LTAT Secara Tidak Langsung Sahkan Berlaku Kelewatan

Saya sedia maklum kenyataan media Pengerusi LTAT, Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor bertarikh 4 April 2016 mengenai senarai 110 pesara tentera yang saya kemukakan kepada LTAT minggu lepas.

Kenyataan beliau memperincikan perkara berikut:

1. 69 dari pesara yang saya kemukakan dibayar di antara 16 Mac 2016 dan 4 April 2016
2. Dokumen bagi 23 pesara tentera baru diperolehi dari Urusan Gaji Angkatan Tentera (UGAT) dan pembayaran sedang diproses
3. Dokumen bagi 16 pesara belum diterima dari UGAT

Kenyataan beliau mengesahkan bahawa semasa saya mula-mula membawa isu ini iaitu 21 Mac 2016, sebahagian besar (jika tidak kesemuanya) dari pesara tentera ini belum menerima bayaran gratuiti caruman LTAT. Saya kesal kerana beliau terus berkeras mahu menafikan bahawa ada masalah kelewatan pembayaran kepada pesara sehingga berbulan lamanya tidak kiralah di mana masalah itu (sama ada di peringkat UGAT atau LTAT).

Saya juga berminat untuk mengetahui bagi 69 pesara yang baru menerima bayaran caruman LTAT, bilakah sebenarnya bayaran itu dibuat? Jika LTAT tidak ada apa-apa yang hendak disembunyikan, saya cabar LTAT menyenaraikan secara terperinci tarikh sebenar pembayaran dibuat bagi setiap dari 69 pesara itu kerana saya khuatir sekiranya sebahagian besar dari mereka (jika tidak kesemuanya) hanya dibayar pada 4 April 2016 iaitu beberapa hari selepas saya mengemukakan senarai kepada LTAT.

Saya terus menerima aduan kelewatan pembayaran dari pesara tentera. Hari ini saya akan menghantar senarai kedua terdiri dari 81 pesara tentera yang belum mendapat bayaran dan ganjaran pencen sepenuhnya termasuk caruman LTAT. Dari jumlah 81 pesara tentera ini, 75 orang masih belum menerima caruman LTAT sejak mereka tamat perkhidmatan.

Saya desak supaya pengurusan LTAT dan Unit Gaji Angkatan Tentera (UGAT) mengambil tanggungjawab untuk menyemak semula proses dan prosedur kelulusan pembayaran supaya pesara-pesara tentera tidak berdepan dengan masalah birokrasi atas alasan dokumen tidak dikemukakan oleh UGAT sehingga mereka tidak menerima bayaran caruman sehingga berbulan-bulan lamanya. Individu seperti Pengerusi LTAT ini dibayar gaji yang lumayan setiap bulan untuk menjaga kebajikan pesara tentera dan adalah menjadi tanggunjawab beliau untuk menyelesaikan sebarang masalah pentadbiran di antara LTAT dan UGAT yang melambatkan pembayaran.

Mengenai tindakan undang-undang yang diambil oleh LTAT, saya mencabar Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor sebagai Pengerusi LTAT dan Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin sebagai Ketua Pegawai Eksekutif LTAT menyaman saya atas kapasiti peribadi dan menggunakan wang mereka sendiri untuk membayar kos guaman. Saya kesal jika mereka menggunakan wang caruman pesara tentera untuk menyaman saya sedangkan setakat ini mereka gagal menafikan fakta-fakta yang saya kemukakan.

Saya akan berdepan dengan mereka berdua ini dan akan memanggil saksi-saksi dari kalangan pesara tentera yang lewat dibayar caruman untuk memberi keterangan. Saya juga akan mengambil peluang ini untuk menanyakan soalan-soalan berhubung penglibatan LTAT dengan 1MDB terutamanya yang melibatkan peranan Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin. Saya yakin ia akan menjadi satu perbicaraan yang mendapat perhatian dunia.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

One thought on “LTAT Secara Tidak Langsung Sahkan Berlaku Kelewatan”

  1. 110 pasara tentera.

    LTAT lewat bayar kerana kekurangan wang.

    110 pesara x RM1 juta = RM110 juta.

    Benarkah LTAT tiada wang sebanyak itu?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.