TINDAKAN MAYBANK SINGAPURA TARIK BALIK SAMAN NFC MELUKAKAN HATI RAKYAT

Berita melaporkan hari ini bahawa Maybank Singapore Limited, anak syarikat Maybank (milik institusi pelaburan awam) telah menarik balik saman hutang terhadap Pengerusi National Feedlot Corporation (NFC), Dato’ Seri Mohamad Salleh Ismail dan dua anaknya, Wan Shahinur Izran dan Wan Izzana Fatimah Zabedah.

Saman hutang oleh Maybank Singapore itu bersabit dua pinjaman kondominium mewah di Singapura berjumlah RM8 juta.

Keputusan Maybank Singapore itu juga bermakna bank tersebut tidak boleh mengemukakan saman baru untuk menuntut jumlah hutang yang tidak dibayar.

Bagi mereka yang telah lupa mengenai skandal National Feedlot Corporation (NFC), kes ini bermula dalam tahun 2011 dan merupakan salah satu skandal kewangan dana rakyat yang mula-mula saya dedahkan.

Dalam tahun 2012, saya dan Akmal Nasir (kini Ahli Parlimen Johor Baharu) menyamar sebagai pelanggan di restoran mewah milik NFC di Singapura untuk menjejaki kondominium-kondominium mewah yang dipercayai dibeli menggunakan dana awam. Kes NFC menjadi hangat memandangkan sejumlah RM250 juta diperuntukkan kepada syarikat milik keluarga Tan Sri Shahrizat Jalil (ketika itu Ketua Wanita Umno dan menteri persekutuan) untuk membina industri ternakan lembu tetapi berakhir dengan kegagalan. Sebahagian dana awam itu sebaliknya digunakan untuk membeli kondominium mewah di Malaysia dan Singapura.

Bukti siasatan yang mendedahkan pembelian tiga unit kondominium mewah di Singapura boleh dibaca di sini:

Keputusan Maybank Singapore untuk tidak meneruskan usaha mendapatkan kembali hutang dari pemilik NFC (yang juga keluarga pembesar negara) sangatlah tidak sensitif kepada kepayahan rakyat biasa yang menanggung hutang sejak wabak COVID.

Rakyat tidak lupa bagaimana sukarnya untuk mendapat pelepasan dan kelonggaran dari pihak bank (termasuk Maybank) untuk menguruskan ansuran hutang mereka sepanjang tempoh dua tahun yang lepas. Ramai juga rakyat biasa yang jatuh muflis kerana gagal melunaskan hutang mereka (yang jumlahnya jauh lebih kecil dari hutang NFC kepada Maybank Singapore).

Pada masa yang sama, keluarga Tan Sri Shahrizat Jalil yang memiliki NFC dan berhutang puluhan juta wang rakyat seolah-olah mendapat layanan yang istimewa, tidak seperti rakyat kebanyakan.

Contohnya, walaupun telah kalah kes saman di Mahkamah Persekutuan, sehingga sekarang mereka belum membayar kembali sejumlah wang yang diarahkan oleh mahkamah kepada saya. Perkara ini sedang diuruskan oleh peguam saya mengikut proses undang-undang supaya mereka akur dengan perintah mahkamah dengan sewajarnya.

Dalam bulan Januari tahun ini, pemilik NFC memaklumkan kepada mahkamah mereka sedang berunding dengan Kerajaan Persekutuan untuk menyelesaikan di luar mahkamah saman kerajaan menuntut kembali RM250 juta dana yang tertunggak. Pemilik NFC mengutus surat kepada Kamar Peguam Negara agar kes saman kerajaan itu diselesaikan melalui satu kertas cadangan penyelesaian di luar mahkamah.

Berita mengenai wujudnya saman Maybank Singapore terhadap salah seorang pemilik NFC iaitu Wan Izzana Fatimah Zabedah menimbulkan tanda tanya yang lebih serius.

Bagaimana seorang yang berdepan tindakan saman hutang dan ada kemungkinan muflis (jika kalah saman hutang yang dibawa bank) boleh dilantik menjadi ahli lembaga pengarah sebuah badan penting kerajaan iaitu Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia MDEC?

Dia juga adalah pengarah di TalentCorp dan ahli panel pelaburan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).

Lantikan-lantikan yang berlaku ketika dia berdepan saman hutang berhubung salah guna dana awam NFC perlu disemak semula serta-merta.

Sejak UMNO kembali menjadi Kerajaan Persekutuan, ada tanda-tanda seolah-olah satu per satu kes bersabit NFC diselesaikan tanpa melalui jalan undang-undang yang sewajarnya (seperti yang perlu dilalui rakyat biasa).

Ini gambaran bagaimana sekiranya UMNO kembali berkuasa sepenuhnya di Putrajaya, skandal-skandal penyelewengan wang rakyat berkemungkinan akan ditutup begitu sahaja dan bekas-bekas pimpinan UMNO yang terpalit dengan rasuah akan bebas begitu sahaja.

Walaupun kes NFC sudah berlaku lebih sedekad, saya akan terus memantau dan tidak akan teragak-agak mempertimbangkan tindakan undang-undang dan tindakan politik untuk menuntut kembali RM250 juta dana rakyat. Jumlah itu boleh membantu petani dan penternak kecil untuk meningkatkan bekalan makanan negara, lebih-lebih lagi ketika rakyat berdepan dengan kenaikan mendadak harga makanan.

RAFIZI RAMLI

Timbalan Presiden

2 thoughts on “TINDAKAN MAYBANK SINGAPURA TARIK BALIK SAMAN NFC MELUKAKAN HATI RAKYAT”

  1. Saudara Rafizi Ramli, saya syorkan agar di muatkan juga gambar2 si-pulan si-pulan yang di sebut di dalam setiap perceritaan dan pendedahan saudara agar rakyat mengenali perompak-perompak yang berkenaan.
    Terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.