Siasatan Penyelewengan 1AZAM: Pendakwaan Segera Dan Siasatan Menyeluruh

Saya tidak terkejut dengan berita bahawa ada campur tangan politik yang cuba menghalang beberapa orang yang sebelum ini disiasat kerana disyaki menyeleweng dana rakyat di bawah Skim 1Azam daripada didakwa. Perkara ini turut disahkan oleh Pengerusi Panel Rundingan dan Pencegahan SPRM, Dato’ Johan Jaafar melalui kenyataan rasmi semalam.

Skandal penyelewengan dana rakyat yang disalurkan melalui Skim 1Azam di bawah kelolaan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat telah lama berlegar dan bermain di mulut rakyat. Skim ini diperkenalkan semasa Dato’ Seri Shahrizat Jalil menjadi menteri yang berkenaan.

Mengikut Laporan Tahunan Pemandu 2011, di antara tahun 2010 dan 2011 kerajaan persekutuan dianggarkan membelanjakan sehingga RM690 juta untuk program ini. Ia adalah program pembasmian kemiskinan yang terbesar yang dijalankan oleh kerajaan persekutuan.

Salah satu dari inisiatif dibawah 1Azam ialah dengan membekalkan perkakas dan peralatan untuk membolehkan isirumah miskin memulakan perniagaan kecil-kecilan untuk menambah pendapatan. Contoh perkakas dan peralatan yang sering diberikan dibawah skim ini adalah peti sejuk, mesin jahit, gerai burger, pembuat kuih, enjin bot dan lain-lain.

Seawal tahun 2012, saya telah didatangi oleh seorang pembekal kepada skim ini yang mendakwa bahawa berlaku penipuan di dalam pelaksanaan 1Azam di dalam dua bentuk:

1. Perkakas dan peralatan bantuan tidak sampai kepada isirumah miskin seperti yang didakwa, sebaliknya beliau menghantar perkakas dan peralatan yang dibekalkan kepada pimpinan kanan dan aktivis Wanita Umno setempat

2. Harga perkakas dan peralatan bantuan adalah jauh lebih rendah dari yang tuntutan yang dibuat kepada kerajaan kerana pembekal perlu membayar kembali perbezaan di antara harga sebenar dan tuntutan kepada pegawai-pegawai tertentu di kementerian. Contohnya, jika jumlah tuntutan beberapa perkakas adalah RM5,000 – harga sebenar yang dibekalkan mungkin hanya RM2,500. Beza RM2,500 dari tuntutan dibahagikan diantara beberapa orang yang terlibat.

Pembekal tersebut meminta saya menyiasat perkara ini kerana beliau berasa bersalah dengan penipuan yang melibatkan dana rakyat untuk membantu rakyat miskin ini. Setelah mencuba beberapa bulan, saya tidak mendapat apa-apa bukti berbentuk dokumen selain dari percakapan dan pembekal. Oleh sebab itu, saya membuat keputusan untuk tidak terus meneliti perkara ini.

Saya berasa lega apabila diberitakan bahawa SPRM telah menahan beberapa individu yang dikaitkan dengan Yayasan Sayang Malaysia yang ditubuhkan khusus untuk terbabit di dalam pelaksanaan skim 1Azam. Yayasan Sayang Malaysia adalah sebuah syarikat yang dijamin (limited by guarantee), maka tidak banyak maklumat yang diperolehi kecuali pengarahnya adalah Dato’ Suhaimi Ibrahim, bekas Setiausaha Politik kepada Dato’ Seri Shahrizat Jalil sendiri di kementerian.

Download (PDF, 198KB)

Namun, berita kelewatan pendakwaan walaupun SPRM telah menyiapkan kertas siasatan membayangkan ada campur tangan untuk menutup perkara ini. Jika ia meletup, ia benar-benar memalukan Umno kerana pengkhianatannya adalah lebih besar dari penyelewengan NFC. Jika benar penipuan seperti yang dikhabarkan dan dilaporkan oleh pembekal-pembekal, ini bermakna kerajaan persekutuan di bawah Umno/Barisan Nasional membiarkan rakyat termiskin diperalatkan untuk mengkayakan beberapa orang pegawai yang pecah amanah. Ia juga menggambarkan bagaimana puluhan ribu keluarga mungkin tertipu dengan perkakas dan peralatan yang dibekalkan kepada mereka yang harganya jauh lebih murah dari yang didakwa.

Semalam, saya telah menulis kepada Dato’ NurJazlan Mohamad, Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Negara (PAC) dan Tan Sri Ambrin Buang, Ketua Audit Negara supaya keseluruhan pelaksanaan skim 1Azam disiasat serta-merta. Saya juga mendesak Tan Sri Gani Patail untuk memastikan pendakwaan hasil kertas siasatan SPRM di dalam kes ini dibuat dengan segera demi kebajika rakyat.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

4 Februari 2014

One thought on “Siasatan Penyelewengan 1AZAM: Pendakwaan Segera Dan Siasatan Menyeluruh”

  1. Saya memohon skim 1azam untuk adik lelaki saya dan juga 3 orang jiran. Tiada maklum balas lansung. kami mohon pada 2012. we didnt get anything. they didnt even call. This is the ultimate betrayal to the poor/ low – income people.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.