Pelaburan PETRONAS Berjumlah RM15.8 Bilion Di Kanada Berisiko Tinggi

PETRONAS memeterai perjanjian pelaburannya yang terbesar mutakhir ini apabila ia memuktamadkan pembelian Progress Energy Resources Corporation yang berjumlah C$5.2 bilion (bersamaan RM15.8 bilion). Urusniaga itu dimuktamadkan akhir tahun 2012 bertujuan membolehkan PETRONAS menguasai rezab gas asli dari batuan (shale gas) di kawasan British Columbia.

Walaupun secara umumnya pelaburan PETRONAS sebelum ini tidak dipertikaikan oleh masyarakat, pelaburan sebesar RM15.8 bilion wajar diberi perhatian yang lebih.

Ini berikutan beberapa perkembangan terkini yang menunjukkan bahawa pelaburan gas asli batuan (shale gas) adalah berisiko tinggi dan syarikat-syarikat lain sudah banyak mengalami kerugian besar.

Pada ketika PETRONAS merundingkan pembelian Progress pada harga yang memecah rekod itu (sekitar tahun 2012), beberapa syarikat besar dunia yang telah lebih awal melabur di dalam gas asli batuan kerugian berbilion ringgit.

Rekod menunjukkan bahawa syarikat-syarikat terbabit mengalami kerugian berbilion ringgit akibat pelaburan di dalam rezab gas asli batuan:

1. Pada 27 Julai 2012, syarikat gas asli terbesar Kanada iaitu Encana Corporation telah kerugian C$1.7 bilion (bersamaan RM5.2 bilion) apabila ia terpaksa melupuskan nilai (write down) pelaburannya di dalam rezab gas asli batuan yang tidak memberikan pulangan seperti yang dirancang. Encana Corporation juga mengumumkan bahawa ia akan lebih banyak menanggung kerugian dari operasi dan rezab gas asli batuan di masa hadapan.

2. Syarikat gas British iaitu BG Group juga melupuskan nilai (write down) pelaburannya dalam operasi gas asli batuan sebanyak US$1.3 bilion (bersamaan RM3.9 bilion) dalam bulan Julai 2012.

3. Sekitar Julai 2012, syarikat minyak dan gas Australia iaitu BHP telah kerugian US$2.5 bilion (bersamaan RM7.5 bilion) apabila pelaburannya yang membeli rezab gas asli batuan dari Chesapeake Energy setahun sebelum itu jatuh merudum sepanjang tahun 2012. Dalam tempoh hanya setahun, nilai pelaburan BHP susut hampir separuh dari nilai pelaburan asal.

Perkembangan-perkembangan ini menimbulkan tanda tanya kerana nampaknya hanya PETRONAS yang beriya-iya menyertai pelaburan gas asli batuan dengan melibatkan pelaburan yang terbesar pernah dibuat di dalam satu urusniaga, pada ketika syarikat-syarikat lain mengalami kerugian besar dalam industri itu.

Kerugian-kerugian yang dihadapi oleh Encana, BG Group dan BHP diketahui umum dan berlaku sekitar bulan-bulan PETRONAS merundingkan pembelian dari Progress Energy itu. Secara logiknya, PETRONAS wajar lebih berhati-hati memasuki industri yang sedang mengalami kerugian besar.

Oleh sebab itu, wajarlah PETRONAS dan Perdana Menteri melaporkan secepat mungkin kepada rakyat kedudukan sebenar pelaburan berjumlah RM15.8 bilion itu. Adakah PETRONAS terpaksa melupuskan nilai (write down) pelaburannya seperti mana syarikat-syarikat lain kerana harga gas asli di Amerika Utara kekal rendah pada harga US$3.37 setiap MMBTU, berbanding harga sebelumya di antara US$7 ke US$12 setiap MMBTU (tahun 2008 ke 2010).

Episod pembelian Progress Energy yang menimbulkan tanda tanya ini membuktikan perlunya badan pengawasan yang lebih kukuh ke atas pelaburan besar PETRONAS dan bukannya diserahkan kepada Perdana Menteri semata-mata. Saya akan terus membentangkan fakta dan analisa yang menimbulkan beberapa keraguan mengenai urusniaga ini setiap hari sepanjang minggu ini agar Perdana Menteri memberi maklumbalas sewajarnya.


RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

16 DISEMBER 2013

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.