Lahir: 14 September 1977

Tempat Lahir: Besut, Terengganu

Membesar: di Kemaman dan Kuala Kangsar

LATAR BELAKANG PENDIDIKAN

Pendidikan awal @ Sekolah Rendah Sultan Ismail, Kemaman (1984 – 1989)

Kolej Melayu Kuala Kangsar (1990 – 1994)

  • Anugerah Carey/Bolkiah sebagai Pelajar Terbaik Keseluruhan

  • Pingat Emas Presiden Kesatuan Pelajar
  • Anugerah Pelajar Terbaik SPM 1994 (Fizik, Bahasa Melayu)
  • Anugerah Pelajar Terbaik SRP 1992
  • Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh
  • Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh
  • Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka Sultan Perak 1993
  • Presiden, Badan Revolusi Agama
  • Presiden, Pancaragam Tentera
  • Presiden, Persatuan Bahasa Melayu
  • Ketua Pengarang, The Malay College Magazine
  • Dianugerahkan biasiswa PETRONAS (Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik) dan ESSO (Geology) sebelum keputusan SPM diumumkan

Morrison’s Academy, Scotland (1995 – 1996)

  • Anugerah AD Kippen, Pelajar Terbaik Fizik A-Levels 1996
  • Anugerah John Knox, Pelajar Terbaik Kimia A-Levels 1996
  • Pengawas
  • Orkestra Morrison’s Academy

Leeds University (1996 – 1999)

  • Anugerah Arthur Crabtree 1997, Pelajar Terbaik Tahun Pertama Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik
  • Ijazah Kelas Pertama (Tahun Pertama dan Kedua)
  • Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik

LATAR BELAKANG KERJAYA

Jeffreys Henry Chartered Accountants, London (1999 – 2003)

  • lulus semua peperiksaan akauntan bertauliah dengan Institute of Chartered Accountants in England & Wales (ICAEW) dalam masa 2 tahun
  • diterima sebagai ahli ICAEW pada 2003, selepas tamat tempoh minima latihan di firma perakaunan
  • diterima sebagai ahli Malaysian Institute of Accountants (MIA) pada 2003 apabila pulang ke Malaysia

PETRONAS/MTBE Malaysia Sdn Bhd (2003 – 2005)

  • Pengurus, Propane Dehydrogenation Plant
  • Pengurus termuda semasa dilantik

PETRONAS/Pejabat Naib Presiden, Urusniaga Petrokimia (2005 – 2007)

  • Pengurus Kanan (Perancangan Perniagaan, Operasi dan Teknologi Urusniaga Petrokimia)
  • Pengurus Kanan termuda semasa dilantik
  • Bertanggungjawab menguruskan kumpulan urusniaga petrokimia PETRONAS dengan aset melebihi RM30 bilion

PETRONAS/Petronas Carigali Sdn Bhd (2007 – 2009)

  • Pengurus Kanan (Perakaunan, Belanjawan dan Percukaian Antarabangsa)
  • Bertanggungjawab menguruskan hal ehwal kewangan 51 anak-anak syarikat PETRONAS Carigali yang terlibat dengan operasi huluan di peringkat antarabangsa, membabitkan belanjawan tahunan melebihi RM20 bilion

Pharmaniaga Berhad (2009)

  • Pengurus Besar

Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor (2009 – )

  • Ketua Eksekutif
 

262 Responses to Biodata

  1. Mr Suffyian says:

    NFC DEBACLE- I am the original proposer of the the paper that was hijacked by Sharizat and gang , it was modified and used practically 100% to get the NFC project. Original value was only 25m and the Jelai gemas DVS station together with the forest reserve were identified as the site. Contact me , I may have some useful info tht will help you hang these crooks faster. I have names and dates and a copy of the paper for you to see. I am a nobody rakyat with no political links tht is still very sore about what happened to my project after the huge effort I put into it with honest intentions to actually do somehing for my country. I have no self interest , just want justice served. I have been trying to get yr contact number but it seems unavailable so I,m leaving you this email with the hopes that we can meet up.

    • kumar says:

      UR DOING A GREAT JOB, KEEP IT UP. I WILL SUPPORT u ALSO. HOPE THIS WILL CHANGE THE GOV, SO WE CAN C WHAT PR CAN DO FOR PUBLIC, PLS LA, IF CAN PLS USE THE TERM 1 MALAYSIA WHICH MEANS SAME THINGS FOR ALL… OK?? thankx..

    • Prof X says:

      Bro Suffian, no one will give a damn if the project is yours in the first place since you’re just an ordinary guy. Go and whine at somewhere else

    • Ang CH says:

      Mr. Suffyian, I do agree the original idea is from you way back to 2002-2003.

    • Ang CH says:

      Yes! Mr. Suffyian the idea is from you and i can confirm that you’d work very hard for it but how it fell to the woman’s family that we don’t know.

      You should know BN’s leader they are good for nothing but hijacking only.

      I hope when PR capture putrajaya, they can return the project to you and assist you in whatever way you may need.

  2. nmh says:

    Mr Suffyian…please hurry up, expose everything

  3. Observer says:

    Your biodata does not impress me at all !
    But your cute face does! or should we rephrase to ‘jambu’ as some pro umno blogs like to call it.

    Keep up bro… We want to see more wrongdoing being exposed. I have added this link to my favourite site.

    …..errrr should u update with one more achievement :
    The longest serving bachelor from MC batch 94 who finally retired in 2011.

  4. halim says:

    -Johan Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh
    -Pembahas terbaik Pertandingan Bahas Piala Perdana Menteri 1992 dan 1993 antara sekolah-sekolah berasrama penuh
    -Johan Pertandingan Bahas Piala Sri Paduka Sultan Perak 1993

    wow patutla cakap clear je masa debat kat tv9 haritu. penuh dengan fakta. 2 lwn 1 pun selamba je makan. umno tak buat homework kot silap jemput orang. macam ni la baru org respect. bukanya hampeh macam pemimpin umno debat pun berbuih mulut

  5. NSS says:

    Kes Mr Suffyian tu sounds familiar.

  6. KK says:

    This guy is very impressive bio, performance at petronas is superb. i got info from my friends in oil and gas industry, when he want to resign from petronas, Petronas CEO that time called him directly and bagging for not leaving.” Maybe you become a Petronas CEO 1 day”. this the statement from Hasan Merican. either corret or not. He knows better.

    • Dean says:

      I believe that remarks by the then CEO

    • fidlot says:

      My daughter from Oil and Gas industry told me the same thing too , that Hassan Merican do begged Rafizi not to resign…. I guess Rafizi have other plan for his future. Well, with his CV, I suppose any company in the WORLD wuil willing to offer him a good job… keep it up Rafizi….

  7. Saadi says:

    Harap je belajar tinggi tapi x de otak. x tahu mana yang baik mana yang batil. Sia-sia je mendidik manusia seperti anda. Mudah2an jenerasi anda akan melawan anda sendiri pada suatu hari nanti.

    • CENDRAWASIH says:

      kesian kak awak lah saadi… cakap macam budak tak pernah terdidik atau dididik atau awak ni jenis yg “bodoh” tak boleh ajar dan “pandai” tak boleh nak ikut…. kesian awak…

    • abu says:

      silap-silap saadi ni pun salah sorang kospirator yang ciplak working paper suffyan..

    • Apa masalah mamat Saadi ni, butthurt??

    • azaqry says:

      bodoh sungguh saadi. otak di kepala lutut. Orang seperti Rafizilah yang patut kita hormati. beliau tidak mementingkan jawatan tinggi atau kedudukan tinggi seperti orang umno yag asyik nak isi tembolok kroni dan keluarga. Orang seperti rafizi patut dijadikan icon kepada generasi muda yang tidak meterialistik seperti orang umno yang buat kerja semuanya tak ikhlas mesti hendak imbuhan berjuta-juta. Kesanggupan Rafizi meletak jawatan kerana dia lebih mengutamakan masa depan negara dan rakyat negara ini daripada kepentingan diri.

    • Natrah says:

      Seriously I rasa u kutuk diri sendiri… hiksss :) mgkn sebb u yg kureng cerdikss… :)

    • lan gombak says:

      Kalau nak mengata orang kalau betul takpa Saadi. Tapi kalau salah ia akan balik kepada diri sendiri. Fikir-fikir lah Saadi sebelum nak mengata orang.

    • toing!! says:

      bengong…..

  8. Saadi 2 says:

    Generasi dia menyokong penuh penglibatannya dalam arena politik dan menghargai kewujudan dia dalam pentadbiran negara jauh sama sekali utk melawan.
    Nice move Rafizi.

  9. osman ibrahim says:

    all bullshit

  10. JlvJhx says:

    Syabas bro Rafizi. Orang muda seperti saudara Rafizi akan menjadi sumber inspirasi buat kami orang muda untuk terus menentang kezaliman dan menegakkan kebenaran

    • BODOH LA says:

      keadilan? pi mampus dgn keadilan hampa tu..
      melingkup negara ja PR ni

      • khairul says:

        orang bijak tak guna kata2 kesat…
        tp nk buat mcmana…
        nama anda dah menunjukkan keperibadian anda, dan menunjukkan kepeibadian parti politik anda…

      • kumar says:

        woi bodoh, dah la nama u bodoh, memang la u fikir bodoh… jgn fikir pasal u saje, ade juta2 rakyat ni… u belah la… x guna u..

  11. Ms.Curios says:

    Hello to all,
    First let me begin with,we all should our facts right before even pointing fingers at others. I would like to ask MR.SUFFYIAN regarding his FACTS and clear this issue out for me. Based on your comments regarding NFC and Shahrizat’s family being the culprit that hijack this project, what i dont understand is.. why is your ‘ORIGINAL PROPOSAL’ DIFFERENT from the location which NFC is currently located at?

