Kempen Besar-Besaran Halang Cadangan Pindaan Akta Rahsia Rasmi Menutup Penyelewengan Kerajaan

Kenyataan Peguam Negara, Tan Sri Mohamad Apandi Ali yang berhasrat meminda Akta Rahsia Rasmi 1972 dengan mengenakan hukuman lebih berat termasuk penjara seumur hidup dan sebatan sewajarnya dicemuh oleh seluruh rakyat Malaysia yang cintakan kebenaran. Satu lagi unsur penindasan yang dicadangkan oleh beliau ialah untuk mendakwa mana-mana wartawan dan editor berita yang menerbitkan berita berkenaan maklumat yang bocor.

Beliau mengusulkan pindaan ini pada ketika kredibiliti beliau sebagai Peguam Negara berada pada tahap yang paling rendah ekoran keputusannya menutup siasatan terhadap Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak berkenaan wang RM2.6 bilion yang masuk ke akaun peribadi Perdana Menteri. Sudah tentu cadangan pindaan itu dilihat sebagai usaha lanjut untuk menutup sebarang pendedahan mengenai salahlaku atau penyelewengan kerajaan Barisan Nasional.

Sejak tujuh tahun lalu, pelbagai salahlaku penyelewengan dan rasuah telah didedahkan kepada orang ramai berikutan dokumen-dokumen yang bocor. Saya sendiri banyak mengendalikan pendedahan-pendedahan ini termasuklah skandal NFC, skandal 1MDB, pembelian jet mewah, penganugerahan kontrak LRT kepada George Kent oleh Perdana Menteri yang tidak mengikut saranan Jawatankuasa Perolehan dan bermacam-macam lagi.

Saya tahu bahawa kebocoran maklumat merupakan salah satu sebab utama imej Barisan Nasional jatuh merudum kerana selalu disabitkan dengan salahlaku rasuah dan penyelewengan. Walau bagaimana pun, punca kepada kebocoran maklumat ini ialah kerana gejala rasuah dan penyelewengan di peringkat pimpinan kerajaan yang terlampau sehingga menyebabkan mereka yang mengetahuinya mengambil risiko membocorkannya demi kepentingan umum.

Fenomena meningkatnya maklumat yang diberikan oleh pemberi maklumat (whistleblowers) juga menunjukkan kurangnya keyakinan mereka kepada kemampuan badan-badan penguatkuasa berlaku adil menyiasat penyelewengan tersebut secara bebas.

Sudah tentu Tan Sri Mohamad Apandi Ali sepatutnya insaf bahawa tindak tanduk beliau kebelakangan ini yang menutup semua kes yang bersabit Perdana Menteri adalah salah satu punca yang mendorong lebih banyak kebocoran maklumat kerana orang ramai sudah hilang keyakinan dengan kebebasan beliau sebagai Peguam Negara. Maka sepatutnya tindakan beliau ialah membuktikan bahawa beliau berani bertindak bebas dan adil, bukannya mengugut untuk mengetatkan lagi Akta Rahsia Rasmi 1972.

Cadangan beliau itu menggambarkan kecenderongan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak yang akan mengambil jalan kekerasan untuk menutup mulut pengkritik beliau. Kecenderongan ini tidak boleh dibiarkan dan perlu ditentang dari awal supaya cadangan pindaan ini dibatalkan serta merta.

Saya akan memulakan satu kempen di media sosial untuk mendapatkan sokongan seberapa ramai rakyat Malaysia untuk menolak cadangan pindaan ini dan menuntut Peguam Negara bertindak secara bebas, telus dan adil. Memandangkan cadangan pindaan ini adalah satu bentuk penindasan terhadap wartawan dan kebebasan media, saya percaya perkara ini akan menjadi isu di peringkat antarabangsa yang akan memburukkan lagi imej Dato’ Seri Najib Tun Razak di mata dunia.

Saya mengesyorkan supaya Tan Sri Mohamad Apandi Ali membatalkan hasratnya meminda Akta Rahsia Rasmi 1972 sebelum beliau sendiri terjebak di dalam kebangkitan kemarahan rakyat yang kini disasarkan kepada Perdana Menteri.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.