

Seluruh dunia tahu bahawa walaupun Dato’ Seri Jamil Khir Baharom tidak berani menyebut nama saya, beliau maksudkan sayalah ahli parlimen pembangkang yang kononnya “memfitnah” Tabung Haji itu.

Masalahnya, sehingga kini Tabung Haji belum mengambil tindakan saman terhadap saya sekiranya benar saya memfitnah Tabung Haji. Saya faham sekiranya Tabung Haji tidak mahu ke mahkamah untuk membuktikan dakwaan saya telah memfitnah institusi milik rakyat itu kerana saya sudah tentu akan memanggil ramai saksi, termasuklah Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekas Gabenor Bank Negara yang mula-mula sekali mengingatkan Tabung Haji bahawa rizabnya telah menjadi negatif.

Sebaliknya, Tabung Haji telah membuat laporan polis supaya saya disiasat di bawah kanun jenayah yang pertimbangannya sangat berbeza dan Tabung Haji tidak perlu mengemukakan bukti kenapa ia menuduh saya telah memfitnahnya. Setelah saya didakwa di bawah kanun jenayah dalam bulan April 2016, sehingga sekarang pendakwaraya belum memulakan kes itu. Sudah beberapa kali pendakwaraya yang memohon penangguhan dan terkini saya difahamkan perbicaraan (kalau pun bermula) hanya akan bermula dalam bulan Mei 2017 (setahun selepas saya didakwa).

Hakikatnya, sehingga kini Tabung Haji belum memberi jawapan yang memuaskan mengenai segala kerugian yang telah saya dedahkan. Tabung Haji juga terpaksa diam apabila bekas pengurusan terkanannya yang pernah mengetuai TH Heavy Engineering Berhad ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai tuduhan penyelewengan di syarikat bersekutu Tabung Haji itu, seperti yang saya pernah dakwa.

Malah, Dato’ Seri Jamil Khir Baharom juga lupa bahawa beliau telah kalah dalam kes saman malunya terhadap rakan saya di Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM), Akmal Nasir semasa kami membongkarkan keborosan yang melibatkan beliau (menteri) sendiri menggunakan dana YaPEIM.

Oleh kerana Dato’ Seri Jamil Khir Baharom memetik nama saya malah menuduh saya memfitnah Tabung Haji, maka saya akan kembali memberi fokus kepada isu-isu kerugian dan ketirisan di Tabung Haji yang merugikan jemaah haji (yang sebahagian besarnya golongan berpendapatan rendah). Minggu depan, selain isu Felda dan MRT yang kini saya sentuh, saya akan juga akan memulakan siri pendedahan baru mengenai Tabung Haji.

Jika pendedahan-pendedahan baru ini tidak dijawab dengan ikhlas dan telus, lebih ramai yang akan mengeluarkan simpanan mereka dari Tabung Haji kerana hilang keyakinan dengan pengurusannya yang dilihat diperkudakan oleh ahli politik. Dato’ Seri Jamil Khir Baharom perlu sedar bahawa adalah menjadi tanggungjawab dan amanah beliau menyelesaikan kepincangan pengurusan di Tabung Haji untuk mengembalikan keyakinan rakyat; bukannya bermain politik dengan cuba menimbulkan kebencian rakyat terhadap saya apabila gagal menjawab isu-isu yang saya timbulkan.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

One thought on “Amanah Dato’ Seri Jamil Khir Baharom Adalah Pulihkan Keyakinan Rakyat Kepada Tabung Haji, Saman Di Mahkamah Kalau Saya Fitnah”

  1. Yes, ps do the needful.. I really hate to see those wth religious backgrounds do not reflects wht had been thought by Islamic teachings..these are iblis Bertopengkan manusia..

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.