    • azizi ahmad says:

      Thats how this people doing thing that way all this time, they think they hold the robber license by being Politician and just keep carry on doing it until some one find out!

      We just hope Malaysian Politic shall be more mature like how development country practice in UK since we claim that we are going towards that

  12. johan says:

    menentang kezaliman dan menegakkan kebenaran ape yg dia tentang dan ape yg dia tegakkan cuba cerita sikit,yg saye tahu dia si penabur fitnah

  13. sakura_sakuragi says:

    I hope you as the strategic director of PKR can also influence and strategise for PR as a whole. Once PR takes over Putrajaya, I also hope that you become the Finance Minister of Malaysia, a nice portfolio considering that you have the experience and qualifications. I am also working at the organisation you’ve served before and although I do not know you personally, but I bet that you have left a legacy behind. Thinking about future, I hope that you can focus more on national agenda especially in economy and closing the gaps between the middle class and the elites. We hope that, once PR takes over Putrajaya, there will still be elites in this country, but only the humble ones. InshaAllah.

  14. mat jambu says:

    salam rafizi nk tanya lame dh ke u knal anwar ibrahim,dari kecik dia dh belai u ke?

  15. GabNoMan says:

    Kena belai ke kena bela??? Aku musykil btul dgn dorg ni dah sah2 mmg keco anuar main blakang bro. Tgk gmbr lagi pun mmg dah tau. Rafizi ko baik tobat la ni mesti anuar sumbat ko pe2 ni kan….

    • abu says:

      songsang pulak ko ni… sepatutnya ko yang kena tobat, buat pertuduhan tanpa saksi/bukti

      • darla says:

        menuduh tanpa bukti yg kukuh tue la yg fitnah,mengaibkan org..saudara rafizi mengeluarkan kenyataan bersama fakta n bukti yg kukuh bagaimana ianya blh dikatakan fitnah. tampil pula yb kota belud menafikan hanya dengan kata2 tanpa menunjukkan sebarang bukti. kalau tidak mahu dituduh mengapa tidak tampil dengan segera menunjukkan bukti2 yg kukuh dan sahih bagi menjawab pertuduhan atau persoalan atau kemusyikilan yg diutarakan. rakyat juga berhak tahu kebenaran.

    • Taubatlah brader selagi pintu taubat masih terbuka. Tuduh orang tanpa bukti, apa barang?

    • Irfan Mohd Nor says:

      Berapa banyak UMNO bayar utk comment camni? Ishh fitnah tak abis2 tak takut kat Tuhan langsung

  16. rahmat says:

    aik rafizi nape u padam coment2 kat atas asal u tak jawab,kenape diam diri kalau tak salah ke u ni plu?(people like us)hehe

  17. sarah says:

    omg,nowander la mulut busuk,kaki ikut jalan belakang upanya\

  18. dean says:

    lelaki kalau hisap konek memang mulut busuk

    • Huda Ghazali says:

      Ape bende tah dia ni.. lucah ape tetiba. Lain kali jgn tunjuk sgt kecemburuan kpd kejayaan org lain tu…malu. Diri sendiri pon x tera mana. Belajaq dulu baik2..baru nampak kebenaran.

  19. Bard Hussain says:

    Tahniah, Sdr Rafizi. Negara memerlukan para cendiakawan hebat seperti saudara tanpa mengira kaum, keturunan, agama & pegangan politik untuk bersama-sama memacu rakyat negara ini ke arah kehidupan yg lebih berwibawa. Teruskan saudara. Yang baik walaupun lewat tetap akan terlaksana

    • darla says:

      InshaAllah..semoga Allah bersama orang2 yang benar..saya kagum dgn saudara rafizi..inilah semangat org muda yg diperlukan negara.

  20. Murad says:

    rafizi ni gay ke nowaderla muka dia cam lembut2 ala gitu kan heheh

    • abu says:

      puak-puak yang bagi komen peribadi tak bearasaskan fakta macam dapat komisyen fidlot jer… ataukah mereka ni sebahagian dari lembu-lembut yang di import tapi masih tak laku untuk disembelih, sebab IQ teruk sangat, kalau dijual pun tak laku…

      • arizawati bt aris says:

        Memgla …diorg ni ada yg stkt update status fb pun dpat bayaran, nak panggil org kg baca yasin pun dpat byran, dtg perjumpaan tertutup pun dpat byran…baling batu dpat byran..

    • Tengku Sulaiman says:

      Otak Pengampu UMNO banyak kotor kerana banyak makan duit haram. Asal nampak Orang jambu aje, tuduh Gay, liwat dsbnya. Ingat Pemimpin UMNO bersih ke, tanya Ziana Zain siapakah UMNO.

  21. rosli baba says:

    kau g lawan ngan bapak ko lah

  22. From Far says:

    Teruskan usahamu bro rafizi. =) Yang benar akan tertegak jua satu hari nanti, itu janji Allah. Orang yang berkata-kata tanpa berbuat apa-apa untuk mengubah mmg ramai di muka bumi ni…Terus Sabar..=)Dan sama-sama kita doakan orang2 yang hanya berkata-kata diberikan petunjuk bagi mengubah realiti dunia akhir zaman ini. Sentiasa mendoakan dari jauh.

    _________________________
    I added cool smileys to this message… if you don’t see them go to: http://s.exps.me

  23. Dia says:

    Orang tak berilmu sahaja yang pandai memaki dan mencaci orang. If you’re a Muslim, please take back all your foul words.

  24. cashterm says:

    Sekali pandang kita dapat rumuskan bahawa semua cybertroopers BN (umno)tidak mempunyai pendidikan. umno adalah sebuah pertubuhan yang hanya dianggotai oleh orang2 yang tidak berpendidikan jika dilihat dari gaya comment di dalam blog ini. Mereka hanya pandai mencarut dan memaki hamun dan amat kena dengan peribahasa melayu :BAPA BOREK ANAK PUN RINTIK”. Hanya orang2 tiada pendidikan sahaja yang berduyun2 menganggoatai parti umno jika dilihat dari segi gaya bahasa yang mereka gunakan di sini.

  25. az says:

    Kita memerlukan orang seperti anda sebagai pemimpin masa depan.Moga Saudara tak gelap mata kalau tengok duit. Sebab kalau dah jadik orang atas memang banyak dugaan.Jangan jadik mcm geng IQ rendah mat rempit umno yg jadik ketua pemuda cawangan, pakai keta mewah padahal dulu keje peon je.

  26. CENDRAWASIH says:

    Nak buat camne pelawak aja masuk umno….

  27. Rimas says:

    U ni cute la fizie….hahahaha…Malaysian govt scholar, makan gaji from govt company…and now belagakkkkk nak mampossssss….during ur tenure @ petronas…tak de faults that u want to expose???…or if it was very well managed…please speak out the great things that the govt have done via petronas during ur tenure there…..mangkok!

    • wondering says:

      dont be fool with the govt scholarship,subsidies or any other terms related. its taxpayer’s money aka our money, the rakyat, not the govt, did the ‘menteri’ use their pocket money to help us the ‘rakyat’?? open up your mind before calling others ‘mangkok’

      • wzaza says:

        u r soooo rite… this people have no ideas kut where the money comes from.. senang hati panggil org mangkok.. yg mangkok tu dia sbb tak tahu duit dia yg kerajaan guna.. hopeless bugger..

      • ad says:

        dont be fool with the govt scholarship,subsidies or any other terms related. its taxpayer’s money aka our money, the rakyat, not the govt, did the ‘menteri’ use their pocket money to help us the ‘rakyat’?? open up your mind before calling others ‘mangkok ,,,, bullshit statement… if u become menteri did u use ur own money to help rakyat did YB from pkr or DAP use their own money to help rakyat… tax payer money..the scholarship , subsidies or education , medication and other related payed by that taxpayers money.. then what u prefer that money goes..without subsidies , without scholarship,without school education and medication subsidies which is provide by gov .. do u really think that all rakyat malaysia can effort all of that..

      • darla says:

        Agree with you wondering. Govt has been given mandat by rakyat to roll the country. That’s their RESPONSIBILITY to help the rakyat either thru scholarship or any other subsidies. its all taxpayers money not the govt money. should know how to differentiate that. please be wise while comment bak kata melayu muzakaralah dengan hikmah bukannya mencaci memaki buta. bukan itu cara yang baik.

      • toing!! says:

        jeles la tu…IQ low..muka pulak x cute..prangai mcm mangkok..

    • Aku rasa kau yang mangkuk, mangkuk ayun

      • kumar says:

        i think u all stupid.. sum1 is hlping the ppls n ur condemn him, u all has brains to tink or not? God Bless rafizi, dat person resign job frm petronas n bcum near 2 public.. where the hell all the ppls do “some grest thing to the gov” n gone nw? if u all duno, then jz get lost.. ur nt fit here… PR alwiz win..

  28. DiVaIslamic says:

    Saudara Rafizi,
    Teruskan perjuangan. Thank you for opening our eyes on what happened behind BN closed doors.
    Yang penting, bila sudah berjaya mendapat tampuk pimpinan, buktikan kepada rakyat Malaysia dan seluruh dunia bahawa PKR adalah parti yang merealisasikan kata2 dan wawasan, bukat setakat cakap kosong sahaja.

    Rakyat Malaysia menyokong pemimpin yang bersih dan telus.
    Berani kerana benar, takut kerana salah!

    p/s: belasah mak Ijat di mahkamah!!

  29. lara pesona says:

    suatu ketika dahulu apabila ditanya apakah cita-citanya, rafizi berkata saya mahu menjadi perdana menteri. seluruh warga sekolah, keluarga dan guru-gurunya mendoakan akan kejayaannya…..

