Penafian Tabung Haji Mengenai “Corporate Guarantee” Kepada THHE: Surat Kementerian Kewangan Membuktikan “Corporate Guarantee” Diluluskan Oleh Tabung Haji

Saya terkejut apabila reaksi Tabung Haji kepada kenyataan saya mengenai pelaburan Tabung Haji di dalam TH Heavy Engineering (THHE) hanyalah menafikan bulat-bulat bahawa “corporate guarantee” diberikan oleh Tabung Haji dan risiko kerugian keseluruhan sebanyak RM1.4 bilion.

Saya terkejut kerana Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji, Tan Sri Ismee Ismail seolah-olah lupa bahawa kelulusan Kementerian Kewangan bagi membolehkan Tabung Haji memberikan “corporate guarantee” berjumlah sehingga USD228.2 juta kepada THHE terkandung di dalam satu surat dari Kementerian Kewangan bertarikh 8 Disember 2015 yang dialamatkan kepada Tan Sri Ismee Ismail sendiri.

Bersama-sama ini saya sertakan surat tersebut dari Dato’ Dr Mohd Isa Hussain, Timbalan Ketua Setiausaha (Pelaburan) kepada Tan Sri Ismee Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji bertarikh 8 Disember 2015 yang mengesahkan perkara-perkara berikut:

1. Tabung Haji membuat permohonan kepada Kementerian Kewangan untuk meluluskan “corporate guarantee” berjumlah sehingga USD228.2 juta kepada THHE melalui satu surat bertarikh 12 November 2015. Kelulusan dari Kementerian Kewangan diperlukan kerana mengikut Akta Tabung Haji, Tabung Haji tidak dibenarkan memberi bantuan kewangan (seperti “corporate guarantee”) kepada bukan anak syarikat;

2. Kementeria Kewangan telah meluluskan permohonan Tabung Haji untuk memberikan “corporate guarantee” berjumlah sehingga USD228.2 juta itu tertakluk kepada beberapa syarat yang digariskan oleh Kementerian Kewangan.

003

004

Saya kecewa kerana sikap pengurusan tertinggi Tabung Haji masih lagi mahu menyembunyikan perkara sebenar dari berterus terang sedangkan banyak dokumen-dokumen telah pun bocor kepada orang ramai.

Maka, risiko kewangan yang ditanggung oleh Tabung Haji sehingga RM1.4 bilion berhubung pelaburannya di dalam THHE seperti yang saya timbulkan semalam adalah benar. Malah, saya perlu tegaskan sekali lagi bahawa risiko kewangan dan tindakan yang bertentangan dengan Akta Tabung Haji ini (iaitu memberikan “corporate guarantee” kepada bukan anak syarikat) adalah penilaian risiko yang dibuat oleh pengurusan tertinggi Jabatan Pengurusan Risiko Tabung Haji sendiri.

Saya sertakan kembali laporan penuh Penilaian Risiko Pelaburan (“Investment Risk Assessment”) yang disediakan oleh Jabatan Pengurusan Risiko dari mukasurat 1 hingga mukasurat 10. Laporan ini menerangkan bagaimana masalah kewangan THHE mempunyai risiko berjangkit kepada kedudukan kewangan Tabung Haji seperti berikut:

1. Unjuran aliran tunai THHE menunjukkan ia akan mempunyai aliran tunai negatif sehingga mencecah RM108 juta dari suku pertama hingga suku ketiga 2016 (iaitu penghantaran FPSO yang sedang menjalani kerja-kerja ubahsuai kepada penyewa iaitu JX Nippon yang mengendalikan operasi pengeluaran minyak di lapangan Layang);

2. THHE berdepan dengan tindakan undang-undang dari kontraktor-kontraktornya yang telah hutang mereka telah tertunggak lama. Jumlah hutang tertunggak yang mungkin perlu dibayar oleh THHE dianggarkan mencecah RM109.7 juta;

3. Projek FPSO untuk disewakan kepada JX Nippon (yang merupakan kontrak terbesar yang bakal menjana perolehan kepada THHE secara berterusan di masa akan datang) dijangkakan tidak memberi pulangan yang baik sepanjang tempoh sewaan asal;

4. Kelangsungan THHE sebagai entiti perniagaan yang menguntungkan bergantung kepada penghantaran projek FPSO tepat pada masanya kepada JX Nippon. Ini risiko yang membimbangkan kerana projek FPSO tersebut sudah pun mengalami kelewatan (apabila THHE sebelum ini membinanya di Negara Teluk sedangkan ia mempunyai gudang pembinaan sendiri di Pulau Indah) dan berdepan masalah kewangan kerana hutang tertunggak yang belum dibayar kepada kontraktor.

005

006

007

008

009

010

011

012

013

014

Oleh yang demikian, perkara-perkara yang saya timbulkan semalam berhubung Tabung Haji terdedah kepada risiko kerugian RM1.4 bilion adalah benar.

Tekaan saya ialah selepas keputusan Tabung Haji meluluskan “corporate guarantee” kepada THHE di dalam bulan Disember 2015, tiba-tiba ia berdepan dengan kontroversi kedudukan kewangannya yang dilaporkan meluas bermula akhir Januari 2016. Saya tidak terkejut sekiranya Tabung Haji mengambil langkah lain untuk memastikan bantuan kewangan berjumlah sehingga USD228.2 juta itu tetap disalurkan oleh Tabung Haji kepada THHE, cuma bentuk bantuan kewangan (“instrument kewangan”) itu diubah ke dalam bentuk yang kurang kontroversi.

Jadi saya berharap Tan Sri Ismee Ismail dapat mengesahkan sama ada jumlah USD228.2 juta yang pada awalnya diluluskan sebagai “corporate guarantee” kini telah distrukturkan semula dalam bentuk pegangan saham (Tabung Haji menambah lagi pegangan sahammnya) atau pinjaman atau bentuk-bentuk instrumen kewangan lain.

Walau apa pun penstrukturan yang dibuat oleh Tabung Haji, sekiranya ada sebarang bentuk sokongan kewangan kepada THHE untuk menyiapkan projek FPSO Layang, itu tidak mengubah penilaian risiko pelaburan bahawa Tabung Haji berdepan dengan risiko kerugian keseluruhan sebanyak RM1.4 bilion seperti yang saya dedahkan semalam.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.