Harga Minyak Kekal Tinggi Walaupun Dato’ Seri Najib Ambil RM3 Bilion Tambahan Dari Petronas

Berikut saya sertakan jadual pengiraan penuh untuk menganggarkan harga RON95 yang akan berkuatkuasa bermula tengah malam ini berdasarkan perkara-perkara berikut:

1. Semakan harga mingguan sejak tiga bulan lalu menunjukkan harga rujukan MOPS95 yang digunakan kerajaan untuk mengira harga RON95 adalah bagi dua minggu sebelum (bermakna bagi minggu berkuat kuasa 31 Ogos ke 6 September, harga rujukan MOPS diambil dari laporan bagi minggu 14 Ogos ke 20 Ogos)

2. Jadual di bawah dibangunkan untuk menyesuaikan kiraan dengan laporan MOPS95 mengikut minggu seperti yang diterbitkan Institut Petroleum Australia iaitu satu-satunya (setakat ini) sumber awam yang menerbitkan harga mingguan MOPS95. Besar kemungkinan kerajaan menggunakan laporan MOPS95 yang dibeli khusus dan menunjukkan harga harian

3. Oleh itu ada sedikit perbezaan di antara harga yang dianggarkan mengikut jadual ini berbanding yang dikira mengikut harga rujukan harian MOPS95 bagi tempoh yang sama

Berdasarkan keadaan semasa harga minyak mentah dunia, harga petrol RON95 yang didagangkan di Singapura yang menjadi harga rujukan dalam formula kerajaan dan nilai matawang Ringgit berbanding AS Dollar dan matawang lain, saya menganggarkan harga RON95 sepatutnya kekal pada harga RM2.15 seliter untuk seminggu akan datang.

Ini bermakna, ini minggu ketiga berturut-turut harga RON95 ditetapkan pada harga RM2.15 seliter iaitu satu harga yang mahal berbanding harga-harga sebelum ini. Ia juga mengesahkan amaran-amaran saya sebelum ini bahawa harga petrol dan diesel akan kekal pada harga yang tinggi berbanding sebelum ini sekiranya pentadbiran Dato’ Seri Najib masih berdegil untuk tidak memperkenalkan harga siling dan mengembalikan subsidi.

Di antara minggu pertama April 2017 (iaitu minggu pertama harga disemak secara mingguan) sehingga kini, harga RON95 sebenarnya hanya turun sebanyak 6 kali sedangkan dinaikkan sebanyak 12 kali dan kekal pada harga yang sama sebanyak 3 kali.

Melihatkan maklumat pasaran mengenai harga minyak mentah dunia (Brent) dan nilai matawang Ringgit berbanding AS Dollar seperti di bawah (sumber Bloomberg), saya telah menyatakan sebelum ini bahawa keadaan harga yang kekal di paras tersebut bermakna rakyat akan terus membayar petrol dan diesel pada kadar sekarang untuk tempoh yang akan datang.

 

Matawang Ringgit telah jatuh nilai ke paras sekarang yang kekal begitu sejak beberapa bulan lalu

Walaupun harga minyak mentah dunia telah jatuh kepada separuh harganya sebelum 2015, rakyat Malaysia membayar harga RON95 yang lebih tinggi berbanding sebelum ini

 

Ini adalah tidak adil kerana harga minyak mentah sebenarnya telah jatuh lebih dari separuh dari nilainya sebelum 2015, iaitu dari sekitar USD110 setong kepada sekitar USD50 setong dari awal 2017 hingga kini. Sebaliknya, harga RON95 yang dibayar oleh rakyat bukannya berkurangan satu kali ganda seperti yang sepatutnya, ia telah naik dari RM2.10 (purata 2014) kepada RM2.15 seliter sekarang disebabkan kejatuhan nilai matwang Ringgit dan penghapusan subsidi yang kedua-duanya berpunca dari kelemahan pentadbiran Dato’ Seri Najib.

Paling mengecewakan, sedang Dato’ Seri Najib memekakkan telinga kepada tuntutan untuk mengembalikan subsidi agar harga petrol dan diesel di Malaysia melambangkan kejatuhan harga minyak mentah dunia (iaitu perlu ada penurunan harga sekarang berbanding harga 2014 kerana harga minyak mentah telah susut separuh), kita dikejutkan dengan pengumuman bahawa Putrajaya akan mendapat tambahan dividen dari Petronas sebanyak RM3 bilion lagi untuk dibelanjakan dalam tempoh 4 bulan terakhir tahun ini.

Dividen tambahan sebanyak RM3 bilion bagi tempoh yang pendek, jika dibelanjakan bagi perkara-perkara lain yang tidak sampai terus kepada rakyat, adalah satu penghinaan kepada rakyat yang memerlukan bantuan segera untuk menstabilkan harga minyak. Tambahan lagi, saya telah menunjukkan sebelum ini bagaimana jumlah subsidi yang perlu dibelanjakan oleh kerajaan setiap tahun (pada harga minyak mentah sekarang dan tukaran matawang Ringgit sekarang) adalah sekitar RM5 bilion ke RM6 bilion (bergantung kepada berapa kuota bulanan RON95 dan diesel yang ditetapkan oleh kerajaan) sahaja untuk menstabilkan RON95 pada harga RM1.80 seliter.

Maknanya jumlah dividen tambahan RM3 bilion ini, jika dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk subsidi minyak yang tertakluk kepada kuota penggunaan maksimum bulanan, adalah mencukupi untuk menurunkan harga RON95 kepada RM1.80 seliter sahaja.

Saya akan terus memantau bagaimana wang rakyat dari hasil minyak dibelanjakan oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib, tetapi rakyat perlu menerima kenyataan bahawa selagi kerajaan Umno/Barisan Nasional tidak diturunkan, harga RON95 akan kekal pada harga sekarang walaupun sebenarnya harga minyak mentah dunia kini telah susut hampir 50% dari harga dalam tahun 2014 dahulu.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

One thought on “Harga Minyak Kekal Tinggi Walaupun Dato’ Seri Najib Ambil RM3 Bilion Tambahan Dari Petronas”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.