Bentangkan Perbezaan Kos MRT Yang Diumumkan Dalam 2010 Dengan Kos Yang Bakal Ditanggung Rakyat

Hari ini genap seminggu masa yang saya berikan kepada Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap saya (melalui saman fitnah) sekiranya betul dakwaan saya bahawa kos keseluruhan MRT bagi 150 km melebihi RM100 bilion, malah mencecah RM124 bilion pada kiraan saya.

Sejak mengumumkan penjimatan RM2 bilion semasa melancarkan Fasa 1 MRT1 dari Sungai Buloh ke Semantan pada 15 Disember 2016, Dato’ Seri Najib tidak lagi mengeluarkan sebarang kenyataan mengenainya. Sebaliknya, sebarang isu mengenai kos sebenar MRT diserahkan sama ada kepada Dato’ Abdul Rahman Dahlan, yang kemudiannya menyerahkannya pula kepada satu pasukan komunikasi strategik BN yang tidak bernama.

Tugas mempertahankan Dato’ Seri Najib yang sudah kesipuan besar itu juga diserahkan kepada tentera maya (“cybertrooper”) Barisan Nasional di bawah kawalan JASA. Terbaru, Menteri Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar, Dato’ Seri Ismail Sabri cuba mengheret pimpinan lain dari Pakatan Harapan untuk mengalihkan fokus dari perkara yang paling pokok: berapa sebenarnya kos keseluruhan MRT sepanjang 150 km itu.

Akhirnya pada 24 Disember 2016, kerajaan melalui MRT Corporation mengeluarkan satu kenyataan bahawa “kos RM40 bilion (yang diumumkan oleh Dato’ Seri Najib dalam tahun 2010) itu tidak lagi relevan”. Kenyataan MRT Corporation itu secara tidak langsung mengesahkan hujah saya bahawa kos keseluruhan MRT sepanjang 150 km melebihi RM100 bilion.

Maka wajarlah perhatian rakyat kini ditumpukan pula kepada sebab-sebab kenapa projek yang diumumkan hanya menelan belanjan RM40 bilion dalam tahun 2010 itu kini mengalami kenaikan kos 3 kali ganda sehingga mencecah RM124 bilion kerana mereka yang bertanggungjawab perlu diambil tindakan.

Saya membandingkan anggaran kos projek-projek MRT di seluruh dunia untuk mendapatkan sedikit gambaran sejauh mana perbezaan kos sekarang (mencecah RM124 bilion) dengan kos yang diumumkan (RM40 bilion) berpunca dari pembaziran, ketidakcekapan, rasuah atau ia hanya kelemahan pengiraan di pihak Dato’ Seri Najib semata-mata yang memberikan angka mudah yang tidak realistik semasa mengumumkan projek ini dalam tahun 2010.

Projek MRT bawah tanah antara bandar di antara Barcelona Sants-La Sagrera sejauh 5.8 km dibina di antara 2008 dan siap 2011, bernilai USD39 juta per km. Projek MRT Seoul Line 9 sejauh 27 km sepenuhnya bawah tanah dibuka pada tahun 2009 dan menelan belanja USD43 juta per km.

Kedua-dua projek ini adalah projek penting yang sedang berjalan semasa projek MRT dirancang dan diumumkan dalam tahun 2010. Kos bagi MRT bawah tanah sepenuhnya hanyalah sekitar USD39 juta – USD43 juta setiap km iaitu jauh lebih rendah dari kos MRT1 sejauh 50 km dari Sungai Buloh ke Kajang, yang boleh dikira seperti berikut:

Kos yang telah diumumkan = RM21 bilion bagi 51 km
Pada tukaran purata RM4 bagi setiap USD1, kos per km = USD103 juta per km

Pada harga USD103 juta setiap km, kos MRT1 yang telah disiapkan (dan diumumkan ada penjimatan RM2 bilion) adalah 2.5 kali ganda lebih mahal dari projek di Barcelona dan Seoul, sedangkan kedua-dua projek tersebut adalah bawah tanah sepenuhnya dan MRT1 dari Sg Buloh ke Kajang hanya 9 stesen di bawah tanah. Maka, Dato’ Seri Najib perlu bentangkan kos perbezaan kenapa MRT1 sangat mahal berbanding projek-projek lain sedangkan kos RM40 bilion itu besar kemungkinan merujuk kepada kos projek sedia ada semasa itu iaitu di Barcelona dan Seoul.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

One thought on “Bentangkan Perbezaan Kos MRT Yang Diumumkan Dalam 2010 Dengan Kos Yang Bakal Ditanggung Rakyat”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.