Menteri Kewangan Kedua Perlu Sahkan Sama Ada KWAP Sudah Membeli Tanah Di Tun Razak Exchange

20 MEI 2015

Minggu lepas, saya mendapat beberapa helaian maklumat mengenai 1MDB yang didakwa merupakan kertas taklimat yang diberikan oleh Menteri Kewangan II, Dato’ Seri Husni Hanazlah kepada Jemaah Menteri, seperti di bawah:

cabinet2

cabinet4

cabinet3

Oleh kerana ini adalah maklumat penting mengenai 1MDB dan menepati beberapa pengumuman yang telah dibuat oleh 1MDB setakat ini, ada kemungkinan besar bahawa ini adalah kertas taklimat yang diberikan kepada Jemaah Menteri seperti yang didakwa.

Oleh yang demikian, saya meminta Menteri Kewangan II mengesahkan perkara-perkara berikut:

1. Apakah benar ini kertas taklimat 1MDB kepada Jemaah Menteri?

2. Mengambil kira bahawa kertas taklimat ini telah mengesahkan bahawa satu perjanjian jual beli dan sewa semula (“Head of terms for sale and leaseback”) telah ditandatangani, apakah terma-terma perjanjian itu?

Sebarang kertas perjanjian yang ditandatangani hatta satu surat hasrat (“letter of intention”) pun adalah sah di sisi undang-undang dan mengikat pihak-pihak yang menandatanginya. Jika ini bukan satu perjanjian yang mengikat, kenapa ia ditandatangani? Secara lazimnya, “heads of agreement” ditandatangani sebagai satu perjanjian awal untuk mengikat terma-terma utama sementara pihak-pihak merundingkan terma-terma yang lebih terperinci.

Mengambil kira bahawa pembelian tanah oleh KWAP di Tun Razak Exchange ini melibatkan pembayaran kepada 1MDB dan pulangan kepada KWAP hanya dapat diperolehi jika pembangunan ini disiapkan, ia adalah satu pelaburan yang berisiko tinggi apabila 1MDB menghadapi masalah aliran tunai untuk memulakan projek Tun Razak Exchange ini. Jika pembangunan ini disiapkan pun, belum tentu 1MDB berjaya mendapatkan sewaan penuh bagi bangunan milik 1MDB ini.

Saya menyatakan dengan tegas bahawa KWAP perlu melupuskan semua pegangan dan pelaburan di dalam 1MDB secepat mungkin termasuk membatalkan “head of terms” ini.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.