Pelaburan SRC Sebanyak RM3.81 Bilion Sama Kategori Dengan Pelaburan-Pelaburan 1MDB

25 MAC 2015

Soalan saya mengenai pelaburan oleh SRC International Sdn Bhd, sebuah anak syarikat milik penuh Kerajaan Malaysia yang bermula sebagai anak syarikat 1MDB telah dijawab oleh Menteri Kewangan semalam seperti berikut:

jawapan1

jawapan2

Menteri Kewangan mengesahkan bahawa sebanyak RM3.81 bilion dari dana sebanyak RM4 bilion yang diambil dari Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) telah dilaburkan di dalam aset-aset yang berkaitan dengan sumber alam asli dan batu-bara di luar negara termasuk Indonesia dan Mongolia.

Walaupun soalan saya adalah khusus untuk mengetahui di dalam syarikat manakah pelaburan-pelaburan ini dibuat, Menteri Kewangan terus mengelak dari memberi maklumat seperti mana beliau mengelak dari menjawab semua soalan berkaitan dengan 1MDB.

Saya telah menyemak penyata kewangan terkini SRC International bagi tahun kewangan 31 Mac 2014 yang telah diaudit untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai perincian pelaburan-pelaburan ini.

Perincian mengenai pelaburan ini diberikan di dalam nota kepada penyata kewangan mengenai kaedah nilaian aset-aset pelaburan, seperti berikut:

assetforsale1

assetforsale2

Kebiasaannya, jika sesebuah syarikat itu melabur dengan membeli saham atau kepentingan di dalam sebuah syarikat yang lain, pelaburan itu akan diperincikan sebagai pelaburan di dalam anak syarikat atau syarikat bersekutu yang akan memberikan maklumat terperinci. SRC International juga perlu menunjukkan prestasi kewangan anak-anak syarikat dan syarikat bersekutunya di dalam penyata kewangan.

Walau bagaimana pun, pelaburan sebanyak RM3.81 bilion yang disebut oleh Menteri Kewangan ini tidak disertakan di dalam penyata kewangan SRC International sebagai pelaburan di dalam anak syarikat atau syarikat bersekutu. Ia ditunjukkan di dalam pelaburan yang tidak diketahui dan dinilai sebagai Pelaburan Tahap 3 (“Level 3 investments”).

Pelaburan bukan tetap (iaitu pelaburan di dalam saham atau bon) dikategorikan sebagai pelaburan untuk dijual (“available for sale investments”). Ia akan dinilai mengikut ketelusan maklumat mengenai pelaburan itu seperti yang ditetapkan oleh International Financial Reporting Standard (IFRS) seperti berikut:

1. Pelaburan Tahap 1 – saham-saham yang disenaraikan di pasaran saham dan harga sahamnya boleh diketahui setiap hari secara telus

2. Pelaburan Tahap 2 – saham-saham di dalam syarikat yang tidak disenaraikan tetapi aktiviti perniagaannya dan untung ruginya setara dengan syarikat-syarikat di dalam industry yang sama yang disenaraikan atau boleh dibandingkan

3. Pelaburan Tahap 3 – saham-saham di dalam syarikat yang mana juru audit tidak mempunyai maklumat untuk menilai aktiviti perniagaannya atau untung ruginya

Dari nota penyata kewangan yang saya sertakan di atas, sebanyak RM3.7 bilion dikategorikan sebagai “open ended funds” iaitu pelaburan yang tidak diketahui atau boleh diklasifikasikan. Daripada jumlah itu, sebanyak RM3.1 bilion diklasifikasikan sebagai Pelaburan Tahap 3 iaitu pelaburan yang juru audit tidak mempunyai apa-apa maklumat mengenainya.

Keadaan ini sama dengan pelaburan-pelaburan yang pernah dibuat oleh 1MDB yang rata-ratanya diklasifikasikan oleh juru audit sebagai Pelaburan Tahap 3. Pelaburan-pelaburan seperti inilah yang akhirnya menyebabkan 1MDB berhadapan masalah aliran tunai sehingga terpaksa menangguhkan bayaran hutang kepada bank-bank beberapa kali.

Perkara ini menerangkan keengganan Menteri Kewangan mendedahkan secara terperinci di dalam syarikat mana dana pencen sebanyak RM3.8 bilion ini dilaburkan. Rakyat Malaysia wajar mengetahui di manakah dana pencen ini dilaburkan secara terperinci supaya masalah yang dihadapi 1MDB tidak berulang dengan dana pencen yang telah diambil.

Saya mengulangi desakan supaya dana RM4 bilion ini dikembalikan serta merta.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

One thought on “Pelaburan SRC Sebanyak RM3.81 Bilion Sama Kategori Dengan Pelaburan-Pelaburan 1MDB”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.