Kenaikan Harga Petrol & Diesel Dari Pelaksanaan GST Dan Rombakan Subsidi

Perancangan Barisan Nasional untuk melaksanakan rombakan sistem subsidi petrol dan diesel seperti yang dilaporkan minggu ini akan membawa kesan kenaikan harga barang berganda terutamanya apabila GST dilaksanakan kelak.

Barang keperluan awam yang paling terkesan dengan keputusan melaksanakan GST dan merombak sistem subsidi ini tidak lain dan tidak bukan adalah petrol dan diesel; yang akan mengundangkan inflasi yang mendadak ke atas harga barang dan perkhidmatan yang lain.

Sehingga kini, Dato’ Seri Najib Tun Razak tidak menafikan bahawa GST akan dikenakan ke atas petrol dan diesel.

Semakan ke atas Senarai Pembekalan Berkadar Sifar dan Senarai Pembekalan Dikecualikan seperti yang diisytiharkan oleh Jabatan Kastam dan Eksais (senarainya disertakan bersama) menunjukkan bahawa petrol dan diesel tidak termasuk di dalam senarai pembekalan (iaitu barang atau perkhidmatan) yang berkadar sifar atau dikecualikan.

Download (PDF, 3.35MB)

Download (PDF, 1.25MB)

Ini bermakna petrol dan diesel akan dikenakan GST seperti barang dan perkhidmatan yang lain.

Walau bagaimana pun, saya mengesyaki Barisan Nasional akan berselindung di sebalik kurangnya pengetahuan rakyat mengenai pelaksanaan GST untuk mengelirukan rakyat seolah-olah harga petrol dan diesel tidak naik setelah pelaksanaan GST.

Ini boleh dilakukan oleh Barisan Nasional dengan cara berikut:

1. Mengekalkan harga petrol bersubsidi pada RM2.10 seliter dan harga petrol tidak bersubsidi pada RM2.80 seliter TANPA GST. Dengan cara ini, tidak ada sebarang perubahan harga petrol dan diesel yang perlu diumumkan; dan

2. Menetapkan peraturan supaya resit pembelian petrol dan diesel yang dikeluarkan pam minyak menyenaraikan harga TERMASUK GST

Ini bermakna pengguna akan mendapat isipadu petrol atau diesel yang lebih sedikit pada harga yang sama walaupun tiada sebarang kenaikan harga minyak akan diumumkan oleh Barisan Nasional.

Perbandingan ini boleh ditunjukkan di dalam jadual berikut (mengambil kira perbandingan bagi setiap pembelian RM50 petrol):

 

SEBELUM GST SELEPAS GST
Harga petrol bersubsidi setiap liter RM2.10 RM2.10
Jumlah bayaran kepada stesen minyak RM50.00 RM50.00
Bahagian cukai GST yang dibayar dari pembelian pada kadar 6% Tiada RM2.83
Bayaran bersih harga petrol bagi setiap RM50 pembelian(TIDAK TERMASUK cukai GST) RM50.00 RM47.17
Isipadu petrol bagi setiap RM2.10 yang dibayar 1 liter 0.94 liter
Harga sebenar petrol setiap liter (TERMASUK cukai GST)  RM2.10 setiap liter  RM2.23 setiap liter

Jelas bahawa pelaksanaan GST sudah pasti akan menyebabkan kenaikan harga petrol dan diesel (seperti yang ditunjukkan di atas tanpa perlu mengumumkan kenaikan harga) oleh kerana petrol dan diesel tidak dikenakan kadar sifar atau dikecualikan.

Oleh sebab itulah saya menggesa supaya semua butiran mengenai rombakan sistem subsidi petrol dan diesel diumumkan dan dibentangkan secepat mungkin kepada rakyat supaya kesan sebenar pelbagai tindakan Barisan Nasional ini dapat ditentukan.

Saya yakin sekiranya rombakan sistem subsidi yang menyebabkan satu golongan rakyat tidak lagi layak membeli petrol dan diesel bersubsidi dilaksanakan serentak dengan pelaksanaan GST – kesannya kepada rakyat adalah sangat besar.

Maka, saya menggesa supaya Dato’ Seri Najib Tun Razak mengesahkan secepat mungkin sama ada GST akan dikenakan ke atas petrol dan diesel seperti mana yang saya terangkan di atas. Keengganan beliau mengesahkan perkara ini bakal memberi gambaran bahawa pentadbiran beliau sedang merancang untuk menaikkan harga petrol dan diesel secara mengejut melalui pelaksanaan serentak GST dan rombakan sistem subsidi petrol dan diesel.

RAFIZI RAMLI
Ahli Parlimen Pandan

4 Jun 2014

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.