Kenyataan Menteri Mengenai Inflasi Memandang Rendah Masalah Harga Barang Naik

Setakat ini tidak ada apa-apa pengumuman khusus yang menghuraikan langkah-langkah segera yang akan diambil Kerajaan Persekutuan untuk menangani peningkatan mendadak kadar inflasi yang mencatatkan kadar kenaikan harga barang paling tinggi di luar kegawatan ekonomi bulan lepas.

Satu-satunya kenyataan Menteri Kewangan II adalah pendapat beliau bahawa kenaikan itu hanya sementara kerana ia dipacu oleh kenaikan harga minyak yang berlaku beberapa bulan kebelakangan ini.

Namun kenyataan itu bukan sahaja tidak tepat dalam menerangkan faktor-faktor yang mendorong kenaikan mendadak harga barang, ia juga membayangkan seolah-olah Dato’ Seri Johari Ghani tidak faham perkaitan di antara kadar inflasi (iaitu kadar betapa cepat harga barang naik dari setahun ke setahun, atau dari sebulan ke sebulan) dan harga barang yang terpaksa ditanggung oleh rakyat.

Apabila beliau dengan secara mudah membuat andaian seolah-olah kadar inflasi tertinggi 4.5% itu akan selesai dengan sendiri, beliau lupa bahawa sedang kadar inflasi boleh turun naik dari satu masa ke satu masa, di Malaysia kebiasaannya apabila harga barang telah naik maka adalah terlalu sukar untuk ia turun.

Keadaan ini digambarkan di dalam graf Indeks Harga Pengguna terkini yang diterbitkan Jabatan Perangkaan bagi menerangkan kadar inflasi dalam bulan Februari 2017, seperti berikut:

 

 

Cara membaca dan memahami graf Indeks Harga Pengguna (IHP) yang menentukan kadar inflasi adalah:

1. Harga pada tahun rujukan (iaitu tahun 2010) dijadikan harga asas pada indeks 100

2. Harga tahunan kemudian dibandingkan dengan harga setahun (atau sebulan, jika ia kadar inflasi bulanan) sebelum itu. Ini dipersembahkan dalam bentuk indeks dengan harga tahun 2010 sebagai indeks rujukan pada nilai = 100.

3. Kadar inflasi dikira dengan membandingkan indeks harga pada bulan itu berbanding dengan indeks harga setahun sebelum itu untuk memberikan kadar inflasi bagi barang itu.

Merujuk kepada graf di atas, ini bermakna (misalnya):

1. Makanan dan minuman bukan beralkohol (jalur kuning) adalah 28.4% lebih mahal dalam bulan Januari 2017 berbanding harga tahun 2010 (dikira = 128.4% – 100%)

2. Perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api lain (jalur biru muda) adalah 16% lebih mahal dalam bulan Januari 2017 berbanding harga tahun 2010

Oleh itu, Dato’ Seri Johari Ghani sepatutnya sedar bahawa walaupun beliau meramalkan kadar kenaikan harga barang adalah lebih perlahan selepas ini kerana harga minyak mentah dunia mungkin tidak meningkat secepat yang dijangka, itu tidak membantu rakyat kerana harga barang kekal mahal setelah ia dinaikkan.

Keadaan ini menjadi lebih parah apabila gaji rakyat tidak meningkat pada kadar yang sama dengan kenaikan harga barang. Contohnya, menggunakan indeks harga dengan membandingkan 2010 dan 2017, sepatutnya gaji rakyat juga meningkat pada kadar yang sekurang-kurangnya sama dengan inflasi iaitu 20% dalam tempoh 7 tahun. Seorang pekerja yang bergaji RM2,000 dalam tahun 2010 sepatutnya mendapat gaji RM2,400 dalam tahun 2017 untuk memastikan sekurang-kurangnya gaji yang diperolehi dapat menampung kenaikan harga barang (jika pun tidak ada kenaikan gaji).

Graf Indeks Harga Pengguna yang kekal menokok dari tahun ke tahun walaupun harga minyak turun naik menunjukkan bahawa harga barang keperluan utama adalah tidak anjal berbanding harga minyak. Ini memberi gambaran ada faktor-faktor lain yang menyebabkan harga barang kekal tinggi dan sangkaan saya faktor-faktor itu termasuklah pengenalan GST, penghapusan subsidi, dasar perniagaan yang menjurus kepada monopoli yang digalakkan kerajaan, kos perniagaan yang tidak dapat dielakkan seperti kenaikan tol dan sebagainya.

Ini bermakna dasar pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak yang anti-subsidi dan terlalu pro-perniagaan besar adalah punca utama kepada kenaikan harga barang yang berlaku sejak beliau menjadi Perdana Menteri. Oleh itu, tidak memadai bagi beliau dan menteri-menteri terbabit yang secara berterusan menyalahkan rakyat dan peniaga (yang juga rakyat) tanpa ada sebarang langkah berkesan setakat ini untuk menangani kenaikan harga barang.

Jika kenaikan harga barang adalah masalah nombor satu negara yang membebankan paling ramai rakyat, tidakkah penyelesaian masalah ini perlu diberi keutamaan? Sebaliknya kita jarang mendengar Dato’ Seri Najib bercakap mengenai kenaikan harga barang dan lebih banyak menghabiskan masa mengusahakan projek-projek besar yang melibatkan hutang-hutang baru yang ditanggung rakyat dari negara asing seperti China.

Saya sedang mengusahakan satu kertas dasar yang menyeluruh mengenai cadangan-cadangan yang boleh dilaksanakan Pakatan Harapan untuk menangani kenaikan harga barang. Saya menyeru rakan-rakan politik supaya memberi sepenuh perhatian kepada usaha-usaha menurunkan harga barang kerana ini kehendak paling mendesak rakyat.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.