    • mummy says:

      yup…he said that… masa perbahasan peringkat sekolah berasrama penuh tahun 1993… kalau tak salah…masa tu di SERATAS,.. i still can remember u… becoz the way u talk… the way u get the audience… u r great speaker…that time…and hope u still have it…until now….

  30. kabul says:

    org umno semua bengong…teruskan rafizi..sekurang2nya,ada gak bangsa melayu bijak pandai mcm awak..jgn takut dgn umpatan dan cacian umno..orang umno memang cam tu..bebal tahap bahaya..

  31. jawabandar says:

    Syabas kepada saudara rafizi.Contoh anak muda yang berjaya dan menjadi pelapis kepada pentadbir negara kelak.Usah dilekakan dengan tohmahan dan fitnah orang-orang yang tak berpelajaran.Moga Allah sentiasa bersama-sama orang yang benar.

  32. lkas says:

    Rimas, ko ni bodoh…petronas bukan hak BN…bodoh

  33. budak kolet class of '65 says:

    please don’t let tony pua talk! he is an embarrassment to PR. a ppe oxford graduate who thinks he’s the future finance minister. i know you’re a chartered accountant and can’t help thinking like an auditor. but catching crooks shouldn’t be your preoccupation. think big! think like the next prime minister.

  34. muzafar says:

    You are great, Me and my family will give you all the support

  35. Sam sur says:

    Ala, awak dpt gi over sea dan keje kat Petronas tu kan inspirasi umno, parti mak ayah awak jugak, nanti bila Pkr dah perintah, gigit jari je quota Melayu kene bagi kat bangsa lain, lepas tu baru nak menyesal.

  36. Joshua Lopez says:

    Whow! Impressive, Brilliant & Gorgeous! Hard to find Malays like you these days!

  37. Elsie says:

    Syabas, kerana mempunyai pencapaian yang cemerlang sejak di bangku sekolah sehingga di universiti luar negeri. Bukan sesuatu yang mudah. Saya harap anda akan terus berjaya dan dapat memegang portfolio yang Menteri Kewangan atau Perdana Menteri di masa akan datang. Saya orang Malaysia dahulu, orang Cina kemudian dan saya akan sokong sesiapa sahaja yang dapat mentadbir negara ini dengan cekap dan amanah, tidak kira bangsa apapun.

  38. Darapanas says:

    Keep up the good work…NFC scandal is frightening…pls. continue to reveal all the corruptions for better Malaysian..leaders should lead by example…

  39. Gopalan A Nair says:

    Sir, your performance at the debate with YB Khairi Jamaluddin was excellent. I am glad that you are not in the least cowed by the defamation suit against you. Our full support is for you, Sir.

  40. Bukit Kuang Citizen says:

    Saya mewakili segelintir penduduk bukit kuang, di mana rafizi telah dibesarkan. Kami sgt kecewa apabila bekas seorg pelajar yg diberikan biasiswa penuh oleh GLC spt petronas sanggup mempertikaikan dasar kerajaan. Tanpa dasar yg ada itu, rafizi mungkin bukan rafizi skrg. Kami tidak menyangka rafizi sanggup membelot demi kepentingan diri sendiri. Kita jumpa di kemaman pd PRU-13 nanti!

    • umno sial says:

      kau yg bangang sangatttt, umno kebas duit petronas! kebas duit rakyat!

    • azaqry says:

      segelintir sahaja yang kecewa tak mengapa, jangan kesewluruhan rakyat terangganu. hayati pendirian rafizi, lama-lama nanti faham perjuangan dan pendirian rafizi maka akan habislah perasaan kecewa. Sepatutnya segelitir penduduk berasa bangga anak kelahiran terangganu yang sangat hebat dari segi pendidikan dan keberaniannya membongkoran penyelewengan kerajaan UMNO/Bn demi menyelamatkan negara daripada bangkrup.Jika negara bangkrup semua rakyat akan tanggung,inilah yang perlu dibimbangkan. Cuba poerhatikan Pemimpin UMNO/BN dari yang dah bersara hinggalah yang masih bertugas semuanya kaya raya termasuk kaum keluarga mereka.

  41. uda hashim says:

    dah kawin ke belum?

    to quote jane austen in pride and prejudice “it is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife”

    kita orang melayu pentingkan rezeki. orang takkan tanya : berapa banyak duit kau? tinggi mana belajar kau? yang ditanya : berapa orang anak kau? anak-anaklah rezeki kita.

    salam

  42. Accounting Student says:

    Being a Chartered Accountant from ICAEW within 2 years is no joke. You must be brilliant. With such a qualification earning RM30K per month in Malaysia or any place in the world is very common in the private sector. Those website that try to undermine you must be very jealous or very ignorant on what is going on in the world.

  43. ca(m) says:

    I have been follow you once the NFC scandal appear. Your stand is an exemplary to new young aspiration malays to stand for and believe, malays will stronger with a towards attitude knowledge based instead of sentiment or short minded & self-stupidity which i call it in malays words as “malay terencat/cacat” from the past. Anyway, as muslim we have to remain cool and hope this probelamatic peoples start to realise and understand, world does not move with just “mulut longkang” but going towards a knowledgeable attitude based. Pitty for those people, pray that they to also started make a change for a better. InsyaALLAH. For Rafizi, hope you will maintain the struggle with persistent in this prayers. Amin……

  44. Annie says:

    Salam Rafizi,

    I have just returned to Malaysia after many years working and leaving in overseas and am very disappointed with the current political sentiment as well as economic environment in Malaysia.

    Recently, I have read an article written by you which titled “Avoiding the Panic Button”. Published by The EDGE.

    In the article, I must say you have responded very well to Khairy Jamaluddin’s comments on Government Public Debts.

    A dignified approach, no less.

    Well done and Congradulations!

    I should look forward to reading more of your opinions and comments on public issues and subjects.

    Best wishes,

    Annie
    Malaysian

  45. Peng Li Por says:

    I can’t understand the vile being thrown out at you. Keep it up. Forget the dungus, the kaki ampus, the kaki sogok, the kaki cari projek sub-sub, the fasiquns, the racists that want to be tuans but yet makan gaji dengan tuan towkays, the zay bums that think Allah swt will give them the riches without any effort and good education, the jagoan kampongs tahu nak belasah orang (tahulah kau nanti macamana kau kena belasah di neraka nanti kalau tak sedar diri biat dosa buta). I also don’t understand why the whole of goverment machinery, the whole of UMNO (all the Tuns that you can count) is so AFRAID, so much haunted by Anwar Ibrahim, wasting so much time and money and energy trying to get rid of this ghost. Kalau pun dia buat apa yg buat masa ini masih lagi suatu fitnah “berdasarkan keputusan mahkamah” rakyat dah bukan nak buat undian kerana Anwar pun, dia dah tua. Tapi rakyat saja nak tukar gomen…… Ini adalah evolusi politik. Ingat mak bapak kau punya hak utk memerintah sampai kiamat walau dah banyak kaut hak rakyat?

  46. engeng says:

    Assalammualaikum,
    Adakah dengan membanteras perbuatan nahi mungkar yakni melakukan rasuah, menggelapkan wang rakyat, tidak amanah dan sebagainya dikatakan sebagai fitnah. Bukankah kini kita mengetahui setelah hasil pembongkaran demi pembongkaran (berserta bukti, bukan hanya omongan kosong) oleh saudara Rafizi dan pimpinan PKR yang lain telah membuka mata kita lebih2 tentang isu NFC. Mengapa Sharizat diminta membayar balik oleh Nazri jika ianya tidak benar? Tampil pula KJ memberikan kenyataan dengan mengatakan NFC tidak memberangsangkan sehingga wang yg ada digunakan sebagai pelaburan. Mengapa peruntukkan sebanyak RM250j tidak mendatangkan keuntungan kembali setelah dikatakan negara mmengimport daging mentah daripada luar negara dgn kos yg tinggi sehingga terlahirnya NFC bagi menampung kehendak itu? sebagai rakyat yang tidak hanya terikat kepada satu sumber berita semata-mata, tidak menyempitkan ruang pandang dengan melayari internet demi ingin mengetahui kebenaran, justeru itu, maka bagi saya adalah adil jika kita juga mendengar daripada pihak pembangkang. Kita nilai cara mereka, perkataan mereka, pendekataan mereka dan matlamat atau agenda mereka. Oleh demikian, terpulanglah kepada kita pihak mana yang kita pikirkan benar atau sebaliknya setelah kita menilai sendiri bukannya hanya mengikuti org lain atau emosi. Kita semua sedia maklum kerajaan mempunyai banyak saluran untuk menyampaikan maklumat, apakah kita hnaya mahu mendengar daripada satu pihak? Pikirkan dan renunglah, mutakhir ini fitnah berleluasa dan sukar membezakan mana yang benar dan sebaliknya. Sebagai org Muslim, berdoalah semoga yang benar diberikan kekuatan n kemenangan oleh Allah SWT. Saudara Rafizi, keterampilan n pencapaian anda amat membanggakan, saya kagum dengan semangat saudara dan pimpinan PKR yg lain. Kudus to all of you. Wassalam ;)

  47. ghani sulaiman says:

    salam semua,puak umno,pkr…bro Rafizi mu kena balik Ganu,nampak kurang mantap pasukang kita,kena tanding DUN ,insyallah bolih jadi MB termuda

  48. samad says:

    hahaha…UMporNO dan UMNGOK terkedu dgn budak ni…hihihi

    nice move rafizi

  49. abrahman says:

    Syabas Rafizi.

  50. moh david says:

    salam rafizi

    kami sekeluarga sgt menyayangi mu. insha Allah, Allah pun bgitu jua. kebolihan mu rafizi sgt kami kagumi. we support you. future PM or MB.

