Dana Rakyat Terdedah Kepada Risiko Kerugian Perniagaan Pasaraya Mewah Di Singapura

 

KEADILAN pada hari ini boleh mendedahkan bahawa selain dari perniagaan 3 buah restoran mewah di Singapura dan pelaburan berjumlah RM44 juta dalam 3 kondominium mewah di sana, pengurusan NFC juga terlibat di dalam perniagaan pasaraya mewah di republik itu.

 

Ia dikendalikan melalui sebuah syarikat bernama Farmhouse Supermarkets Pte Ltd yang sahamnya dimiliki bersama oleh keluarga Dato’ Seri Shahrizat Jalil seperti berikut:

 

Dato’ Seri Salleh Ismail                                   S$666,667

Wan Shahinur Izran Salleh                              S$666,667

Wan Izzana Fatimah Zabedah                         S$666,667

 

(Maklumat korporat syarikat seperti yang dilaporkan kepada pihak berkuasa Singapura ada disertakan. KEADILAN berjaya menjejaki syarikat ini melalui carian penglibatan perniagaan Wan Izzana Fatimah Zabedah yang menyenaraikan kesemua syarikat yang dimiliki beliau, seperti yang disertakan.)

 

Farmhouse Supermarkets Pte Ltd dipercayai dibiayai oleh Malayan Banking Berhad dan United Overseas Bank Limited, melalui kaedah yang sama yang digunapakai untuk membiayai pembelian 2 kondominium mewah di Marina Bay Suites berharga RM34 juta yang didedahkan baru-baru ini.

 

Sejak tahun 2011, syarikat ini aktif mengambil pekerja melalui pengiklanan yang dibuat (sila rujuk Lampiran A), dipercayai sebagai persediaan bila mana pasaraya itu bakal dibuka dalam tahun 2012 kelak.

 

Siasatan KEADILAN menunjukkan bahawa Farhmouse Supermarkets Pte Ltd telah pun menjadi anchor tenant kepada sebuah kompleks pasaraya mewah yang bernama Star Vista beralamat 35, Rochester Drive dan terletak di kawasan elit berdekatan dengan Nanyang Technology University. Pasaraya yang diusahakan oleh Farmhouse Supermarkets Pte Ltd ini dijangka mula beroperasi dalam suku ketiga tahun ini, apabila kompleks Star Vista siap.

 

Siasatan KEADILAN juga menunjukkan bahawa Farmhouse Supermarkets Pte Ltd telah menandatangani perjanjian sewaan (tenancy agreement) dengan CapitalMalls (pemaju) bagi 28 unit ruang kedai di tingkat 2 kompleks tersebut, dari unit #02-08 hinggalah unit #02-35.

 

Semakan dengan harga pasaran bagi ruang kedai komersil di pasaraya di Singapura menunjukkan julat kadar sewa bagi satu meter persegi adalah di antara S$350 hingga S$500 sebulan, bergantung kepada lokasi (berdasarkan kajian Competition Commission of Singapore). Oleh itu, jika keluasan 28 unit dianggarkan sekitar 3,000 meter persegi, tanggungan sewaan bulanan yang terpaksa dibayar oleh Farmhouse Supermarkets Pte Ltd adalah sekitar S$900,000 sebulan atau RM2.2 juta sebulan.

 

Sudah tentu perniagaan pasaraya ini akan dibiayai oleh dana awam yang disalurkan bagi tujuan penternakan lembu seperti yang dimandatkan oleh NFC, seperti yang berlaku di dalam pembelian-pembelian aset mewah lain sebelum ini. Kenyataan pengurusan NFC yang mempertahankan hak mereka berbelanja dana RM250 juta itu mengikut citarasa mereka memperkuatkan lagi hujah bahawa sebahagian wang tersebut bakal dibelanjakan bagi membiayai pasaraya mewah ini.

 

Oleh yang demikian, KEADILAN mendesak supaya NFC berterus terang mengenai komitmen kewangan yang telah dibuat melalui Farmhouse Supermarkets Pte Ltd ini, termasuklah perjanjian sewaan yang telah dimeterai.

 

Tindakan tegas perlu dilakukan segera untuk merampas kembali kesemua dana yang telah diselewengkan secepat mungkin dan mendakwa individu terbabit di mahkamah atas tuduhan pecah amanah dan jenayah perdagangan.

 

Jika ini tidak berlaku dalam minggu ini, KEADILAN akan melakukan pendedahan setiap minggu hinggalah Dewan Rakyat bersidang pertengahan bulan Mac ini.

 

 

 

MOHD RAFIZI RAMLI

PENGARAH STRATEGI KEADILAN

 

HAJJAH ZURAIDA KAMARUDDIN

KETUA WANITA KEADILAN

 

 

28 FEBRUARI 2012

 

 izzana

ACRA – Farmhouse


 

LAMPIRAN A

 


Farmhouse Supermarkets Pte Ltd

Advertised: 17-1-12 | Closing Date: 16-2-12

Operating in a highly competitive and fast moving food industry, this global group is one of the market leader in the Malaysia engaged in the manufacture, marketing and distribution of beef products.

Assistant Purchasing Manager / Purchasing Manager
Across Singapore

Responsibilities: 

  • Fully responsible for purchasing in a newly set up supermarket
  • Involved in planning, sourcing and recommending suitable materials, products, goods and services in accordance with desired purchase conditions, from local and overseas suppliers and vendors
  • Establish and conduct regular review of procurement procedures and policies in consultation with the Management
  • Implement procurement procedures and policies across the relevant business units
  • Establish inventory control procedures including inventory documentation and listing, replenishment etc
  • Conduct regular review cost effectiveness and performance of suppliers and vendors by making random checks or regular or designated supplier’s/vendor’s price with other supplier’s price
  • Ensure timely submissions of purchase order requisitions for internal approvals, co-ordinate delivery schedules & timing with suppliers/vendors, and check product quality when goods are delivered
  • Resolve any irregularities and non-compliance issues with suppliers and vendors concerning purchase orders, payments or any conditions of purchase
  • Maintain proper and complete records of purchase orders and related purchase documentation
  • Carry out ad hoc assignment as instructed by Management

Requirements:

  • Candidate must possess at least a Degree with a minimum of 5 years of relevant experience in purchasing in supermarket is a must
  • Strong negotiating and problem solving skills
  • Dynamic, resourceful and have a good knowledge in market sources
  • A self-starter and able to work in a fast paced environment and with tight deadlines
  • Good analysing and coordination skills
  • Able to commence within short notice will be an added advantage
  • Only Singaporean need to apply

Candidates interested in the above position, please forward your detailed resume in MS Word with a recent photo to [email protected] indicating

* Earliest available Date
* Current & expected salary
* Reason for leaving all employment

We regret to inform that only short-listed candidates will be notified.

 

One thought on “Dana Rakyat Terdedah Kepada Risiko Kerugian Perniagaan Pasaraya Mewah Di Singapura”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.