Barisan Nasional Perlu Hentikan Kenaikan Insuran Kereta Tahunan

Saya merujuk kepada keputusan kerajaan Barisan Nasional yang dibuat dalam tahun 2012 untuk membenarkan kenaikan premium kereta setiap tahun sehingga tahun 2016. Kadar baru premium insuran kereta akan dikuatkuasakan bermula 15 Februari 2014 ekoran dari keputusan menaikkan kadar premium insuran tahunan itu.

Kenaikan premium insuran adalah satu lagi bebanan kepada rakyat yang meningkatkan kos pemilikan kereta yang sudah pun tinggi akibat keengganan Barisan Nasional menghapuskan duti eksais ke atas kenderaan.

Kadar premium insuran kereta adalah ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia dan berada sepenuhnya di dalam kawalan kerajaan persekutuan. Kenaikan kadar premium insuran tidak boleh disalahkan kepada mana-mana pihak lain kecualilah Barisan Nasional kerana kelulusan kenaikan premium insuran itu diberikan oleh Barisan Nasional.

Dalam keadaan Barisan Nasional terus gagal untuk menunaikan janji menurunkan harga kereta yang dibuat di dalam Pilihanraya Umum 13 yang lepas setelah isu ini dikupas oleh Pakatan Rakyat, keputusan Barisan Nasional untuk terus membenarkan kenaikan premium insuran ini mempermainkan harapan rakyat yang mahukan kos pemilikan kereta di Malaysia diturunkan.

Saya menyeru supaya Dato’ Seri Najib Tun Razak mengeluarkan arahan segera supaya kenaikan kadar premium insuran kereta dibekukan serta merta mengambil kira kesusahan rakyat sekarang dan kegagalan beliau mengotakan janji untuk menurunkan harga kereta.

Sudah tentu jika kenaikan premium insuran kereta ini diteruskan juga, ia akan menjadi salah satu dari isu yang akan dibawa di Plihanraya Kecil Kajang kelak.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

6 Februari 2014

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.