Hapuskan Cukai Ke Atas Petrol Dan Diesel Yang Digunakan Industri Dan Perniagaan

1 APRIL 2015

Baru-baru ini, isu harga barang yang tidak turun selari dengan penurunan harga minyak telah menimbulkan banyak kontroversi sehingga menjadi isu berbaur perkauman. Rakyat tidak tahu bahawa harga petrol dan diesel yang dibayar oleh industri dan perniagaan sebenarnya tidak turun kerana dikenakan cukai tambahan oleh kerajaan.

Menteri Kewangan mengesahkan perkara ini dalam jawapan bertulis kepada saya seperti berikut:

parlimenpetroltax
parlimenpetroltax2

Jawapan ini mengesahkan bahawa sebahagian dari sebab kenapa harga barang tidak turun ialah kerana pengilang dan industri telah dikenakan cukai bermula Januari 2015. Saya mengunjurkan kutipan cukai dari petrol dan diesel bagi tahun 2015 boleh mencecah RM900 juta bila mana kutipan bagi dua bulan pertama sahaja telah mencecah RM158 juta. Sektor-sektor yang dikenakan pula adalah sektor yang melibatkan kegunaan harian rakyat terutamanya penerbangan, pembinaan dan perkilangan.

Dengan pengenalan GST bermula hari ini yang sudah tentu membebankan rakyat, saya menyeru supaya kerajaan menghapuskan cukai ke atas petrol dan diesel yang digunakan di dalam industri dan perniagaan supaya kos perniagaan tidak terus naik. Tindakan mengenakan cukai secara senyap ke atas peniaga/industri dan menyalahkan mereka tidak menurunkan harga adalah tindakan yang tidak jujur dan membebankan rakyat.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.