Akuan Berkanun Pengisytiharan Harta

10 MAC 2015

Bersama-sama ini saya sertakan Akuan Berkanun (statutory declaration) yang saya sempurnakan pada hari ini dengan perincian harta, hutang, pendapatan dan perbelanjaan saya sebagai Ahli Parlimen. Saya juga memberikan latar belakang pendapatan dan kedudukan harta saya sebelum saya menjadi ahli politik dan wakil rakyat.

Download (PDF, 596KB)

Perincian ini disertakan juga dengan bukti dokumen dari penyata-penyata bank, simpanan dan lain-lain. Bukti mengenai nilaian harta dan kenderaan boleh didapati sendiri di laman internet.

Saya mengambil langkah ini untuk menyahut cabaran pemimpin Umno sebelum ini supaya pimpinan Pakatan Rakyat mengisytiharkan harta. Saya percaya jika saya yang tidak mempunyai apa-apa jawatan kerajaan dan tidak mempunyai kuasa boleh mengisytiharkan harta, maka menjadi tanggungjawab moral dan amanah bagi setiap Menteri di dalam Jemaah Menteri hinggalah ke Perdana Menteri untuk turut mengisytiharkan harta, hutang, pendapatan dan perbelanjaan.

Saya menasihatkan Dato’ Seri Najib Tun Razak menggunakan kaedah ini untuk membersihkan namanya yang dikaitkan dengan kemewahan yang tidak berpadanan dengan gaji. Jika benar beliau mewarisi harta yang banyak dari Allahyarham Tun Abdul Razak Dato’ Hussein seperti kenyataan Pejabat Perdana Menteri, maka beliau perlu memperincikan setiap harta warisan itu seperti mana saya memperincikan harta saya.

Saya yakin langkah mengisytiharkan harta sebegini disokong sepenuhnya oleh rakyat.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

4 thoughts on “Akuan Berkanun Pengisytiharan Harta”

  1. What a damn brilliant intilegant u man!!??

    U are damn brilliant intilegant man!!

    Anda adalah aset dan khazanah Malaysia…..

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.