  51. suffer8zine says:

    antara mereka yang sentiasa aku nantikan ketika berucap ialah rafizi ramli, dr dzulkefly ahmad, salahuddin ayub dan saifuddin nasution. semua hujah dan cara percakapan terbaik.

  52. ibrahim says:

    the treasure of a nation is not the gold or silver it posseessed but the bright sons and daughters to serve the country……

  53. man sarawak says:

    Support rafizi..harap selepas ini lebih banyak
    lagi pembongkaran yang dilakukan.hampus penyelewengan,hampus rasuah.

  54. A R Hanafiah says:

    I am so proud with you Rafizi..though never met you when i was in Petronas 1993-2006..now in Madinah with Saudi Oil n Gas company, do contact me when you come for umrah 0553818315..we shall PKR branch near Nabawi Mosque to break down the corrupted UMNO leaders…InsyaAllah

  55. Amora says:

    Impressive…well done, we need new generation to lead the country with charisma and well manner. And we are same age :)

  56. NizRil says:

    Kecil jangan disangka anak besar jangan disangka bapak….u have my respect bro…keep up the good work…

  57. elhefe says:

    Rafizi,

    Its nice to see what you have achieved so far. Eversince in the UK, through UKEC etc, I knew that you will go into politics alongside arwah Ben.

    Unfortunately, although I was involved in Kalsom 98, I didnt have the chance to get to know you more as a person. The best part of what you are doing now is that you are doing it because you believe in it. Makes it very special.

    Its a pity though that you left PETRONAS. I am in the O&G industry, and have been providing services to PCSB for nearly 12 years. The things I see in how PCSB runs their procurement is really shocking. If you have stayed on, maybe you can clean up internally of PETRONAS.

    Nevertheless, keep on doing what you believe in and all the best.

  58. Pemuda dr sarawak.. says:

    tahniah rafizi.. Anda memang hebat..teruskan perjuangan anda. Saya menyokong saudara.

  59. saiful says:

    hebat la bro..tak semua orang ada biodata mcm ni..quite impress for me.tengok debat ptptn mlm ni..bro punya hujah dan fakta mmg mamtap, khairy mcm tak de point

  60. Demudu says:

    Bro, THUMBS-UP, you did extremely well in the debate. Leeds vs Oxford, certainly Leeds won with flying colours!!

  61. smart guy says:

    Rafizi sentiasa berikan fakta..KJ pula reka cerita dan hanya auta.

  62. generasi x says:

    tahniah rafizi..hujah2 yg bernas….kami mahukan orang seperti anda yg berada didalam pentadbiran negara…teruskan perjuangan….kuatkan semangat anda…teriam kasih terima kasih kerana berani dlm memperjuangankan hak rakyat!!!salam kami dari anak2 selangor!!!

  63. Pemuda terengganu says:

    Mantap rafizi..aku bangga mu..mu mmg kelas …guna ilmu hok Tuhan beri ke mu utk mematahkan sgala kebatilan umno…khairy yg sdkt emosi berhujah , you balas dgn hujahan fakta….no wonder la..u u are one of the best debators in malaysia… Proud of u bro… Keeep it up our good job…. Teruskan membongkar rasuah, ketirisan kerajaan umno bn yg dah nk masuk muzium tak lama lg…aku bangga mu juga anok ganu kiter…seluruh anok muda dan anok tua ganu sokong mu…kemah keming mung…

  64. Raymond says:

    kepada puak2 BN yg cuma tau sembang kencang kt internet..apa kata korg try debat 1 on 1 dgn rafizi ni..bab serang personal life org puak UMNO mmg top..bab ilmu & intelek hampeh mcm KJ..

  65. arie says:

    nak tanya sikit nih…saya menonton debat rafizi dengan KJ. Rafizi banyak memberi jumlah yang diperlukan untuk pendidikan percuma. Yang menjadi persoalannya mampukah PR yang bakal menjadi Kerajaan(mungkin)
    menampung kos-kos tersebut.Pada pemerhatian saya kerajaan BN sedang berusaha mengurangkan bajet bagi memastikan kerajaan tidak menanggung beban hutang.Hampir 40 peratus rasanya dana kerajaan datangnya dari Petronas. Simpanan minyak di malaysia kemungkinan akan habis dalam jangka masa 10 tahun akan dtg. Jadi bagaimanakah kerajaan akan datang mahu mencari dana untuk mengantikan 40% cukai petronas dan memberikan pendidikan percuma.

    • azaqry says:

      bagi peluang PR memerintah dan kita tengok kemampuan mereka. jika tak mampu lepas 4 atau 5 tahun kita tukar kerajaan baru iaitu yang lama ‘UMNO’. Kalau tak bagi peluang bagimana nak buat justifikasi berbanding dengan UMNO/BN ternyata jelas, sudang terang lagi bersuluh dengan penyelewengan, korupsi, salah guna kuasa dan menindas rakyat. Kalau pendidikan percuma tak kira IPTA atau IPTS semua anak daripada pelbagai kaum, pelbagai parti termasuk UMNO yang menentang akan merasai nikmat pendidikan percuma.

    • Hidayah says:

      Patutnya pengomen yang pro umno mencontohi arie. Bertanya soalan dengan berhemah kerana ingin tahu, bukan hentam semborono dengan bahasanya !@#$%

  66. SOLO says:

    Salam Rafizi…

    Good debate….anda telah membuka dan menerangkan banyak mata hati yg buta semalam…harapan agar “3rd menatality group” akan makin berkurang dibumi Malaysia ini. Ayuh kita lakukan perubahan dan buktikan apa yg dihujahkan semalam bukan omong kosong PR…

  67. Banner says:

    Kalau Selangor tumbang kat BN Rafizi ni esok jadi tukang goreng kacang je..

    • penyapu BN says:

      Selangor x akan di tadbir oleh BN lagi.. Ini Gara-gara sumpahan penyapu dari Khair Toyo.

    • razifi says:

      alah kalo ye pon tumbang, org mcm rafizi ni xda hal lah..buang di laut jd pulau, buang di gurun jd subur, buang di hutan jd bandar..

    • toing!! says:

      ok la tu..goreng kacang..ade gak bisnes..yg kau trpacak kaku jadi “banner”..kencing dek anjing watpe..tongong

  68. AZMI TNB says:

    aslm raff…u r great debater…u got the points and tepat..hope u will istiqamah dlm perjuangan dn tidak seperti yg lain yg buta mata bila mendapat habuan wang…tq again

  69. MR S says:

    I was impressed with your debate, you made us proud with the facts and delivered the message clearly. KJ is nothing compared to you. Well done Rafizi and we will support u !

  70. undiPKRPAS says:

    to bukit kuang citizen : rakyat dh celik skrng,pndai menilai,umpan yg najib bg rakyat ttp mkn,tp mata kail rakyat x telan.org bodoh je telan umpan dgn mata kail mcm bukit kuang citizen.

    Dalam PR semua golongan ada…..Ulama’,Hakim,Peguam,Businessman,Pegawai tentera, Pegawai polis, Doktor,ekauntan, pakar ekonomi, pakar segala bidang pun ada…..Kalau Amporno menolak untuk menjaga Kebajikan rakyat terbanyak, & hanya pentingkan golongan elit & kroni, maka rakyat mesti bagi peluang kepada PR untuk mengubah senario itu….InsyaAllah, PR lebih dari bersedia untuk bawa kebajikan kepada rakyat Malaysia seluruhnya….Wallahua’lam….

    Ilmu yang tidak diamalkan , ibarat pokok yang tidak berbuah bro……Sebab tu Rafizi banyak kali sebut malam tadi.: Nak seribu daya, tak nak seribu dalih…….Amporno bukan tak mampu buat, Cuma dia tak nak buat je…..Logiknya mudah……Bila mahasiswa tamat pengajian, mereka hanya akan fikirkan bagaimana nak survive dalam hidup & macam mana nak bayar hutang yang menimbun…..So, masa untuk fikirkan hal kenegaraan pun amatlah kurang…..Jadi peluang untuk Amporno kekal berkuasa amatlah tinggi…itu saja……Jgn murih…

  71. dollah salleh says:

    aku tgk comment2 pencacai kak mah semuanya berbau sex!! tak serik2..sex. lucah..porno..sex…fitnah…lucah!! tak sekolah agama ker org umngok nih????

  72. razif says:

    @arie

    Bagus pertanyaan anda.Jangan takut petronas akan habis minyak dan sebagainya.

    Sebenarnya ketirisan/rasuah/korupsi akibat pengurusan negara yang tidak cekap di Malaysia antara sebab utama yang memungkinkan Malaysia bangkrap dan tak mampu menunaikan hasrat-hasrat,tuntutan dan kebajikan rakyat.

    Ingat,kerajaan adalah amanah rakyat.Kerajaan dipilih oleh rakyat.Penyelesaiannya, ubah kerajaan.Bagi kerajaan baru memerintah. Kalau tidak suka kerajaan baru memerintah, tukarlah undi selepas 5 tahun.

    Juga mohon saudara arie banyakkan membaca info dari sumber-sumber yang bukan berat sebelah/bias.

    • arie says:

      agak takut sbb minyak merupakan sumber kewangan malaysia.Pada pemerhatian saya sejak zaman pak lah kerajaan sering mengurangkan bajet pendidikan dalam menjimatkan dana kerajaan. sekarang gov mungkin mampu berikan pendidikan percuma tapi persoalanya sampai bila. saya risau rakyat akan terbeban dengan cukai yg tinggi selepas petronas tidak lagi mampu bertahan.

  73. firdaus says:

    terbaekkk!! keep it up!!

