Pengeluaran Caruman KWSP Berperingkat Pada Umur 55 Tahun Dan 60 Tahun

16 APRIL 2015

Saya sedia maklum cadangan oleh Barisan Nasional untuk menaikkan had umur pengeluaran caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dari 55 tahun hingga 60 tahun. Cadangan ini dibuat berasaskan pertimbangan-pertimbangan berikut:

1. Untuk menyelaraskan had umur pengeluaran caruman kepada had umur persaraan baru yang ditetapkan kerajaan iaitu 60 tahun

2. Mengambil kira jumlah caruman yang rendah pada umur 55 tahun sehingga dibimbangi pesara akan menggunakan sepenuhnya caruman yang dikeluarkan dalam tempoh 4-5 tahun selepas dikeluarkan

3. Dibimbangi tanpa caruman yang mencukupi, pesara-pesara swasta akan dihimpit kesempitan hidup berdepan dengan kos sara hidup yang tinggi

Saya mengambil inisiatif mendapatkan sendiri penerangan dari KWSP untuk memahami kenapa dasar baru ini hendak diperkenalkan.

Sementara saya bersetuju bahawa caruman pekerja-pekerja swasta adalah terlalu rendah hingga menyebabkan jumlah simpanan mereka tidak mencukupi bagi menghadapi zaman persaraan, saya tidak bersetuju sekiranya mereka “dihukum” dengan tidak membenarkan mereka mengeluarkan caruman mereka pada umur 55 tahun.

Caruman yang rendah dan kesempitan hidup akibat kos sara hidup yang tinggi tidak wajar dipersalahkan kepada pencarum-pencarum kerana ia berpunca dari kegagalan Kerajaan Persekutuan seperti berikut:

1. Barisan Nasional sejak dari pentadbiran Tun Mahathir Mohamad telah menggalakkan dasar gaji rendah yang pro-majikan atas alasan untuk menggalakkan pelaburan. Malah, Barisan Nasional secara besar-besaran membenarkan kemasukan tenaga buruh tidak mahir dari negara luar untuk mengekalkan gaji purata pada kadar yang rendah. Barisan Nasional juga menolak dasar gaji minima selama berpuluh-puluh tahun. Akibat dari dasar-dasar ini, gaji pekerja swasta (dan kerajaan) kekal rendah sedangkan konglomerat besar untung berbilion ringgit tiap-tiap tahun. Oleh kerana dasar pro-majikan yang menggalakkan dasar gaji rendah inilah caruman KWSP pekerja-pekerja swasta kekal rendah sehingga persaraan.

2. Kos sara hidup meningkat secara keseluruhannya berpunca dari dasar-dasar Barisan Nasional yang mengambil jalan pintas demi menyelesaikan masalah kewangan Perbendaharaan Negara yang berpunca dari keborosan dan penyelewengan di bawah Barisan Nasional sendiri. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Barisan Nasional telah menghapuskan subsidi petrol dan diesel, menaikkan tariff elektrik dan terbaru memperkenalkan GST yang meletakkan beban cukai kepada rakyat terbanyak. Oleh yang demikian, walaupun pekerja swasta mengeluarkan caruman pada umur 60 tahun, jika kenaikan harga barang tidak dibendung jumlah simpanan mereka pada umur 60 tahun masih tidak dapat menangani kos sara hidup akibat kenaikan kos yang berterusan.

Oleh itu, saya menyeru supaya pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak dan pengurusan KWSP membatalkan hasrat menaikkan had umur pengeluaran simpanan kepada 60 tahun. Janganlah ditambah kemarahan rakyat di saat rakyat benar-benar terkesan dengan pelaksanaan GST.

Mengambil kira pertimbangan-pertimbangan di atas, saya mengsyorkan supaya pencarum KWSP dibenarkan membuat pengeluaran secara berperingkat pada umur 55 tahun dan 60 tahun. Misalnya, pencarum boleh membuat pilihan mengeluarkan simpanan pada nisbah 60:40 (iaitu 60% pada umur 55 tahun dan baki 40% pada umur 60 tahun), atau 50:50 atau 60:40. Pilihan nisbah pengeluaran ini bolehlah diserahkan kepada pencarum masing-masing.

Selain itu, saya juga berpendapat pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak perlu menggantung pelaksanaan GST serta-merta sehinggalah persoalan gaji rendah diselesaikan terlebih dahulu. KWSP pula perlu menggiatkan taklimat dan kursus pelaburan selepas pengeluaran caruman kepada pencarum-pencarum agar mereka dilatih untuk membuat pelaburan berhemah demi melindungi simpanan mereka di hari tua.

Saya yakin jika Barisan Nasional meneruskan juga cadangan menaikkan had umur pengeluaran KWSP ini, ia satu lagi isu yang akan terus melemahkan Barisan Nasional.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

2 thoughts on “Pengeluaran Caruman KWSP Berperingkat Pada Umur 55 Tahun Dan 60 Tahun”

  1. Rasanya ada dua kali nisbah 60:40 diulangi. Walaupun kesilapan ini remeh dan kecil rasa tak sedap baca sebab ini maklumat mustahak. Terima kasih.

  2. Asmkm. Yb bukankah kwsp nie tempat kerajaan negeri, syarikat glc buat pinjaman kalau benda nie dibawa ke parlimen boleh minta kwsp keluarkan senarai peminjam dan bayaran balik pinjaman.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.