Harga Minyak RON95 Bermula Januari 2017 Mungkin RM2.20 Seliter Kecuali Subsidi Dikembalikan

Dalam kesibukan Dato’ Seri Najib Tun Razak dan menteri-menteri beliau cuba menunjukkan bahawa ekonomi negara adalah baik di bawah pentadbiran beliau menjelang PRU14 yang boleh dipanggil bila-bila masa, rakyat sebenarnya berdepan dengan realiti ekonomi yang semakin buruk bermula Januari 2017.

Sejak awal Disember, ekoran keputusan blok negara-negara pengeluar minyak mentah terbesar dunia (OPEC) mencatu pengeluaran minyak mentah, harga minyak mentah telah naik mendadak. Malaysia turut sama terlibat dengan keputusan ini. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang turut hadir di majlis bersama OPEC itu juga mengesahkan bahawa PETRONAS akan turut memotong pengeluaran minyak mentah hariannya untuk sama-sama menaikkan harga minyak mentah dunia.

Carta harga minyak mentah dunia (menggunapakai Piawaian Minyak Mentah Brent) sejak awal Disember (19 Dis @ USD54.78 setong berbanding 29 Nov @ USD46.38 setong):



Peningkatan sebanyak 18% ini sudah tentu akan mempunyai kesan secara langsung ke atas harga RON95 yang akan ditetapkan oleh kerajaan pada 1 Januari 2017, terutamanya dalam keadaan nilai Ringgit terus lemah dan tidak menunjukkan pengukuhan walaupun harga minyak mentah telah naik mendadak (sedangkan sebelum ini kerajaan memberi alasan nilai Ringgit jatuh seiringan dengan harga minyak mentah dunia).

Prestasi Ringgit berbanding USD memburukkan lagi keadaan (bukannya naik, sebaliknya susut lagi dari 29 Nov @ RM4.466 kepada 16 Dis @ RM4.4785) seperti yang ditunjukkan oleh carta Ringgit/USD berikut:


Berdasarkan pergerakan harga minyak mentah dan nilai Ringgit di pasaran, saya telah memantau harga RON95 mengikut formula yang ditetapkan oleh kerajaan seperti berikut:

Harga RON95 mengikut formula yang ditetapkan oleh kerajaan dan menggunakan harga pasaran purata bagi 3 minggu setakat ini (seperti kehendak formula) adalah RM2.10 seliter. Jika harga minyak mentah kekal pada harga sekarang atau makin meningkat bagi 10 hari terakhir Disember, saya menjangkakan harga RON95 mengikut formula bermula 1 Januari 2017 adalah RM2.20 seliter.
Memandangkan kerajaan akan turut mendapat keuntungan luar jangka apabila harga minyak mentah naik kerana Malaysia masih pengeksport minyak mentah, saya mendesak supaya Datuk Rahman Dahlan (sebagai menteri yang bertanggungjawab kepada perancangan ekonomi) mula membuat kerja beliau dengan menyatakan secara terbuka dan tanpa berdolak dalih, sama ada kerajaan akan menggunakan keuntungan luar jangka itu untuk dikembalikan sebagai subsidi minyak.

Saya mendesak supaya Dato’ Seri Najib Tun Razak menasihati menteri muda yang terlebih menumpukan perhatian menjadi kaki pukul Perdana Menteri sementara tugas sebenar beliau dibayar gaji puluhan ribu ringgit sebulan (iaitu membela rakyat dengan memastikan suasana ekonomi yang tidak menekan rakyat) diabaikan.

Oleh kerana Datuk Rahman Dahlan dengan bangganya mengumumkan beliau turut hadir di mesyuarat OPEC yang mencatu pengeluaran minyak mentah dan menyebabkan kenaikan harga RON95, sekarang saya mahu melihat sama ada beliau juga dengan bangganya akan mengumumkan bahawa harga minyak pada 1 Januari 2017 telah naik kepada RM2.20 seliter.

Oleh itu, saya mendesak supaya keuntungan luar jangka dari kenaikan harga minyak mentah dunia itu dikembalikan oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib dalam bentuk subsidi minyak kepada rakyat agar harga RON95 yang ditetapkan pada 1 Januari 2017 nanti tidak melebihi RM2 seliter.


RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.