  74. star says:

    Proud of you Rafizi. You were so cool and calm. Knew what you wanted to say next unlike KJ who was obviously emotional.
    Good job.!!!!

  75. mazs says:

    hebat debat malam tadi..syabas bro rafizi. semua fakta. pendebat terbaik

  76. benci umngok says:

    nnnnnnn

  77. benci umngok says:

    teruskan perjuangan anda rafizi. pengganti anwar ibrahim. malaysia perlukan anda untuk mengelak rakyat m’sia terus ditipu oleh umno durjana. umno parti penipu no-1 dunia. semoga mereka yg menyokong umno di beri hidayah dan petunjuk yg umno ni parti kebas duir rakyat. anda sangatt hebat! semoga tuhan merahmati anda. insyaallah.

  78. taib says:

    En. Arie,
    dalam debat tu Rafizi dah kata, kalau laksanakan pendidikan percuma, perlu sekitar 5 hingga 6 billion setahun. Dan dah di jawab oleh beliau, among others, kalau ketirisan akibat rasuah/mismanagement yang berjumlah hampir 30 billion setahun di selamatkan (InsyaAllah kalau PR memerintah ini kemungkinan besar boleh berlaku), ini saja dah boleh disalurkan kepada kos perlaksanaan dasar ini.

  79. Hamba Allah says:

    Beliau mmg seorg yg sgt2 hebat performance nya..saya bukan dari mana2 parti and i just wanna say, jgn kita cakap bnda yg kita sendiri tak tahu kesahihannya..ingat, perkara yg tak benar itu fitnah and fitnah itu lebih dahsyat drpd membunuh..kdg2 sy mmg tak faham la..tak boleh ke kalau berbincang secara akademik tnpa memikirkan politik??and kepada semua, jgn senang2 je kita nak menuduh org tnpa bukti.

  80. Hamba Allah says:

    and satu lg, di mana nilai anda sebagai seorang Muslim? kepada yg beragama Islam, kena ingat, agama kita tak mengajar untuk menabur fitnah or memaki hamun seseorg…if all of u are from different parties, it’s ok b’cos it is ur rights but please think of only this, we’re Muslims..

  81. panglima melayu says:

    Syabas saudara Fizi, anak melayu yang hebat. Kau telah menyedarkan masyarakat melayu tentang apa yang berlaku dalam negara ini.

  82. Gan Teik Beng says:

    I feel hopeful in seeing and hearing a young generation of leader like Rafizi Ramli.

  83. kaka says:

    debat di buat untuk memberi peluang kepada wakil menyampaikan ideologi masing2…jadi terpulang kepada kita yg melihat dan mendengar hujah mereka di smpaing kita menilai baik buruknya..jadi tak perlu kita merendahkan mentaliti kita dgn perkataan kurang sopan mahupun lucah.menuduh sesorang tanpa bukti adalah dosa besar apatah lagi berkait dgn maruah sesorang…islam amat menjaga maruah manusia

  84. lalang sawah says:

    go go rafizi….. cakap aje pandai….nak jadi pemimpin negara ? nanti lingkup habis !

  85. Sivaji says:

    Kalau budak Rafizi ni pandai sangat, buatkan satu video sex superimposed muka Najib dan Altantuya…. Cakap tak serupa bikin, itulah pencacai PR, teringin kaya cepat, sondol depan belakang pun takpe.

    • Naz says:

      terserlah lagi mentaliti penyokong BeEnd. porno! porno! dan porno! org pandai x sesuai ler nak wat video sex cam org bodoh tu!!

  86. jk says:

    hebatnya rafizi kerana ilmunya.
    tingginya rafizi kerana sifat rendah dirinya.
    bangganya saya dengan rafizi kerana dia langsung tak ada kepentingan peribadi pada setiap percakapan dan tingkah lakunya.

  87. adiwira setia says:

    Jgn layan komen org bengong, kalau layan lembu nanti kitapun jd lembu.
    Tabik kat ko Rafizi.

  88. jay says:

    u terbaik ….teruskan usaha agar PR dapat memerintah selepas PR13 ni..kami warga belia telah muak dengan gelagat serta lakonan pendokong UMNO baru…..

  89. MZA says:

    Admire him since 1993… Keep it up bro!

  90. Cahaya Mega says:

    Too bad there is no” like “button ,otherwise i will like a lot of the comments here.And to Rafizi well done bro…!!!smart guy like you makes a wonderful and stimulating discussions around the country except of course for a few dungus from the other side of the camp!keep it up bro!

  91. mamat says:

    patut la dia tahu segala perbelajaan petronas yg dh bagi kat seseorang time debat aritu.. rupanya bekas pekerja petronas… xterjawab member…

  92. Syed Ali Hasbullah says:

    TAHNIAH!AWAK YANG TERBAIK

    KAMI DARI KIMMA MENYOKONG PENUH SEGALA KOMEN SAUDARA TENTANG ISU PTPTN

  93. jk says:

    harap2 pakatan rakyat letakan rafizi di putrajaya pada pru 13.jika umno meletakan tengku adnan sebagai calonnya.saya berkeyakinan tinggi rafizi boleh kalahkan tengku adnan.

  94. jk says:

    kepada banner.jika umno kalah putrajaya.pemimpin umno terpaksa mengemis untuk hidup.tak mungkin rafizi jadi tukang goreng kacang,kerana beliau seorang yang berilmu,tak macam pemimpin umno.”benih yang baik dibuang kelaut jadi pulau”

  95. 3036 says:

    Never let debaters leading us, they are full of crap!!! la la la

  96. khairul says:

    Patutla…
    orangnya hebat….
    Orang hebat…ramailah yang dengki….
    tp, mcm tu perjuangan….
    Seronok mak ayah beliau….

  97. Akmal says:

    Saya sebagai staff petronas berbangga mempunyai seorg bekas manager PCSB yg bijak.Segalanya kepandaian kamu diperlukan Petronas,syg kamu quit Petronas utk berkecimpung sepenuh masa dgn politik.
    Hujah kamu ketika berdebat dgn KJ amat bernas.Teruskan mendedahkan penyelewangan BN.Kami sebagai rakyat menyokong anda demi kebenaran.Kita mahu pemimpin BN belajar dari kesusahan,bkn senang2 aje nak merembat duit rakyat sesuka hati aje.

  98. Manusia says:

    Ramainya manusia yang beri komen.
    Namun, sedikit sangat yang berani mendedahkan identiti :)
    Saya juga berada di dalam lingkungan tersebut. Baling batu kemudian sorok tangan.

    Suka sangat pada kata-kata Imam Syafie pada komen di atas.

  99. PR CyberTrooperz says:

    org2 Be End Sembang nath ape2 ntah.. kepala lucah je. kehkehkeh.. Pemimpin Korng Ajar Cmtu Ke?Kesian.. Cam Xde Agama Da Aku Tengok.. o0o Nie Rupenyer Wasatiyyah pok jib.. Ops Eh.. K-Pop Pujaan. Patut La lucah Melucah Je..

    #PrayForGaza#

  100. Osama says:

    Mr rafizi,

    Have a story for you to invetigate on the land alienation at jln jelatek, kl if you are interested, call me. Rgds

  101. i s k says:

    tahniah saudara rafizi!.bagi saya,anda adalah pemimpin pembangkang yang patut kami hormati.pandangan anda benar dan kritis.di waktu sebegini,Malaysia memerlukan lebih ramai pemimpin seperti anda.lebih ramai pemimpin seperti anda.Saya adalah salah seorang penyokong kuat parti pemerintah,namun sekiranya ada pemimpin seperti anda,sokongan sepenuhnya akan diberikan towards a better Malaysia.And i’m proud to have a Malaysian like you rather than a Malaysian like those ‘Panglima perang’ of PJ utara…hahahaha…keep up the good work.May Allah bless U always.

  102. m.yusmi. b. mohd yunusa says:

    Orang Muda yang hebat..aku kagum dgn beliau..teruskan Perjuangan..pertama kali tgok dia berdebat di London Huh! hrbat..2nd tgok di Astro Awani..mmg hancur KJ…alll the best to you Rafizi..good luck..

  103. Prihatin says:

    Salam Sdr Rafizi,

    Tahniah and keep up the good work. Semoga dengan usaha murni dan gigih anda, we will see a better Malaysia terutamanya utk generasi akan datang.

    Jika berpeluang sila tinjau Blog “Uncleseekers : Sultan Part 39″ – melibatkan penyelewengan dan salah guna kuasa berjumlah RM33 juta (or probably more) melibatkan institusi yg kita percayai dgn wang simpanan hari tua kita iaitu KWSP dan sykt GLC MRCB. Agak sensitif kerana melibatkan institusi raja.

  104. lala.. says:

    Sdr Rafizi telah menyedarkan org2 melayu dimana ada pemimpin yg hebat didalam PR.. Dan sy lihat dri segi indentiti dan juga latar-belakangnya adalah sngt baik.. Usahanya sangat berharga dlm mmprjuangkan kebenaran.. Jadi rakyat malaysia harus sedar yg didalam PR ramai ahli2 yg cerdik pndai.. Bukan sekadar rafizi ttpi ramai ank2 melayu mahasiswa cmerlang dan terbaik berkecimpung dlm bidang politik.. Sy sbgai pelajar/mahasiswa dan juga pelajar undang2 dan pentadbiran dan pengkaji politik malaysia.. Mnyokong razifi dan perjuang PR.. Sy mahukan perubahan.. TETAPI, andai ia dilaksanakan.. Jika tidak dpt dilaksanakan jnji2 yg ditabur sy akn tukar kembali kerajaan BN.. Ingat kuasa ditngan rakyat.. Setiap undi adalah amanah.. Dan amanah itu adalah wajib dilaksanakan sbgai tnggjwb.. Goodluck PRU13..

