Shahrir Samad: Penyelewengan Di Bawah Najib Yang Musnahkan Institusi Melayu

Saya kecewa apabila seorang yang terpelajar seperti Tan Sri Shahrir Samad menggunakan hujah perkauman dalam kempen PRU14 ini.

Semalam, beliau dipetik menyatakan bahawa “tsunami Melayu” yang dikaitkan dengan gelombang rakyat yang menyokong Pakatan Harapan adalah bertujuan untuk memusnahkan institusi-institusi Melayu.

Saya suka mengingatkan Tan Sri Shahrir Samad bahawa kemarahan orang Melayu kepada Umno di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib Razak banyak berpunca dari penyelewengan demi penyelewengan yang berlaku di dalam institusi-institusi Melayu seperti Felda, Tabung Haji, LTAT dan MARA.

Malah, sekiranya kami dari Pakatan Harapan tidak memainkan peranan menyemak prestasi institusi-institusi ini, ada kemungkinan besar kedudukan kewangan institusi-institusi ini akan lebih parah daripada sekarang yang akan turut mengheret seluruh rakyat Malaysia yang terpaksa menanggung hutang-hutang yang diambil.

Tan Sri Shahrir sepatutnya tidak membuka mulut mengenai isu ini kerana masalah kewangan dan kepincangan tadbir urus di Felda masih tidak pulih walaupun beliau telah memegang jawatan Pengerusi Felda sejak Januari 2017 lalu.

Beliau tidak boleh menafikan kerosakan yang telah berlaku di dalam Felda kerana angka-angka kedudukan kewangan Felda adalah sangat menyedihkan, seperti berikut:

Simpanan Tunai Felda
Simpanan tunai Felda dalam tahun 2011 dan 2012 adalah seperti berikut (dipetik dari Penyata Kewangan Kumpulan Felda yang diaudit bagi tahun kewangan berakhir 2012):

5 - 02 - 12

Jumlah dana tunai kumpulan Felda di akhir tahun 2011 (dalam bentuk deposit tetap dan wang di tangan dan bank) ialah RM3.9 bilion.

Setakat tahun kewangan berakhir 2016 iaitu laporan kewangan diaudit yang terkini yang dibentangkan di Parlimen, jumlah dana tunai kumpulan Felda telah susut merudum kepada RM434 juta sahaja, seperti berikut:

5 - 02 - 14

Pinjaman Kumpulan Felda
Pinjaman Kumpulan Felda dalam tahun 2011 dan 2012 adalah seperti berikut (dipetik dari Penyata Kewangan Kumpulan Felda yang diaudit bagi tahun kewangan berakhir 2012):

5 - 02 - 13

5 - 02 - 17

Pada tahun 2011, pinjaman Kumpulan Felda dari institusi luar (bank, bon hutang dan lain-lain) hanyalah RM4.2 bilion.

Malangnya, pentadbiran Dato’ Seri Najib terus berhutang dengan menggunakan Felda sehingga jumlah hutang dari institusi luar (tanggungan semasa dan jangka panjang) telah mencecah RM9.08 bilion menjelang akhir tahun kewangan 2016:

5 - 02 - 15

Pentadbiran Dato’ Seri Najib juga mengesahkan bahawa ia telah mengambil lagi hutang bernilai RM4.6 bilion melalui sebuah syarikat khas bernama GovCo Holdings Berhad yang sebahagian besarnya digunakan untuk membiayai pembelian saham-saham syarikat perladangan milik kenalan Dato’ Seri Najib iaitu EHP di Indonesia.

5 - 02 - 16

Jawapan parlimen berkenaan perkara ini menunjukkan Felda membayar RM2.5 bilion untuk pembelian saham-saham tersebut, melalui pinjaman yang dijamin oleh Kerajaan Persekutuan menerusi Govco Holdings Berhad.

05-02-17.jpeg

05 - 02 - 16

Ini bermakna, jumlah hutang terkumpul Kumpulan Felda sudah mencecah RM11.5 bilion (iaitu RM9 bilion setakat 2016 dan ditambah RM2.5 bilion dari pembelian EHP) setakat akhir tahun 2017, berbanding hanya RM4.2 bilion sahaja dalam tahun 2011 lalu.

 

Sebab itu Tan Sri Shahrir menuding jari kepada Pakatan Harapan kononnya ingin memusnahkan institusi Melayu seperti Felda, beliau perlu menjawab terlebih dahulu soalan ini: ke mana perginya wang-wang Felda yang dibelanjakan selama ini?

Rekod kewangan Felda sendiri menunjukkan jumlah wang yang telah dibelanjakan dari tahun 2011 hingga 2017 ialah sekitar RM14 bilion (iaitu perubahan baki tunai dari RM3.9 bilion kepada RM434 juta, dan peningkatan hutang sebanyak RM7.3 bilion dari hanya RM4.2 bilion kepada RM11.5 bilion)?

Jumlah RM7.3 bilion yang telah dibelanjakan oleh Kumpulan Felda dalam tempoh 6 tahun ini jika diagihkan kepada setiap keluarga peneroka Felda boleh diterjemahkan kepada bonus RM73,000 setiap satu keluarga, atau 1 buah rumah mampu milik berharga RM73,000 setiap satu bagi setiap keluarga peneroka Felda.

Saya percaya angka-angka ini tidak berbohong dan secara jelas menunjukkan kemerosotan institusi Melayu seperti Felda adalah berpunca dari budaya rasuah dan mencuri wang rakyat yang parah dalam Umno.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN KEADILAN

One thought on “Shahrir Samad: Penyelewengan Di Bawah Najib Yang Musnahkan Institusi Melayu”

  1. Hutang Felda: FGV ditubuhkan dengan peminjaman wang kwsp berjumlah sekitar RM6.5 Billion sebelum 2011. Pinjam lagi masa Isa Samad untuk penubuhan FIC sebanyak RM7Billion. Felda Rugi setiap tahun dari 2013 hingga 2017 sebanyak lebih RM1Billion. Jadi jumlah hutang Felda terkini tidak kurang dari RM18.5 Billion.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.