Pembelaan Dan Tuntutan Balas Ke Atas Saman Dato’ Seri Najib Tun Razak Dan Datin Seri Rosmah Mansor

Saya mengambil keputusan untuk menyiarkan dan mengedarkan Pembelaan dan Tuntutan balas yang telah saya failkan terhadap satu saman yang dibawa oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor terhadap saya.

Saya berpendapat memandangkan rakyat tidak pernah berhadapan dengan seorang Perdana Menteri yang menggunakan tindakan saman untuk menjawab kritikan pembangkang, rakyat juga perlu tahu bahawa hujah-hujah pembelaan dan tuntutan balas di mahkamah mempunyai asas yang kukuh dan bersifat kepentingan awam. Ini penting untuk mendidik rakyat supaya tidak takut dengan ugutan tindakan saman yang nampaknya kini menjadi senjata utama Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Saya sertakan salinan Pembelaan dan Tuntutan Balas dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris yang telah difailkan di mahkamah untuk dinilai oleh rakyat.

Download (PDF, 549KB)

Download (PDF, 521KB)

Merujuk kepada Pembelaan dan Tuntutan Balas, hujah-hujah penting Pembelaan saya adalah seperti berikut:

1. Sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Plaintif Pertama (Dato’ Seri Najib Tun Razak) telah dan adalah bertanggungjawab dalam pelaksanaan semua dasar yang melibatkan ekonomi dan perdagangan. Oleh itu, tindakan-tindakan, usaha-usaha dan dasar-dasar Kerajaan Malaysia yang dianggotai oleh Kabinet dan Plaintif Pertama adalah perkara yang bersifat amat berkepentingan awam dan terbuka kepada kritikan dan pendapat umum.

2. Plaintif Kedua (Datin Seri Rosmah Mansor) ialah isteri Perdana Menteri dan telah memperkenalkan diri atau diperkenalkan sebagai Wanita Pertama Malaysia (First Lady of Malaysia). Peranan Wanita Pertama Malaysia telah dipersembahkan sebagai satu komponen Jabatan Perdana Menteri lengkap dengan kakitangan kerajaan, pejabat dan laman web rasmi. Plaintif Kedua sebagai Wanita Pertama Malaysia telah banyak melibatkan diri dengan pelbagai usaha awam atau berkepentingan awam yang telah menerima dana atau sokongan daripada kerajaan Malaysia atau pegawai kerajaan Malaysia. Plaintif Kedua juga selalu hadir majlis kerajaan atau berkaitan kerajaan di dalam dan luar negara. Oleh itu, Plaintif Kedua sebagai Wanita Pertama Malaysia telah banyak menerima liputan rasmi dan sentiasa menjadi subjek berita dan ulasan awam.

3. Oleh kerana kedua-dua Plaintif Pertama dan Kedua adalah tokoh rasmi yang terlibat dalam perkara berkepentingan awam dan isu yang dibawa oleh saya (penarikan subsidi minyak oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak) adalah berkaitan kepentingan awam, perkataan-perkataan yang diaju adalah dilindungi oleh perlindungan mutlak (absolute privilege).

4. Merujuk kepada perkataan-perkataan yang diadu (terutamanya pembelian cincin), Plaintif Kedua (Datin Seri Rosmah Mansor) melalui kelakukan sendiri dan pengenalan beliau, telah menerima liputan meluas mengenai perbelanjaan beria-ia dan pembelian/penerimaan beg tangan berjenama dan barang kemas yang amat mahal. Ini termasuk dakwaan yang dibuat oleh Deepak Jaikishen mengenai pembelian barang kemas dan paparan skrin Sistem Maklumat Kastam mengenai sebentuk cincin berharga melebihi RM24 juta. Sehingga kini, barang kemas, beg tangan dan gaya hidup Plaintif Kedua yang mewah terus menjadi bahan perbualan orang ramai. Oleh yang demikian, telah timbul persepsi umum bahawa Plaintif Pertama dan Plaintif Kedua menjalani gaya hidup mewah yang tidak sepadan dengan pendapatan mereka sebagai penjawat awam.

5. Penyataan yang diadu (termasuk pembelian cincin dan penghapusan subsidi) perlu difahami dalam konteks yang benar sebagai berseloroh dan sindiran mengambil kira perkara-perkara (1) hingga (4) di atas.

Kebelakangan ini, media-media Umno memainkan kononnya saya menafikan mengenai pembelian cincin kerana takut dengan tindakan saman yang dibawa oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak. Seperti yang difailkan di mahkamah, jelas bahawa saya menjelaskan konteks ucapan bila dibandingkan dengan persepsi umum mengenai barang kemas, beg tangan dan kehidupan mewah Perdana Menteri dan isterinya.

Saya menyeru supaya pimpinan politik, NGO dan orang ramai jangan ditakutkan dengan ugutan saman oleh penjawat awam terutamanya Perdana Menteri. Mereka perlu terus dikritik dan dipertanggungjawabkan kerana itu asas penting dalam sistem demokrasi yang sihat.

Oleh itu, saya telah menyaman kembali Dato’ Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor dalam Tuntutan Balas kerana tindakan saman yang dibawa terhadap saya itu adalah percubaan untuk menutup mulut saya daripada terus membawa isu rakyat yang tidak disengani oleh Perdana Menteri.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.