#Reformasi20Tahun Menang Perlis, Kalah Tipis Di Selangor II

Jumlah - Result 21 Oktober 2018

 

Keputusan pemilihan di Selangor (7 cabang) dan di Perlis hari ini masih memberi saingan yang kuat.

#Reformasi20Tahun menang di Perlis dengan mendapat 54% undi dari anggota KEADILAN yang keluar mengundi di negeri itu hari ini.

Di 7 cabang Selangor, #Reformasi20Tahun hanya ketinggalan 594 undi dari jumlah keseluruhan undi di cabang-cabang Gombak, Selayang, PJ Utara, PJ Selatan, Klang, Kuala Langat dan Puchong. Ini satu keputusan yang cukup baik memandangkan cabang-cabang Selangor hari ini melibatkan cabang Saudara Azmin (calon Timbalan Presiden) dan Saudara Xavier (calon Naib Presiden).

Pemilihan hari ini melengkapkan pemilihan di 9 negeri dan 73% dari cabang-cabang Selangor. Dari keputusan setakat ini, suara anggota akar umbi KEADILAN menunjukkan:

1. Saya dan pasukan #Reformasi20Tahun menang di 7 negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Pahang, Wilayah Persekutuan, Melaka, Negeri Sembilan dan Perlis

2. Saingan saya, Saudara Azmin hanya menang di Pulau Pinang, Johor dan mendahului di Selangor dalam margin yang kecil

Paling penting, mitos bahawa saingan saya, Saudara Azmin akan menang besar di Selangor juga tidak benar. Dengan 16 dari 22 cabang telah mengundi, keputusannya menunjukkan beliau hanya menang sekitar 1,300 undi sahaja di Selangor, dalam keadaan beliau tidak mendapat sokongan majoriti di negeri-negeri di luar Selangor.

Setakat ini, kelebihan kecil undi yang beliau dapat di Selangor itu telah diimbangi di negeri-negeri luar Selangor.

Dengan persaingan di Semenanjung hanya berbaki 6 cabang di Selangor berbanding 39 cabang di Perak dan Kedah minggu depan, saya yakin #Reformasi20Tahun ada peluang untuk menang di Semenanjung, sebelum pemilihan di Sabah dan Sarawak bermula dalam bulan November.

Saya juga optimis sokongan di Sabah dan Sarawak akan berpihak kepada #Reformasi20Tahun.

Oleh itu, saya menyeru semua pendokong #Reformasi20Tahun untuk meningkatkan usaha. Bagi cabang-cabang dan negeri-negeri yang telah selesai pemilihan, sertai sukarelawan kita untuk membantu di negeri-negeri Kedah, Perak dan Selangor (baki 6 cabang) yang akan mengadakan pemilihan minggu depan.

Bagi cabang-cabang yang akan melalui pemilihan di Selangor, Kedah dan Perak minggu depan – gandakan usaha untuk mengeluarkan seberapa ramai pengundi dan meraikan pesta demokrasi parti yang terbesar di negara ini.

Keputusan setakat ini sangat memberangsangkan: tanpa mengambil kira undi di cabang-cabang di Melaka dan Negeri Sembilan yang berpihak kepada saya, kita hanya ketinggalan 862 undi (tidak mengira undi ragu lagi), iaitu perbezaan 1% sahaja. Dengan 16 cabang-cabang di Selangor telah selesai mengundi, perbezaan 1% itu (In Sha Allah) akan dapat ditutup di Kedah, Perak, Sabah dan Sarawak.

Terima kasih atas kepercayaan saudara-saudari dengan agenda reformasi dalaman parti yang kami bawa.

Rafizi Ramli

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.