Arulkanda Jangan Hanya Berani Di Depan Penyokong Umno, Sahut Segera Cabaran Berdebat

Saya terkejut membaca laporan bahawa Presiden 1MDB, Arulkanda Abdullah sekali lagi menimbulkan isu yang dia tidak gentar untuk berdepan dengan sesiapa mengenai 1MDB; termasuklah saya dan Tony Pua.

Kenyataan itu dibuat dihadapan penyokong-penyokong Umno di ibu pejabat Umno sedangkan sebelum ini bila mana seluruh negara menantikan satu debat di antara beliau dan Tony Pua (kemudian digantikan dengan saya), beliau menikus dan lari berselindung di belakang pimpinan Umno dan kerajaan.

Arulkanda tahu bahawa Tony Pua akan terikat dengan ketetapan Parlimen berikutan keputusan bersama bahawa tanggungjawab beliau (Tony Pua) di dalam JK Kira-kira (PAC) lebih penting dari bersemuka dengan Arulkanda, maka sebarang perdebatan atau forum terbuka hanya akan melibatkan saya dan Arulkanda.

Oleh kerana beliau telah menyatakan secara terbuka kesediaan untuk berdepan dengan saya, maka saya akan menyahut kesediaan itu.

Saya akan menulis secara rasmi kepada Arulkanda Abdullah sebagai Presiden 1MDB hari ini untuk bersama-sama dalam satu perdebatan mengenai 1MDB pada tarikh dan masa yang akan ditetapkan oleh penganjur kelak.

Saya juga akan menulis secara rasmi kepada Sinar Harian hari ini untuk menjadi penganjur bebas kerana Sinar Harian telah beberapa kali mengadakan forum atau perdebatan yang menemukan pimpinan Barisan Nasional dan Pakatan Harapan. Format dan segala peraturan perdebatan adalah terpulang kepada Sinar Harian.

Saya berharap kesediaan saya melayan kembali ego Arulkanda tanpa syarat ini akan disambut oleh beliau. Jika beliau berdalih sekali lagi dan memberi pelbagai alasan, saya beranggapan beliau pun tidak berbeza dengan ahli-ahli politik Umno yang hanya berani mendabik dada di gelanggang sendiri di depan penyokong sendiri.

Jika beliau menolak cabaran debat ini sekali lagi, saya kira Arulkanda bukanlah seorang ahli professional kerana sikapnya yang sudah seperti pemimpin Umno, maka saya nasihati beliau menyertai Umno secepat mungkin.

Saya akan menunggu maklumbalas beliau.

RAFIZI RAMLI
Ahli Parlimen Pandan

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.