Pelaburan Tabung Haji Dalam Theta Edge Berhad: Tabung Haji Suntik Dana Dalam Syarikat Yang Telah Kerugian RM330 Juta

Saya telah menyatakan bahawa kepimpinan Tabung Haji tidak boleh terus menolak kritikan terhadap prestasinya dengan berselindung di belakang alasan politik bahawa kritikan saya adalah bermotif politik untuk memfitnah Tabung Haji. Saya hanya menjalankan tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat untuk memastikan ada timbang tara kepada prestasi dan pencapaian pelaburan Tabung Haji.

Saya telah tegaskan bahawa kepimpinan Tabung Haji perlu menyemak semua pelaburan dan keputusan yang membabitkan syarikat-syarikat yang pernah diketuai atau melibatkan Dato’ Nor Badli Munawir Mohamad Alias Lafti, bekas pengurusan kanan Tabung Haji dan CEO TH Heavy Engineering yang kini berhadapan tuduhan pecah amanah.

Ada beberapa keputusan pelaburan Tabung Haji yang merugikan yang diwakili oleh pengurusan kanan tertentu di dalam syarikat-syarikat tersebut; baik sebagai CEO atau wakil Tabung Haji sebagai Ahli Lembaga Pengarah.

Sebab itu saya mempersoalkan kenapa tiada tindakan diambil ke atas Dato’ Adi Azuan Abdul Ghani yang telah dinaikkan pangkat sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO) Tabung Haji, sedangkan beliau terlibat secara langsung sebagai wakil Tabung Haji di dalam anak-anak syarikat atau syarikat bersekutu yang mendatangkan kerugian beratus juta ringgit kepada Tabung Haji?

Kerugian di dalam Silverbird yang mencecah RM90 juta telah diketahui umum (rujuk http://rafiziramli.com/2016/02/pelaburan-tabung-haji-di-dalam-syarikat-roti-silverbird-saham-dibeli-pada-premium-177-kerugian-rm90-juta/ ). Dato’ Adi Azuan Abdul Ghani adalah ahli Lembaga Pengarah Silverbird Berhad mewakili Tabung Haji sepanjang kemerosotan pelaburan ini berlaku berdasarkan Laporan Tahunan Silverbird Berhad dari tahun 2010 hingga 2013.

Satu lagi pelaburan Tabung Haji di dalam anak syarikat yang telah kerugian berpuluh juta ringgit adalah Theta Edge Berhad, yang mana kedua-dua Dato’ Nor Badli dan Dato’ Adi Azuan juga terlibat secara langsung. Dato’ Nor Badli adalah bekas CEO syarikat ini sementara Dato’ Adi Azuan masih lagi kekal sebagai ahli Lembaga Pengarah sejak tahun 2008 (iaitu tahun Tabung Haji menyelamatkan syarikat ini yang telah jatuh ke status PN17 iaitu syarikat disenarai yang bermasalah kewangan dan bakal digantung penyenaraian) sehingga kini.

Pada tahun 2007, syarikat ini yang namanya adalah Lityan Holdings Berhad telah jatuh ke status PN17 setelah mengalami kerugian yang berterusan seperti berikut:

Dengan kerugian terkumpul sebanyak RM330 juta setakat 31 Disember 2008, Tabung Haji yang sebelum itu merupakan pemegang saham penting di dalam Lityan Holdings Berhad membuat keputusan untuk menyelamatkan syarikat itu dengan mengambilalihnya. Langkah yang menjerumuskan Tabung Haji kepada kerugian yang bertambah besar begini sama seperti langkah pelaburan Tabung Haji yang lain di dalam TH Heavy Engineering dan Silverbird.

Ini dinyatakan sendiri oleh Pengerusi Lityan Holdings Berhad pada ketika itu Dato’ Mohd Hanafiah Omar di muka surat 10 Laporan Tahunan 2008 syarikat itu yang saya tunjukkan di bawah:

Maka, Tabung Haji menyuntik lagi sejumlah RM50 juta ke dalam syarikat yang telah kerugian sebanyak RM330 juta itu, seperti yang dinyatakan di dalam penyata kewangannya yang telah diaudit bagi tahun berakhir 31 Disember 2008 dan 2009 seperti di bawah:

Tabung Haji membeli bangunan dari syarikat yang ingin diambilalihnya bagi membayar hutang syarikat itu

Tabung Haji membeli saham-saham baru berjumlah RM31.452 juta untuk menjadikannya pemegang saham terbesar

Dato’ Nor Badli menerajui syarikat itu sebagai CEO dan wakil Tabung Haji dengan gaji tahunan mencecah RM600,000 setahun bagi tahun 2008 dan 2009.

Dato’ Adi Azuan Abdul Ghani adalah wakil Tabung Haji yang menjadi ahli Lembaga Pengarah syarikat itu dengan yuran tahunan sebagai ahli Lembaga Pengarah sebanyak sekitar RM40,000 (secara purata) setahun.

Keputusan terkini Lityan Holdings Berhad yang kemudiannya dinamakan Theta Edge Berhad setelah Tabung Haji mengambilalih sebagai pemegang saham terbesar sebanyak 69% (setakat 2015) adalah seperti berikut:

Sejak mengambil alih syarikat ini yang kemudiannya dinamakan Theta Edge Berhad, ia hanya berjaya mencatatkan keuntungan dalam tahun 2015 sebanyak RM2 juta. Keuntungan besar dalam tahun 2009 semasa Dato’ Nor Badli menjadi CEO adalah hasil dari bank-bank dan pemiutang memaafkan hutang-hutang sebelum itu sebanyak RM117 juta.

Oleh itu, penyata kewangan Theta Edge Berhad yang diaudit bagi tahun 2015 (yang terkini) menunjukkan kerugian terkumpul sejak Tabung Haji mengambil alih terus meningkat dan kini mencecah RM90 juta seperti berikut:

Maka, saya menyeru supaya Dato’ Seri Azeez Abdul Rahim menjawab soalan-soalan ini selepas saya telah buktikan buruknya prestasi pelaburan Tabung Haji di dalam syarikat ini:

1. Kenapa Dato’ Adi Azuan Abdul Ghani tidak dikenakan apa-apa tindakan walaupun prestasi sebagai wakil Tabung Haji di dalam syarikat-syarikat seperti Silverbird dan Theta Edge adalah tidak baik kerana syarikat-syarikat ini menyebabkan kerugian besar kepada Tabung Haji?

2. Kenapa Dato’ Adi Azuan Abdul Ghani dinaikkan lagi pangkat menjadi Ketua Pegawai Operasi (COO) sedangkan beliau bertanggungjawab ke atas kerugian-kerugian ini atas keputusan-keputusan yang mewakili Tabung Haji di dalam lembaga pengarah syarikat-syarikat itu?

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di

Facebook | Rafizi Ramli
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan

Youtube | INVOKE Malaysia
https://www.youtube.com/channel/UCZR8ZLTDfgMQgLyZBkeqaQg

2 thoughts on “Pelaburan Tabung Haji Dalam Theta Edge Berhad: Tabung Haji Suntik Dana Dalam Syarikat Yang Telah Kerugian RM330 Juta”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.