  105. pert says:

    Even an Oxford graduate like KJ could not beat a Leeds Uni graduate like RR… Even an overseas’ secondary school educated persona like KJ could not beat a local secondary school educated candidate like RR.. Go Education Malaysia!

  106. Amer Brahim says:

    Assalamualaikum..
    Saya sungguh tertarik dengan biodata serta keperibadian saudara Encik Rafizi Ramli. Hebat berhujah serta manis senyumannya. Saya berharap agar saudara terus memberikan sumbangan kepada bangsa dan negara tidak kira dimana sahaja saudara berada, sama ada ketika kini menjadi pembangkang atau pun apabila aspirasi Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya akan dimakbulkan oleh Allah s.w.t, insyaallah. Cuma nasihat saya, contohilah Tuan Guru Nik Abdul Aziz and Datuk Seri Anwar Ibrahim yang keperibadian mereka amat senang untuk didekati oleh rakyat. Lebih-lebih lagi keperibadian TGNA sendiri iaitu seorang pemimpin yang cukup bersederhana dari apa-apa aspek sekalipun. Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang senang didekati oleh rakyat. Khalifah Umar bin Al-Khatab RA sendiri memikul guni gandum serta barang keperluan yang lain untuk dibawa kepada rakyatnya apa bila beliau mendengar ada rakyatnya sedang kelaparan. Oleh itu janganlah berubah hati, teruskan berjuang untuk rakyat dan kami akan memberikan 150% sokongan padu kepada saudara. Semoga rahmat dan berkah Allah keatas saudara. Wasalam.

  107. ruby says:

    kagum dengan pencapaian beliau walaupun masih muda.. sumber inspirasi untuk remaja lain
    berjaya . kita perlu cerdik pandai macam ni untuk tadbir negara

  108. Kay says:

    Awesome. Pencapaian yg membanggakan. I loike his smile. Sweeeeeeeeet.

  109. wali.waliol says:

    Sdr rafizi.. may Allah grants His blessing in evrything you do.. Subhanallahi walhamdulillahi walailahaillallahu Allahuakbar.

  110. Andrew says:

    Dear Mr. Rafizi…… You are Malaysia brightest star…. We hope that you are able to lead a team of real “Bersih, Cekap, Amanah” politician to run our beloved Malaysia after BN sucked our country dry….. We Malaysian are behind you all the way…….

  111. MySay says:

    Just read the news that new brand of petrol station (was formally known as Esso now is Petron) was awarded contract to supply jet fuel to MAS. Why cant petronas supply directly to MAB since both are gov. own company??? Are some body making ton of money our of it which GCEO cant do something about it.

    July 3, 2012
    MEDIA RELEASE
    FOR PUBLICATION
    PETRON MALAYSIA AND MALAYSIA AIRLINES SIGN AGREEMENT
    FOR A380 FUEL SUPPLY
    Petron Malaysia and Malaysia Airlines signed a deal to supply and purchase fuel at a
    mutually favourable rate for the national carrier’s entire Airbus A380 flagship fleet
    for a period of 6 months.
    The supply of fuel under this special arrangement will commence today, 1 July 2012.
    To celebrate the new relationship, Petron will provide complimentary fuel for
    Malaysia Airlines’ inaugural A380 flight MH2 from Kuala Lumpur to London
    tonight. This fuelling arrangement will be serviced by Petron Malaysia’s subsidiary
    Esso Malaysia Berhad.
    Earlier, on 5 June, Malaysia Airlines also enjoyed fuel supply from Petron when it
    hosted staff and guests on its A380 route proving flight-cum-joyride, which included
    VIP guest Tun Dr Mahathir Mohammed.
    Speaking at the signing ceremony, Malaysia Airlines Group Chief Executive Officer,
    Ahmad Jauhari Yahya said, “Malaysia Airlines is happy to have found a supportive
    partner that is equally committed to the eco-friendly requirements of our A380. We
    are proud to say that Malaysia Airlines’ A380 is fuelled by Petron.”
    According to Petron Corporation Chairman and Chief Executive Officer, Ramon Ang,
    “Petron is honoured to partner with Malaysia Airlines, now one of the world’s few
    elite airlines that operate the Airbus A380. The trust given to us by one of the world’s
    leading airlines serves to strengthen our commitment to bring world-class fuels and
    services to the market.”
    The new fuel deal will also be the launch pad for joint brand promotions by the two
    companies. This includes nationwide joint promotions through advertising in
    media, both print and digital, on billboards, at Petron’s service stations and through
    Petron’s loyalty card programme.
    Malaysia Airlines’ first A380 aircraft landed safely at KL International Airport earlier
    today and will begin preparations for its inaugural flight this Sunday night. The
    airline has ordered six (6) A380 aircraft, four of which will be delivered by the end of
    2012 and the balance in 2013. The Kuala Lumpur – London route will be the first
    destination for the A380, to be followed by Sydney towards the end of November.
    There are also plans to fly the A380 to Narita Tokyo and/or Beijing for the other new
    additions to the Malaysia Airlines fleet.
    (end)

  112. Dean says:

    Rafizi is a gifted human being. His high intellect and strong religious foundation (desire to serve as well as fear the wrath of God) makes him an ideal leader. May God bless him and his family.

  113. habib says:

    tuan

    andai sekiranya agar harga rumah dapat diturunkan lagi baik..
    cube lihat harga rumah sekarang ni tidak masuk akal..
    terlampau tinggi dan tidak mampu ditanggung dan dibeli oleh isi rumah berpendapatan sederhana.. padahal rumah adalah keperluan.. mohon tuan ketengahkan pendapat ini.. but great isu pasal cukai dikurangkan tu.. great idea…

  114. truely malaysian says:

    Interesting to see all the projections and claims by PEMANDU and etc of thousands of new jobs created and GNI contribution to the nation. Suspect that this is all false and can be easily checked by having KWSP and IRD to publish monthly figures for the pass 2/5 years on new accounts opened, changed of employer and etc

  115. truely malaysian says:

    Excellent idea on making cars more affordable for malaysians and increasing deposable income for the rakyat. We can clearly see many creative initiatives by PKR. As usual BN/UMNO is clueless and BAU (business as usual)

  116. Ahmad Syafiq says:

    Aku tak fahamlah sesetengah budak Melayu yang cemburu sangat dengan kejayaan saudara Melayu mereka (macam Rafizi). Sepatutnya dijadikan contoh dan teladan lah untuk berjaya dalam hidup di dunia dan di akhirat. Ini tidak, pergi hinalah, cacilah, fitnahlah… Yang budak Melayu semua ni takde maruah ke? Takde malu ke? Korang ni memalukan aku sebagai orang Melayu yang sangat menitikberatkan “hardwork”.

  117. Ang CH says:

    I do agree Mr. Sufyyian has a huge idea for the Cows’ project way back to 2002 – 2003 in Gemas. That i can confirm, but how it fell to Sharizat’s family we must ask BN to complete the movie.

  118. Laju says:

    Salam En Rafizi,

    I have information that would show Mahatir’s game of robbing government money. I don’t have concrete data. I also dont have the documents. All i can say is where to direct you to dig up..how to start at least and how it is placed…Does that interests you? I cant stand it anymore. Too much money spent on something worth throwing away and taking everyone on a ride. PKR must be the government next year. Do reply.

  119. sammy says:

    cam kebetulan je, org anuar sume yg jambu……….

    kalau legam, x bole join ke ??????

  120. pengembala lembu nfc says:

    Brilliant malay,insyAllah you will be great leader in the near future.

  121. ahmad sukri says:

    sebab itu lah UMNO takot akan rafizi kerana beliau cerdik, dan cerdik untuk membongkar rahsia kerakussan UMNO merompak rakyat, teruskan perjuangan , REFOMASI!

  122. Mohd Norjuahari Nazar Bin Nazari says:

    Cukai kereta patut di turunkan…… tapi bagaimana?

    Pada pendapat saya kalau kita nak turunkan harga kereta perlulah diturunkan secara berkala, antara 15-20% setiap tahun, sehingga mencapai tahap cukai 30% kereta mewah/supercar, 20% untuk kereta CBU bukan mewah, 10% CKD bukan mewah dan 0% untuk kereta nasional.

    Dengan cara ini, penjual dan pemilik kereta tidak kehilangan nilai/ lost value secara mendadak, tetapi secara berperingkat juga. Hutang bank pada kereta yang sedia ada dapat dikurangkan/ absorb pada nilai pasaran yang akan turun secara berkala juga.
    Saya mencadangkan 0% harga kerta nasional dan 10% CKD kerana mengambil kira peluang pekerjaan dan hasil cukai pendapatan/ perniagaan yang telah diterima melalui kilang di Malaysia.

    Setelah stabil sepenuhnya, bagi membantu kereta nasional (mungkin selepas 10 tahun) cukai kereta CKD juga patut dihapuskan sepenuhnya. Pilihan lain ialah CKD yang melebihi peratus tertentu bahan tempatan turut dikecualikan dari cukai.

    20% cukai CBU dan 30% kereta mewah perlu untuk menggalakkan pembukaan kilang pemasangan di Malaysia.
    Sebagai perbandingan CBU Honda Accord 2.4 pada 20% cukai +/- RM80,000* (harga sekarang RM175,000) bergantung kepada spec. BMW 535i cukai mewah 30% +/- RM200,000* (Harga sekarang RM 600,000) * Harga berdasarkan harga jualan di USA/UK.

    Ini pendapat peribadi saya – Juahari Nazar 3 September 2012

  123. abdkadir ar says:

    teruskan perjuangan saudara dan bantu PR menang dalam Pilihanraya akan datang. Berjuang terus berjuang?

