Kenapa Barisan Nasional Gelabah Isu Penyenaraian Edra?

Saya memerhatikan bagaimana pimpinan Umno mula menggelabah mengenai isu penyenaraian Edra sehingga ramai menteri dan ahli parlimen Umno yang menyerang saya, sedangkan saya hanya menimbulkan satu isu yang pada saya adalah satu perkara biasa.

Amaran supaya dana awam seperti KWSP, KWAP, Tabung Haji, Perkeso, PNB dan Khazanah Nasional tidak membeli saham-saham Edra yang kini ingin dijual oleh syarikat milik China itu adalah supaya rakyat Malaysia tidak menanggung hutang 1MDB buat kali kedua.

Gelagat menteri-menteri Umno yang menggelabah itu memberi gambaran mereka sendiri tidak yakin saham-saham Edra akan dibeli sekiranya tabung-tabung awam tidak terlibat. Terbaru, saya membaca laporan bagaimana Menteri Kewangan Kedua dan Ahli Parlimen Setiawangsa dari Umno mengkritik saya atas desakan saya supaya dana awam tidak membeli saham-saham Edra.

Jawapan saya kepada mereka adalah sangat mudah: Jika benar saham-saham ini bernilai dan akan naik harganya di masa akan datang, kenapa syarikat China CGNPC yang memiliki Edra tidak menyenaraikannya di bursa-bursa lain yang mempunyai akses yang lebih baik kepada pelabur? Kalau betul ia benar-benar bernilai, bukankah lebih baik bekas syarikat 1MDB ini disenaraikan di New York, London, Hong Kong atau Singapura?

Gelagat menteri-menteri Umno dan media Umno yang menyerang saya mengenai penyenaraian Edra sudah cukup meyakinkan saya tindakan memboikot penyenaraian Edra adalah betul, supaya kita tidak terbeban dengan satu lagi FGV atau 1MDB.

Oleh itu, saya akan memulakan kempen di media sosial untuk mendapat seberapa ramai pencarum dan rakyat Malaysia menandatangi petisyen dan kajiselidik untuk menggesa dana-dana awam supaya tidak turut serta di dalam penyenaraian ini. Hasil dari petisyen dan kajiselidik ini akan disampaikan kepada pengurusan KWSP, KWAP, Tabung Haji dan dana awam yang lain untuk mengingatkan mereka amanah yang mereka pikul supaya mereka lebih takutkan suara rakyat daripada menuruti arahan-arahan dari Putrajaya yang mendatangkan risiko pelaburan kepada pencarum-pencarum.

Kempen media sosial ini akan dilancarkan esok, 12 Julai 2017 di laman-laman Facebook, Twitter, Instagram dan laman web biasa.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.