Usul Parlimen Mengikut Perkara 127 Perlembagaan Menegur Kelakuan Hakim-Hakim Mahkamah Rayuan

Keputusan-keputusan mahkamah yang melibatkan pimpinan Pakatan Rakyat kebelakangan ini menimbulkan keresahan di kalangan rakyat. Persoalan bahawa institusi kehakiman dicemari bagi tujuan politik Barisan Nasional kembali menjadi isu hangat.

Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat telah membuat satu usul di bawah Peraturan Majlis Mesyuarat 36(8) [Standing Order 36(8)] untuk membincangkan dan mengambil tindakan ke atas Hakim-hakim Mahkamah Rayuan iaitu Datuk Aziah Ali, Datuk Balia Yusuf Wahi dan Datuk Mohd Zawawi Salleh atas perilaku mereka semasa menghakimi kes terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Download (PDF, 1.71MB)

Ini dibuat mengikut Perkara 127 Perlembagaan Persekutuan yang memberi kuasa kepada Parlimen membincangkan kelakuan hakim-hakim. Sebarang usul untuk membincangkan kelakuan hakim di bawah Perkara 127 memerlukan sekurang-kurangnya satu perempat dari ahli Parlimen.

Usul yang difailkan pada 26 Mac 2014 di pejabat Tuan Yang diPertua Dewan Rakyat itu mendapat sokongan 63 ahli Parlimen pada tarikh itu. Ia juga menepati syarat-syarat pemberian notis selama 14 hari seperti yang ditetapkan oleh Peraturan Majlis Mesyuarat.

Oleh yang demikian, usul ini sewajarnya dimasukkan di dalam Aturan Urusan Mesyuarat untuk dibahaskan pada hari Khamis, 10 April 2014 kerana telah menepati semua syarat-syarat.

Tindakan ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat ini menjadi peringatan penting kepada seluruh rakyat dan hakim-hakim bahawa kelakuan hakim-hakim akan terus diperhatikan oleh rakyat. Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat akan terus menggunakan sepenuh peruntukan Perlembagaan untuk menegur kelakuan dan tindakan hakim-hakim yang dilihat mencemar kredibiliti dan kebebasan institusi kehakiman.

DATO JOHARI ABDUL
Ahli Parlimen Sungai Petani

SIVARASA RASIAH
Ahli Parlimen Subang

RAFIZI RAMLI
Ahli Parlimen Pandan

SIM TZE TZIN
Ahli Parlimen Bayan Baru

9 April 2014

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.