  124. wawa says:

    hebat saudara Rafizi… tahniah dam teruskan perjuangan hingga ke akhir hayat .. anda memang brilliant..

  125. anak jati selangor says:

    setelah membaca dan meneliti beberapa hujah dan maklumat drpd saudara rafizi, kebanyakannya ada kebenaran, memang terlalu banyak hal2 yang pelik dan merugikan telah berlaku yang kesan mendalamnya merugikan rakyat, pihak yang dah kaya raya berterusan kaya dan yang miskin makin bertambah hina hidup! Cuma sy lebih berpendapat bahawa saudara rafizi perlu da team sendiri atau tubuh parti yang mana golongan yang benar2 untuk mentadbir negara malaysia ini demi kesejahteraan semua rakyat malaysia, tak kira samaada utk org melayu, cina, india dan beberapa bangsa minoriti yang lain… Sbb parti2 politik yang sedia ada sekarang ini kebanyakan nya tak telus dan masing2 ada agenda tersendiri! Sy rasa kalau saudara rafizi dapat tubuhkan sebuah parti politik baru yg lebih telus dan terbuka daripada yang sedia ada ini, saya yakin sangat2 ramai yang akan ikut seta dan menyokongnya.

  126. zams says:

    semoga menjadi pemimpin yang diberkatiNYA…
    saya sentiasa menyokong anda kerana Allah

  127. richard3800 says:

    kepada yg byk memberi komen yg tak membina sila teruskan kerana anda tidak akan sebijak saudara rafizi…setiap kali anda mengata seseorang itu sama ada benar atau tidak allah dah tentukan yg pahala itu miliknya dan yg berdosa itu milik anda.teruskan perjuangan anda saudara RAFIZI semoga allah dan para malaikat sentiasa bersamamu selagi perjuangan mu itu dgn niat yg baik allah sentiasa akan memberi jalan dan petujukmyg baik buat kamu….

  128. Dr.Saravanan says:

    May Good and brave always be with you.We are gathering as much as people we can on the ground to vote out UMNO and BN.

  129. sunshine says:

    Rare Malay breed. I am impressed and I take my hats off to you Rafizi. Thank God, PKR and Malaysia has people like you.

    ABU ABU ABU

  130. alfred says:

    Impressive .High time kita kerjakan lanun2 dn porompak2. If I may suggest , you buka balik fiasco PEWAJA n ECM Libra. The rakrat should know how dirty n corrupt mantan2 PM ie Alkutty n Sleepy hollowhead Dollah. Salam

  131. mus says:

    Saya ingin meminta bantuan saudara berhubung satu tindakan tatatertib yg dijatuhkan ke atas anak saya tanpa bukti yg kukuh oleh pihak kuim, kolej universiti Islam melaka, cancelornya Ali rustam

    Says sudah sampai ketahap merayu tetapi tidak dilayan dengan sewajarnya, says bercadang merujuknya ke mahkamah termasuk membuat injunction tetapi tidak mempunyai peguam yg berkobolehan

    Harap email kepada saya tentang saluran yg boleh saya hubungi dlm membantu saya berhubung perkara di at as, Terima kasih

  132. GRUTCH says:

    Saudara Rafizi yang dikasihi,

    semoga perjuangan saudara untuk membongkar salah guna kuasa / korupsi melibatkan pemimpin BN mendapat keberkatan Ilahi dan semoga negara kita akan jadi bersih daripada pemimpin2 yg korup..cuma satu sahaja permintaan saya, adakah saudara Rafizi akan membongkar (atau berani membongkar) kesalahan atau korupsi pihak Pakatan Rakyat?

  133. michelle says:

    Please keep up the good work.
    What I know now is that many foreigners are given blue ic so how do you all check on this when election is drawing near? It’s pretty worrying if BN wins again ……………

  134. husna faeza says:

    w0w.. bangga saya..!!

  135. mohd noh says:

    Saya hairan mengapa UMNO tak ambilnya sedangkan beliau dibawah bumbung umno yang jelas menunjukan yang umno tak nak orang celik sebagai ahlinya.Biodata Rafizi sungguh menarik terutama bolih lulus perperisaan ICAEW dalam tempoh dua tahun sungguhpun beliau tidak ada asas dalam perakaunan.Teruskan perjuangan kerana saya dapati fakta dalam ceramahnya tak mampu umno bolih jawab dengan fakta kerana pemimpin umno ramai yang rabun naik kerana ampu sahaji sekarang baru dah tahu tapi dah terlambat.Hasan Merikan mempunyai kelulusan yang sama dengan Rafizi jadi tak hairan dia perlukan orang yang serba bolih untuk menerajui mana2 jabatan,bahagian dan ketua eksikutif…Teruskan perjuangan kerana ianya dilandasan yang betul…

    • hakim haikal says:

      en mohd noh bersyukur en rafizi ni dapat sekolah ada gak org melayu yg bijak pandai tp dia x tinggalkan petronas mcm tu je aim dia ada lagi besar dari petronas mustahil org suka2 nak blah mcm tu je lagi2 org mcm en rafizi yg bijak pandai 1 lg kita kalau boleh nak tgk anak cucu kita dapat hidup dgn lebih baik jgn tlampau tinggi ada pendidikan sempurna adalah sesuatu harta yg terbaik en rafizi ni adakalanya patut bersyukur dia lahir zaman malaysia nak membangun bukan zaman malaya/malaysia dijajah sebab tindak tanduk dia kadang2 x mencerminkan bio yg dia tulis di atas

  136. Mileoj says:

    Keep the Good Work Rafizi. You are the role model for our future young generation. Salute.

  137. johari says:

    Cv Rafizi sungguh impressive dan Sdr. Rafizi sungguh confident. Agak mana letaknya orang macam saya yang kurang pandai tetapi rajin dan sayangkan negara ini.
    Ambil orang luar yang lebih pandai, seperti Singapura? Tidak bolihkah tolong bangsa sendiri seperti orang2 cina di Malaysia ini yang akan mengundi calon cina? Mungkin En. Rafizi ini tidak faham atau tidak sedar. Jangan lah hukum seseorang sebelum di bicarakan!

    • m.s.phan says:

      Saya rasa enJohari sudah salah faham, ini bukan nya soal pilih kasih, yang sebenarnya tidak pentingnya bagi mana mana kaum yang memimpin yang mustahak beliau jujur tidak rasuah dan berwibawa serta bersikap adil dan saksama dengan tugas beliau tidak seperti mana sikap pemimpin BN sekarang memalukan,buat tak tahu saja kes rasuah yang timbul kebelakangan ini.Mereka perlu jawab untuk menjelaskan kesangsian rakyat. Saya seorang bangsa cina, tetapi saya pasti tidak akan mengundi seorang calun MCA kerana keutamaan mereka adalah mereka sendiri,tidak bermoral XXX (malu betul) menyampah betul,penyanggah dan penipu.Saya rela undi seorang calon pas dari mengundi mereka. Kesimpulannya,siapa yang memimpin tidak mustahak, yang penting sekali adalah kejujuran, adil untuk semua, bermoral dan penting sekali bukan nya penyanggah,telan semua, So, en johari jangan khuatir saya rasa ada lebih lagi pejuang muda macam en Rafizi(bakal YB) yang pintar dan cekap. Semoga DSAI and company dapat tawan putrajaya.REFOMASI!!!!

    • toing!! says:

      kurang pandai…bela lembu..lama2 bukak ladang..last2 buka NFC…kte rajin kan..fardhu kifayah tu…

  138. al adil says:

    May the force of truthness be with you!

  139. Ms Sam Mei Ling says:

    You are a wonderful person.

    I admire you, for doing all the right things for Malaysia.

    Please keep up the good work. Will support you.

    please take care of your health.

  140. pagarpeeps says:

    oya !! check on ur PKR peeps 2 ..

  141. sue says:

    kebangkitan rakyat tak boleh disekat,
    menolak politik caci, fitnah dan umpat,
    gabungan PR pilihan rakyat,
    In Shaa Allah PRU13 diberi mandat..

    semoga bro Rafizi mndapat tempat,
    untuk curahkan bakti dan khidmad,
    parlimen Pandan digenggam erat,
    teruskan usaha mantapkan tekad…

    JayAi

  142. nimir.whiteheart says:

    Assalamu’alaikum wbt,
    Keep up the good work Bro Rafizi. Just to tell you guys out there. I’ve known him in Carigali eventhough its for a short stint in a project team. We do need more people like him, honest, humble, a man of integrity and high level of professionalism. Please ignore those who posted up negative comments. Our purpose is to build our beautiful country, free of corruption, cronism, ‘pro rakyat’ and helping the needy by providing education, health benefits and building up the society, eradicate poverty, and for the elected leaders to emulate the behavior of Caliph Umar Abdul Aziz. Lets work together and make doa to Allah Almighty for Pakatan Rakyat to win the upcoming PRU 13.

  143. mdkame says:

    tlg check KPM sekali, nak award perabot pun pakai direct nego tak seperti biasa open tender.

  144. I don’t really interested in your Cv. What impress me a lot is you as a person. A alot of malays have this kind of Qualification but all of them is not like Rafizi. I admired your talks until i personally came and listen to your talk, I think what you talk has sense and logic compare to so many leaders we have met. If someone talk with fact and figures i believe they know what are they doing and what they are talking too. I wanted to register myself in PKR because of Rafizi. My support is always for you and i hope you will be the same Rafizi once you are in power.

    Me and my family loves you a lot. Take care and come up with more plans to help the poor one.

  145. SH says:

    Dear Mr YB Ramli,

    I was not able to share your bio-data to facebook.

