Bayaran Gratuiti Pesara Angkatan Tentera Lewat; LTAT Perlu Dedahkan Risiko Kewangan Akibat 1MDB

Saya telah menerima banyak aduan bahawa bayaran gratuiti kepada pesara-pesara angkatan tentera yang tidak layak menerima pencen telah mengalami kelewatan yang serius berbanding sebelum ini.

Semakan saya menunjukkan bahawa ada pesara tentera yang terpaksa menunggu sehingga 6 bulan selepas tarikh persaraan sebelum mendapat bayaran gratuiti dari Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) sedangkan sebelum ini proses menguruskan pembayaran hanya mengambil masa 1 bulan sahaja.

Selain dari berlaku tidak adil kepada pesara-pesara ini yang terpaksa mengalami tekanan kewangan, saya bimbang keterlibatan LTAT dengan 1MDB boleh mendedahkan LTAT kepada risiko kewangan yang membawa kesan kepada tempoh pembayaran gratuiti kepada pesara-pesara tentera.

Seperti yang kita sedia maklum, LTAT melalui anak syarikat milik penuhnya iaitu Perbadanan Perwira Harta Malaysia (PPHM) adalah kontraktor “turnkey” yang bertanggungjawab memindahkan dan menaiktaraf 8 pengkalan udara yang sepatutnya dilaksanakan oleh 1MDB. Kerajaan Persekutuan melantik 1MDB bagi kerja-kerja tersebut sebagai syarat 1MDB mendapat tanah-tanah di Pengkalan TUDM Sg Besi. 1MDB pula menganugerahkan kerja-kerja tersebut kepada PPHM dengan kontrak bernilai RM2.1 bilion seperti diumumkan 1MDB sendiri pada 3 April 2013.

Malangnya, kita sedia maklum bahawa 1MDB mengalami masalah kewangan yang teruk sehingga bermasalah untuk membayar hutangnya sendiri. Kita tidak tahu sama ada 1MDB telah melangsaikan sepenuhnya bayaran kepada PPHM yang terpaksa pula membayar sub-kontraktor yang menjalankan kerja-kerja pemindahan dan naiktaraf tersebut.

Jika 1MDB lewat membayar jumlah yang besar kepada PPHM, saya khuatir LTAT terpaksa mendahulukan dananya terlebih dahulu kepada sub-kontraktornya. Jika ini berlaku bagi jumlah kontrak yang besar iaitu RM2.1 bilion, sudah tentu ia akan memberi kesan kepada kedudukan kewangan LTAT dan boleh menjejaskan kemampuannya membayar gratuiti kepada pesara tepat pada masanya.

Oleh itu, saya menyeru supaya 1MDB dan PPHM mendedahkan rekod keseluruhan kerja-kerja yang telah disiapkan dan berapa bayaran tertunggak kepada PPHM. Saya juga menyeru supaya PPHM mengumumkan berapa bayaran kepada sub-kontraktor yang telah didahulukan oleh LTAT.

Saya akan menunggu jawapan rasmi LTAT kenapa bayaran gratuiti kepada pesara –pesara tentera adalah lewat dan mendesak supaya masalah ini diselesaikan secepat mungkin.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.