Peningkatan Kutipan Cukai Pendapatan Sejak Dato’ Seri Najib Menjadi PM Sudah Pun Tinggi, Sekarang LHDN Terus Kejar Rakyat

Kebelakangan ini, semakin banyak berita mengenai denda dan saman dikenakan terhadap individu atau syarikat atas tuduhan tidak membayar cukai pendapatan yang dikutip oleh LHDN. Selain menjadi bualan rakyat kerana ada dakwaan LHDN digunakan untuk menghukum tokoh-tokoh perniagaan yang dilihat rapat dengan Pakatan Harapan, berita bahawa LHDN mengutip cukai dari orang yang sudah mati juga mengejutkan rakyat.

Isu peningkatan drastik tindakan yang diambil oleh LHDN berkenaan dakwaan salah laku berkaitan cukai pendapatan adalah isu yang besar kerana beberapa faktor berikut:

1. Pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak melaksanakan GST dengan menggunakan alasan bahawa pendapatan Kerajaan Persekutuan dari hasil cukai pendapatan adalah tidak mencukupi kerana sebahagian besar rakyat Malaysia tidak membayar cukai pendapatan

2. Hasil Kerajaan Persekutuan adalah tidak mencukupi kerana kononnya pendapatan dari hasil petroleum adalah rendah, lalu memaksa pentadbiran Dato’ Seri Najib melaksanakan GST

Oleh yang demikian, hujah ekonomi dan moral yang paling kukuh di pihak Dato’ Seri Najib untuk melaksanakan GST ialah kurangnya kutipan cukai pendapatan kerana rakyat/syarikat Malaysia tidak membayar cukai pendapatan yang mencukupi.

Malangnya, setelah GST dilaksanakan dan kini menjadi beban besar kepada rakyat Malaysia, pentadbiran Dato’ Seri Najib mengejar pula rakyat biasa untuk mengutip cukai pendapatan. Dalam tempoh dua tahun yang lalu, ramai rakyat biasa yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan, peniaga kecil-kecilan malah waris orang yang telah mati menerima notis dari LHDN untuk melangsaikan tunggakan cukai kepada kerajaan atas taksiran atau audit yang dilakukan oleh LHDN.

Terbaru, LHDN mengumumkan untuk memburu golongan profesional seperti arkitek, peguam dan jurutera pula untuk operasi pengauditan cukai, seperti kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif LHDN Datuk Sabin Samitah (seperti laporan Bernama/Awani di http://www.astroawani.com/berita-bisnes/cukai-lhdn-mahu-buru-arkitek-peguam-dan-jurutera-153801?amp=1)

Saya ingin membentangkan prestasi kutipan cukai pendapatan oleh LHDN sejak tahun 2010 iaitu genap tahun pertama pentadbiran Dato’ Seri Najib sehingga anggaran kutipan cukai tahun 2017, seperti jadual di bawah:

Angka rasmi kutipan hasil Kerajaan Persekutuan boleh diperolehi dari laman rasmi Perbendaharaan di http://www.treasury.gov.my/index.php/en/economy/estimated-federal-revenue.html

Anggaran bagi 2017 ditunjukkan di bawah:

Maknanya, dalam tahun 2017 ini pentadbiran Dato’ Seri Najib dijangka akan mengutip hampir sekali ganda lebih banyak cukai pendapatan (pada jumlah RM112 bilion) berbanding kutipan tujuh tahun lalu iaitu 2010 semasa beliau mula-mula menjadi Perdana Menteri (pada jumlah RM60.3 bilion).

Malah, kenaikan purata tahunan sepanjang tempoh 2010 ke 2017 (disebut cumulative annual growth rate atau CAGR) adalah 11%, iaitu kadar bertambahnya kutipan cukai tahunan secara purata di antara 2010 ke 2017 sebanyak 11% setiap tahun.

Mana-mana juru ekonomi di dunia tahu bahawa kadar kenaikan tahunan purata kutipan cukai sebanyak 11% setiap tahun bagi satu tempoh 8 tahun adalah sangat tinggi. Saya akan melakukan lebih banyak analisa untuk membandingkan kadar kenaikan tahunan purata kutipan cukai yang berlaku di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib berbanding dengan negara-negara lain, tetapi saya percaya pada kadar purata peningkatan 11% setiap tahun itu adalah tinggi dalam keadaan:

1. Pertumbuhan ekonomi negara hanyalah sekitar 5% sahaja dalam tempoh yang sama. Jika ekonomi tumbuh hanya 5%, maknanya rakyat tidak merasa kenaikan gaji yang mendadak dan peniaga juga tidak merasa keuntungan yang mendadak yang membolehkan LHDN mengutip cukai yang lebih tinggi

2. Kenaikan gaji purata pekerja Malaysia adalah antara yang terendah di rantau ini, maka mustahil lebih ramai pekerja yang secara tiba-tiba menyumbang lebih banyak cukai kerana gaji mereka menjadi lebih besar

3. Pentadbiran Dato’ Seri Najib sebenarnya menurunkan cukai pendapatan ke atas syarikat dan individu apabila GST diperkenalkan, maka sepatutnya kutipan cukai pendapatan tidaklah meningkat sedemikian rupa kalau pun tidak lebih rendah

Saya membandingkan prestasi kutipan cukai pendapatan oleh Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Australia bagi tempoh yang sama untuk mendapat kepastian bahawa kadar peningkatan purata tahunan sebanyak 11% itu adalah tinggi. Prestasi tersebut adalah seperti di bawah (data diambil dari angka rasmi Kerajaan Australia di http://www.abs.gov.au/ausstats/[email protected]/mf/5506.0, cukai pendapatan merujuk kepada “Taxes on income” dan “Employers’ payroll taxes”)

Oleh itu, kenaikan purata tahunan kutipan cukai pendapatan oleh Kerajaan Australia sepanjang tempoh 2011 ke 2016 adalah 5.3%, iaitu separuh dari kenaikan yang ditunjukkan oleh Kerajaan Malaysia.

Sebab itu saya yakin bahawa kutipan cukai dan pelbagai operasi audit percukaian yang dibuat oleh LHDN untuk memburu rakyat biasa dari golongan artis, profesional, kakitangan kerajaan sehinggalah kepada orang mati adalah akibat perbelanjaan pentadbiran Dato’ Seri Najib yang terlampau tinggi yang perlu ditanggung oleh rakyat.

Saya percaya kutipan cukai pendapatan dari rakyat yang meningkat sebanyak 11% setahun secara purata dari 2010 hingga 2017 itu berlaku sebahagian besarnya kerana operasi audit percukaian yang membuka balik fail-fail lama untuk ditaksirkan yang menyebabkan tiba-tiba rakyat mendapat notis membayar cukai bagai tahun-tahun yang lepas.

Semua ini berlaku dalam keadaan rakyat terpaksa menanggung GST dan peruntukan untuk rakyat seperti subsidi, belanja pendidikan, perubatan dan lain-lain terus dipotong; sedangkan semasa GST hendak dilaksanakan rakyat dijanjikan Kerajaan Persekutuan akan meringankan beban cukai pendapatan untuk mengimbangi GST yang dikutip.

Saya akan meneliti undang-undang sedia ada dan berbincang dengan ahli parlimen yang lain untuk mempertimbangkan menubuhkan satu pasukan khas (task force) untuk meneliti kes-kes audit percukaian yang boleh memangsakan rakyat hanya semata-mata untuk menampung perbelanjaan pentadbiran Dato’ Seri Najib.

Saya akan umumkan langkah yang seterusnya dalam masa yang terdekat.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.