    From,
    Pandan parliamentary seat’s voter.

  146. HafizJali says:

    no wonder you have a lot of talent, you are gifted bro… plz save our people and plz transform our country. in PKR we trust…. may Allah bless your fighting..

  147. Aduka NHS says:

    Kami menyokong 500% hasrat murni..moga berjaya INI KALILAH

  148. extremo says:

    Bro,contest in Pandan in PRU 13, my vote is for you … Lets kick BeeEnd out and march to Putrajaya, insysAllah.

  149. AlFikri says:

    Saudara rafizi..sebagai org kemaman ambe bangge dgn deme..my vote is for PR..for sure!!!!!

  150. johari says:

    saudara rafizi sy harap anda menang di pandan dan diangkat menjadi menteri kewangan

  151. striker says:

    i vote for rafizi..but not DSAI…RAFIZI U R MY IDOL… RAFIZI boleh jadi PM better dr Anwar IBrahim, KARPAL sINGH,KIT SIANG, nik aziz.

  152. Theplenn says:

    Rafizi,

    You can make pakatan win one more mp seat by attacking azalina, mp for pengerang, who is a ge13 aprroved candidate and will most probably defend her incumbent pengerang,jihor,m mp seat.

    She is a weirdo, exposed her for the unacceptable sexual preference, and all pengerangvoters will be pakatan’s.

    As good omen, two pkr flags are placed in front of her former rich supporter large mansion in kampung punggai, pengerang, johor. They have fallen out and azalina is no longer welcome to the mansion,

  153. cj says:

    Encik Rafizi, BN is talking about creating high skilled jobs for Malaysian. What do you think are the most important factors to achieve this? With the obvious issues in the auto and other technology attempts; what would PKR propose?

  154. Mariam says:

    Yes, Mr Suffyian’s case is very rampant. Cronies hijacking ordinary people’s ideas and giving the government somewhat similar but much more inferior products/services on 300% higher cost.

    I have a few of these cases on my table. A lot of them do not want to litigate the matter because they do not want to be “blacklisted” by the government. A very common common people’s predicament. It’s heart-wrenching.

    The thing is, these would not have happened without the cooperation of the people in the ministry. They are the first point of reference of the common people.

    So when PR takes over Putrajaya next month, please please please revamp the government servants. Especially the top ranking ones. They are the culprits. Although, please bear in mind they prolly do it to kiss ass or because they are instructed to do so without any financial gain.

    All the best, Rafizi. Many people are looking at you to break the curse of stupid ministers in Malaysia. I’m not just talking about BN. There are many stupid/unqualified candidates in PAS, DAP and PKR too.

  155. Chandra says:

    Brother Rafizi, You are doing a marvellous job. We need people like you, you are heaven sent, God bless and be with you and your family. My vote for you. Send the cheats into the fires of hell.

  156. Te says:

    Weh geng2 umno. Kita kena figure out camna nak curik Rafizi ni dari PR. Jangan kau kutuk dia. Aset bagus ni. Hulur leer sikit kee…
    Mata duit mamat ni.

  157. Tes says:

    Weh geng2 umno. Kita kena figure out camna nak curik Rafizi ni dari PR. Jangan kau kutuk dia. Aset bagus ni. Hulur leer sikit kee…
    Mata duit mamat ni.

    • toing!! says:

      periksa la maklumat dulu sblum tuduh mata duitan…brenti dari petronas, disambar oleh phrmaniaga..bgi jadi ceo..brenti jugak..mata duitan mende

  158. GENG KJ says:

    As’Salam,

    Mohon maaf jika saya mengganggu perbualan komen anda semua.Saya tertarik dengan komen salah seorang daripada saudara dijana seperti kata saudara rafizi dlm debat bersama KJ.untuk pendidikan percuma hanya 5-6 bilion setahun belanjanya.saya juga jurusan akauntan tapi x profesional seperti tuan rafizi.saya cuma degree Accouting,UiTM.Disini saya ingin bertanya sebab saya tidak berpeluang untuk berdebat secara terbuka dengan tuan rafizi.jadi saya ambil peluang tanyakan soalan Disini.

    SOALAN-SOALAN SAYA:

    RM5-6 bilion setahun untuk mewujudkan pendidikan percuma di 24 IPT
    mencukupikah belanja itu?
    ini kerana kita perhalusi jumlah perbelanjaan termasuk dengan kos penyelenggaraan IPT dengan mengikut kapasiti dan saiz universiti sedia ada,Kita ambil di UITM Shah Alam sudah,kos perbelanjaan Utility(bil air & elektrik)sebulan berapa untuk semua kolej kediaman?dewan kuliah?bengkel dan makmal?UITM sahaja punyai cawangan suluruh negeri.ini baru UITM,universiti lain pula bagaimana?ini baru belanja untuk Utility.gaji pensyarah,professor,dekan,TNC,NC untuk 1 universiti pula berapa?ini baru kos gaji dan Utility.lain-lain x campur lagi untuk 1 universiti.kita kena perhalusi betul-betul ni kerana silap kira berhutang nanti negara.

    Tuan Rafizi menyatakan bahawa Pakatan mampu untuk laksanakan pendidikan percuma dengan tiada amalan rasuah dan kroni diamalkan dalam pentadbiran.SOALAN SAYA,ADAKAH BOLEH DIBERI JAMINAN TIADA AMALAN RASUAH DAN ISU KRONI JIKA PAKATAN MEMERINTAH?BENAR-BENAR BOLEH DIPASTIKAN TIADA PROJEK DIBERI PADA AHLI KELUARGA,SANAK SAUDARA DAN RAKAN-RAKAN.BETUL-BETULKAH ANDA BOLEH PASTIKAN?

    JIKA PENDIDIKAN PERCUMA DIWUJUDKAN,PTPTN DIHAPUSKAN.STUDENT SEMUA TIADA LOAN.KEBIASAAAN MENGIKUT PENGALAMAN SAYA SEBAGAI STUDENT,SETIAP SEM DIBUKA LOAN MASUK PALING DITUNGGU KERANA NAK BELI ALAT TULIS,KELENGKAPAN BELAJAR,MAKAN MINUM.JIKA TIADA LOAN SARA HIDUP STUDENT-STUDENT PULA BAGAIMANA JIKA STUDENT ITU DATANG DARIPADA KELUARGA SUSAH SEPERTI SAYA.

    JIKA PAKATAN SANGGUP UNTUK MEMBIAYAI PENDIDIKAN PERCUMA TERMASUK MEMBERI KOS SARA HIDUP JUGA KEPADA SETIAP STUDENT,KITA PERHALUSI KIRAANNYA.

    Kita anggaran kos makan minum untuk 1 hari seorang student 4 kali makan dalam RM20(ini kos untuk IPT di ibu kota).1 bulan RM600.1 semester ada 6 bulan. Jadi RM600*6=RM3,6@0.00 seorang.UITM SHAH ALAM sahaja ada 180,000 pelajar.ini di UiTM,shah alam.x campur IPT lain lagi.

    kira betul-betul dapat tak 5-6 Billion setahun belanja pendidikan percuma?jika dapat saya dan rakan-rakan terus pangkah Pakatan.

  159. demi masa rakyat says:

    salam en. Rafizi. errr… i thnk u need a Dr. title there. dont worry u’r not 40 yet..

    btway, i just watched ur PRU campaign among Pandan residents on astro awani.
    ur CV is quite impressive. i hve fmly study in mckk too and sure he know you. he’s ur junior.

    i thnk its good for malays to have another 1000 clone of you.
    how did your parents educate you ha?

    and im proud that u r besutian born. sure u have some kelantanese gen there. just great!
    :)

  160. Luq says:

    As your former classmate back in 1989… Im very proud of you. Keep on fighting bro. Aku blakang mu sokmo

  161. abe says:

    semoga rafizi berjaya di kemudian hari … jgn sia2 kan kebolehan anda … saya support anda … alhamdulillah anda memenangi kerusi pandan sebanyak 26k majorit..tahniah

  162. Jari Tengah says:

    Rafizi paling layak menggantikan tempat anuar ibrahim satu hari nanti sebagai ketua pembangkang..teruskan usahamu yer.

  163. Topps says:

    Dear Mr. Rafizi,
    I have been following closely for the last few years now the thoughts and ideals of your good self, Datuk Seri Anwar Ibrahim and those alike. I am not a Malaysian but my wife and children are and can only thank you for what you and your party have embarked on. There are many like me who cannot vote but have done our part by educating and opening the eyes of those close to us to the truth. I thank you, my children thank you and I am sure the future generations will thank you.

  164. anti UMNO says:

    bro, selamatkan terengganu bro. BN sudah menggila, mat said sudah hilang kredibiliti termasuk akal dia.

  165. Firdaus says:

    Assalamualaikum saudara Rafizi,

    Keep it up. You’re the one of our future leader. Banyakkan bersabar, dalam berjuang di jalan Allah pasti banyak cabaran dan dugaan. Allah boleh memberi kita kemenangan dalam menentang kezaliman semudah Dia memberi kita hujan. Tapi Dia mahu kita sebagai hamba2Nya mendapat kemenangan melalui proses kemanusiaan itu sendiri. Abaikan pengkritik2 yang menggunakan “akal di lutut” untuk mengkritik. Kuatkan semangat, saya sebagai salah seorang rakyat Malaysia yang menolak politik perkauman sentiasa menyokong segala usaha yang digerakkan selagi mana tidak bercanggah dari nas2 Islamiah. Allah sentiasa bersama2 kita InShaaAllah. Kita bukan kalah, cuma kita belum menang. Wassalam.

  166. Ally Azman says:

    tahniah dik rafizi… moga Allah Taala lindungi adik dan keluarga…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


1 × = one

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.