Saman Khairy Jamaluddin: Mantan Ketua Penerangan Pemuda Umno Rembau Adalah Pegawai SPR Yang Menghalang Calon PH Kemuka Pencalonan

Saya mengesahkan bahawa satu surat tuntutan (“letter of demand”) telah dihantar oleh peguam Khairy Jamaluddin, Tetuan Rashid Zulkifli kepada saya mengenai kenyataan saya berhubung peristiwa calon Pakatan Harapan, Dr S Streram yang dihalang dari mengemukakan pencalonan Sabtu lalu.

Saya akan menyerahkan perkara itu kepada peguam saya yang akan menguruskannya dengan pihak mahkamah.

Saya bersedia untuk berdepan dengan Ketua Pemuda Umno itu di mahkamah, seperti mana saya telah berdepan dengan pimpinan Umno yang lain sebelum ini.

Namun, itu tidak menghapuskan tanggungjawab moral Khairy untuk menjelaskan perkara-perkara yang menimbulkan kemarahan orang ramai mengenai pembabitan individu yang pernah berjawatan dalam Pergerakan Pemuda Umno Rembau yang menyebabkan calon Pakatan Harapan itu dihalang.

Sejak beberapa hari yang lalu, warga maya telah menunjukkan bukti-bukti dalam bentuk video dan gambar-gambar dari Facebook yang mengesahkan bahawa pegawai SPR yang bertanggungjawab menghalang Dr Streram adalah mantan Ketua Penerangan, Pergerakan Pemuda Umno Rembau yang bernama Hafidzan Idris.

Saya sertakan petikan dari posting di Facebook miliknya sendiri yang mengakui bahawa dialah pegawai SPR yang bertugas:

05 - 02 - 2

Sejak identitinya terdedah kepada warga maya dan dikecam hebat, dia telah memadamkan akaun Facebook.

Walau bagaimana pun, semakan di pelbagai akaun Facebook orang lain mengesahkan bahawa Hafidzan Idris adalah mantan Ketua Penerangan Pemuda Umno Rembau yang aktif berkempen untuk mantan Menteri Besar, Dato’ Seri Mohamad Hassan dan Khairy Jamaluddin sendiri, seperti berikut (kredit page BR1M Beri Rasuah 1Malaysia https://www.facebook.com/BeriRasuah1Malaysia/)

05 - 02 - 3

05 - 02 - 4

05 - 02 - 5

05 - 02 - 6

05 - 02 - 7

05 - 02 - 8

05 - 02 - 9

05 - 02 - 10

05 - 02 - 11

 

Identiti Hafidzan Idris dan tindakannya yang menghalang Dr Streram mengemukakan borang pencalonan dirakam oleh warga maya, seperti video berikut:

Melalui video itu, jelas perkara-perkara ini tidak disanggah sendiri oleh Hafidzan Idris:

i. bahawa maklumat keperluan mengambil tag hanya dimaklumkan kepada calon pada saat-saat akhir sehari sebelum penamaan calon dan tidak pernah ditaklimatkan sebelum itu;

ii. bahawa Dr Streram telah menjelaskan beliau telah cuba mendapatkan pas pada hari sebelumnya tetapi tidak berjaya mendapatkan pas dari SPR;

iii. bahawa calon-calon lain pun mengkritik pengurusan SPR yang hanya memaklumkan pada saat-saat akhir

Oleh sebab itu, Khairy Jamaluddin sebagai Ketua Pemuda Umno ada tanggungjawab untuk berterus terang kepada orang ramai, terutamanya pengundi-pengundi di Rantau dan Rembau:

1. Adakah dia kenal secara peribadi pegawai SPR yang bertugas yang bernama Hafidzan Idris ini?

2. Adakah dia tahu bahawa seorang anggota Pemuda Umno dan mantan Ketua Penerangan Pemuda Umno Rembau sedang menghalang calon Pakatan Harapan mengemukakan pencalonan?

3. Adakah dia sedar bahawa pas masuk bukan peraturan pilihanraya dan tertakluk kepada budi bicara Pengurus Plihanraya (RO) SPR?

4. Sepanjang peristiwa itu berlangsung selama dua setengah jam (dari jam 8 pagi hingga 1030 pagi), apa tindakan Khairy sebagai seorang pimpinan kanan negara yang turut bertanggungjawab memastikan kewibawaan proses pilihanraya di negara ini dipertahankan?

Khairy boleh membuli saya dengan mengenakan saman tetapi dia tidak boleh memadamkan soalan-soalan ini yang akan terus menjadi bualan rakyat dan pengundi di Rembau.

Tindakan menyaman saya dengan serta merta menunjukkan Khairy sendiri bimbang dengan kemarahan pengundi (terutamanya pengundi India) yang boleh menjejaskan peluangnya di kerusi Rembau.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.