Pembiayaan MARA Bagi Pelajar UniKL: Jangan Jadikan Pelajar Melayu/Bumiputra Komoditi Politik

Saya telah meneliti kenyataan media yang dikeluarkan Tan Sri Annuar Musa, Pengerusi MARA yang dipaparkan di laman Facebook beliau bertarikh 13 Februari 2016 mengenai isu pembiayaan pelajar-pelajar MARA terutamanya di Universiti Kuala Lumpur dan institusi pengajian MARA (IPMA) yang lain.

Saya juga mendapat kemaskini perkembangan yang berterusan dari pelajar-pelajar terbabit termasuklah satu arahan yang dikeluarkan oleh pengurusan UniKL/MARA agar pelajar-pelajar terbabit hadir untuk satu majlis pada hari ini. Malah saya dimaklumkan bas-bas juga disediakan untuk mengangkut pelajar-pelajar ini ke satu majlis yang dijangka bertujuan menunjukkan keprihatinan MARA dan penyelesaian pantas masalah ini.

Saya mengeluarkan kenyataan rasmi mendesak MARA berterus terang mengenai kemampuannya membiayai program pendidikan Melayu/Bumiputra (terutamanya yang melibatkan pelajar-pelajar Universiti Kuala Lumpur dan IPMA yang lain) pada 10 Februari 2016. Pada hari itu juga saya telah menjemput semua yang menghadapi masalah dengan pembiayaan MARA memberikan maklumat kepada saya.

Kenyataan Tan Sri Annuar Musa, Pengerusi MARA mengumumkan bahawa semua pelajar di Universiti Kuala Lumpur dan IPMA akan diberikan pembiayaan mengikut 3 kategori mula disebarkan pada malam 12 Februari 2016. Ini bermakna dalam tempoh 2 hari sahaja keputusan pembiayaan oleh MARA boleh dibuat.

Tan Sri Annuar Musa kemudiannya dengan bermegah menaikkan status di Facebooknya menempelak dakwaan bahawa ada anak-anak Melayu/Bumiputra yang terpaksa menghentikan pengajian kerana tidak mampu, seperti berikut:

anuarmusafb

Saya mengutuk sekeras-kerasnya sikap dan keangkuhan Pengerusi MARA ini dalam menangani kesusahan pelajar-pelajar yang telah berlanjutan bertahun-tahun.

Daripada kajiselidik yang saya telah kumpul mengenai permasalahan pembiayaan pendidikan oleh MARA, setakat ini seramai 468 pelajar telah tampil ke hadapan memberi maklumat. Daripada jumlah ini, 298 iaitu 64% adalah pelajar-pelajar dari Universiti Kuala Lumpur (selebihnya adalah dari IPMA yang lain atau institusi lain dalam dan luar negara).

Paling mengejutkan, apabila ditanya tempoh masa mereka telah berhadapan dengan masalah pembiayaan begini, jawapan responden adalah seperti berikut:

• Kurang dari 6 bulan: 66 orang atau 22%
• 6 bulan hingga setahun: 185 orang atau 62%
• 1 tahun hingga 2 tahun: 14 orang atau 5%
• Lebih dari 2 tahun: 28 orang atau 9%
• Tidak memberi jawapan: 5 orang atau 2%

Saya juga menanyakan sama ada mereka telah menghentikan pengajian atau tindakan mereka jika terus tidak mendapat pembiayaan. Daripada 298 orang pelajar UniKL yang tampil ke hadapan, 30 orang telah pun menghentikan pengajian dan 181 bercadang akan menghentikan pengajian jika terus tidak mendapat pembiayaan menjelang pertengahan tahun 2016 ini.

Semakan saya menunjukkan Tan Sri Annuar Musa telah dilantik menjadi Pengerusi MARA sejak 2013 selepas Pilihanraya Umum 13 (PRU13). Malah, beliau juga adalah Pro-Canselor II Universiti Kuala Lumpur sejak tempoh yang sama iaitu dari 2013 lagi.

Maknanya, sepanjang beliau menjadi Pengerusi MARA dan Pro-Canselor II Universiti Kuala Lumpur sejak 2013 beliau tidak mampu menyelesaikan masalah pembiayaan pelajar-pelajar Universiti Kuala Lumpur di bawah pengurusan MARA sendiri sedangkan masalah ini telah wujud sejak tahun 2013 lagi.

Lebih menjengkelkan, apabila saya mula membawa isu ini, dalam tempoh 2 hari beliau boleh pula menyelesaikan masalah ini. Jika peruntukan kewangan dari MARA dapat diputuskan dalam masa 2 hari sahaja sejak saya menimbulkan perkara ini, maknanya peruntukan itu wujud selama ini tetapi keputusan tidak diambil.

Sebab itu saya memberi amaran kepada Tan Sri Annuar Musa supaya tidak menjadikan nasib pelajar-pelajar Melayu/Bumiputra ini sebagai komoditi politik untuk dijaja di dalam majlis-majlis sedangkan selama ini rintihan mereka tidak didengari. Beliau juga perlu ingat bahawa ada banyak lagi masalah pembiayaan pelajar-pelajar Melayu/Bumiputra yang perlu diselesaikan segera dan bukannya menunggu seorang Ahli Parlimen Pakatan Harapan bersuara.

Oleh itu, saya akan memulakan kembali siri sidang media menumpukan kepada dua perkara utama melibatkan MARA iaitu maklumat-maklumat lanjut pembelian hartanah MARA di Australia dan dapatan kajiselidik masalah pembiayaan MARA yang saya usahakan. Sidang media pertama akan bermula esok 16 Februari 2016 jam 1130 pagi di NOW Centre, Sungai Besi.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.