Yakini Rakyat

Saya mengucapkan tahniah kepada semua calon-calon yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan-jawatan kanan KEADILAN bagi sesi 2022 ke 2025.

Saya mengajak seberapa ramai anggota KEADILAN yang belum mendaftar sebagai Pengundi Atas Talian (PAT) untuk berbuat segera sebelum tarikh tutup pada 21 April 2022 ini. Muat turun aplikasi ADIL di Apple, Google dan Huawei secepat mungkin.

Penyertaan seberapa ramai anggota KEADILAN biasa sebagai PAT dalam pemilihan ini adalah sangat penting untuk mengurangkan pengaruh sekelompok tokoh tempatan (sering dirujuk sebagai “warlords”) yang banyak mempengaruhi pemilihan lepas. Sebelum ini, calon-calon di peringkat pusat terpaksa tawar-menawar dengan tokoh-tokoh tempatan ini supaya mereka menggerakkan pengikut mereka menyokong calon tertentu.

Adalah menjadi harapan saya, bermula dengan pemilihan kali ini, setiap anggota KEADILAN memilih pimpinan berdasarkan penilaian peribadi mengikut prestasi dan pendirian seseorang calon. Melalui sistem undian atas talian menggunakan aplikasi, kuasa untuk memilih pimpinan dikembalikan kepada setiap anggota biasa dan seterusnya mengurangkan pengaruh “warlords” di dalam parti.

Oleh itu, demi memudahkan setiap anggota KEADILAN membuat keputusan, saya menyeru semua calon-calon yang bertanding kali ini untuk menjelaskan pendirian mereka mengenai dua perkara penting:

  1. Hala tuju parti untuk tempoh setahun ke tiga tahun akan datang, terutamanya berhubung strategi masuk pilihanraya; dan
  2. Bentuk dan sumbangan gerak kerja setiap calon yang boleh melonjakkan peluang KEADILAN menang dalam pilihanraya yang akan datang.

Pemilihan kali ini sewajarnya tidak dicemarkan dengan emosi, serangan peribadi atau kempen yang bersandarkan “wahyu”. Saya sedar ada calon-calon yang menyebarkan konon mereka menjadi pilihan Presiden parti dan memberi gambaran jika tidak mengundi mereka, itu tidak setia kepada “institusi presiden”.

Kempen sebegini wajar dihentikan serta-merta. Hak untuk memilih pemimpin adalah hak individu setiap anggota. Pencapaian seorang calon seharusnya didasarkan semata-mata kepada rekod pendiriannya yang sehaluan dengan perjuangan parti, serta kemampuan calon itu menggerakkan kempen dan gerak kerja untuk melonjakkan kedudukan parti di mata rakyat.

Berikut adalah pendirian saya mengenai dua perkara utama yang saya fikir perlu dijadikan kayu ukur untuk anggota memilih:

  • Hala tuju parti – Saya menggesa supaya KEADILAN kembali kepada strategi asal yang telah memenangkan kita sebelum ini, iaitu meyakini rakyat. Kita mesti yakin bahawa apabila kita mengangkat suara rakyat, rakyat akan menghormati kita. Oleh itu, saya menolak sebarang usaha untuk mencari jalan singkat (sama ada melalui kerjasama politik, rundingan atau jajaran baru, di bawah apa-apa nama seperti “khemah besar”) dengan mana-mana pihak yang boleh melunturkan idealisme KEADILAN. Saya yakin bahawa kuasa dan pengaruh kita datangnya dari rakyat, maka kita wajib akur dengan kehendak rakyat sepanjang masa.
  • Strategi gerak kerja – Saya menggesa supaya KEADILAN kembali kepada gerak kerja sebelum ini yang berbentuk serampang dua mata. Pertama, kita perlu agresif dalam melawan rasuah dan kelemahan pentadbiran kerajaan. Kedua, kita perlu kreatif dalam mengupas masalah masyarakat dan membentangkan penyelesaian alternatif untuk meyakinkan rakyat bahawa kita boleh mentadbir dengan lebih cekap, jujur dan berkesan.

Atas dua pendekatan inilah, saya dan sahabat-sahabat yang sependapat bersetuju supaya:

  1. Saudari Nurul Izzah Anwar menumpukan perhatian sepenuhnya kepada kempen Ayuh Malaysia untuk memenangi pengundi atas pagar di luar parti, sementara kami membawa perubahan pendekatan di dalam parti. Saya bertanggungjawab memastikan kempen kami di dalam parti ada keserasian dengan kempen Ayuh Malaysia dengan pengundi.
  2. Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Aminuddin Haron bertanding jawatan Naib Presiden bersama-sama kami atas kebolehan beliau mendekati pengundi atas pagar dan prestasinya sebagai satu-satunya Menteri Besar Pakatan Harapan (yang menang selepas 2018) yang mampu mempertahankan negeri dari dikhianati.
  3. Tokoh-tokoh muda yang progresif iaitu Saudara Nik Nazmi, Saudara Chang Lih Kang dan Saudara Manivanna Govin bertanding sebagai calon Naib Presiden untuk menampilkan pimpinan yang agresif dan kreatif dalam melonjakkan parti.
  4. Gandingan Saudari Rodziah Ismail dan Saudara Fahmi Zainol digandingkan masing-masing sebagai calon Ketua Wanita dan Ketua Angkatan Muda atas rekod mereka yang panjang sehingga mahir dan sebati dengan organisasi Wanita dan Angkatan Muda.

Kami merupakan barisan pimpinan KEADILAN yang meyakini rakyat. Kami tidak percaya kepada sebarang strategi yang dirunding di bilik tertutup di kalangan bangsawan-bangsawan politik. Kami yakin dengan kebijaksanaan rakyat yang akan memberi kemenangan kepada KEADILAN jika kita benar-benar berjuang untuk mereka.

Sudah sampai masanya untuk calon-calon lain, iaitu saingan saya Dato’ Seri Saifuddin Nasution Ismail dan calon-calon jawatan tertinggi yang lain memberi penjelasan mengenai pendirian mereka berkenaan dua perkara yang saya sebut sebelum ini.

Pemilihan kali ini akan menjadi pungutan suara (“referendum”) di kalangan anggota biasa KEADILAN untuk memutuskan sama ada beberapa kelompok yang terus mahu merundingkan pelbagai kerjasama dengan parti-parti lawan ini benar-benar ada mandat dari anggota parti.

RAFIZI RAMLI

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.