Dasar Automotif Negara: Pertahan Hak Rakyat,Angkat Ekonomi Negara

Seperti mana yang telah digariskan dalam Buku Jingga, dasar ekonomi yang diamalkan oleh Kerajaan UMNO-BN yang tidak telus dan mengamalkan amalan pengagihan projek kepada kroni tanpa proses tender telah meningkatkan kos dan membebankan rakyat.

Kesan yang ketara dari dasar kini adalah kini adalah kesenjangan melebar di antara kelompok kecil yang maha kaya dan rakyat terbanyak. Pakatan akan mengutamakan pelaksanaan sistem pengangkutan awam yang cekap dan menyeluruh.

Kota-kota utama Malaysia terutamanya Kuala Lumpur belum menyaksikan kewujudan pengangkutan awam yang baik.

Maka kerangka dasar automatif negara yang diutarakan KEADILAN untuk pertimbangan Pakatan akan dilaksanakan seiringan dengan pengangkutan awam yang lebih cekap dengan kadar yang munasabah.

Rakyat Malaysia telah menanggung hutang dan terbeban dengan kos pengangkutan yang berganda setelah sekian lama. Masanya telah tiba untuk menghentikan ketidakadilan ini dengan merombak dasar automotif negara demi kebajikan rakyat.

KEADILAN mengakui bahawa ada perkara-perkara asas yang perlu diambil kira seperti berikut:

1. Dasar automotif negara yang baru haruslah melindungi kebajikan pekerja-pekerja sektor automotif; dan

2. Dengan menambahbaik sistem pengangkutan awam dengan kos yang munasabah; maka sasaran penggunaan kenderaan persendirian akan berkurangan dan jumlah gunapakai bahan api dijangka akan menurun.

Oleh yang demikian, dasar-dasar khusus yang bakal dicadangkan oleh KEADILAN adalah berpaksikan kepada pertimbangan-pertimbangan tersebut.

Justeru, KEADILAN akan mengemukakan untuk pertimbangan Pakatan Rakyat satu dasar automotif bersama (seperti berikut):

Matlamat 1: Meningkatkan pendapatan bolehguna rakyat

i. Komitmen untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat dalam tempoh 5 tahun.

ii. Komitmen untuk menyemak kembali peraturan-peraturan dan kadar yang dikenakan oleh institusi kewangan bagi pinjaman kereta untuk memastikan keseimbangan di antara pembiayaan kereta yang munasabah dan mengelakkan kebanjiran kenderaan akibat penurunan harga kereta.

Matlamat 2: Menjamin nilai kereta sedia ada dan terpakai tidak jatuh merudum

i. Penghapusan cukai eksais dan penurunan harga kereta akan dibuat secara berperingkat supaya nilai kereta sedia ada dan terpakai turut turun secara berperingkat.

ii. Kadar penurunan cukai eksais akan diumumkan setiap tahun di dalam Belanjawan Kerajaan Persekutuan setelah mengambil kira pandangan institusi kewangan dan semua pihak yang terlibat di dalam perusahaan automotif dan kenderaan terpakai. Ini bertujuan supaya susutnilai kereta dan aset pinjaman yang dipegang oleh institusi kewangan adalah selari dengan penurunan harga kereta baru.

iii. Kerajaan akan mengumumkan insentif di dalam Belanjawan Kerajaan Persekutuan setiap tahun untuk menggalakkan industri pengeksportan kereta terpakai ke pasaran baru; termasuklah insentif kepada pengusaha-pengusaha kemudahan baikpulih kenderaan (reconditioning and upgrading facilities)

Matlamat 3: Mengimbangi keperluan hasil negara

i. Pengenalan sistem bidaan permit import (AP) mengikut kategori kenderaan dijangka akan membawa hasil di antara RM2 bilion hingga RM3 bilion setiap tahun sehingga 2015 apabila AP dihapuskan sepenuhnya.

ii. Penurunan cukai eksais secara berperingkat dalam tempoh 5 tahun akan memastikan hasil negara tidak jatuh merudum seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak, sebaliknya diimbangi oleh hasil baru dari bidaan AP.

iii. Suntikan sebanyak RM8 bilion ke dalam ekonomi domestik dijangka akan merancakkan pertumbuhan ekonomi dan meningkatkan hasil cukai pendapatan dan cukai jualan kerajaan bermula dari tahun kedua selepas pengenalan dasar baru. Peningkatan hasil cukai pendapatan dan cukai jualan dianggarkan akan menambah sekitar RM1 bilion hingga RM1.5 bilion kepada pendapatan negara setiap tahun.

iv. Kerajaan akan memotong peruntukan Jabatan Perdana Menteri dan menghadkan perbelanjaan tidak terancang (ad hoc expenditure) yang diumumkan Perdana Menteri dan kabinetnya untuk mengawal perbelanjaan.

v. Industri baru iaitu pengeksportan kereta terpakai ke pasaran baru dijangka akan mewujudkan sumber pendapatan baru kepada kerajaan.

Matlamat 4: Menjamin kebajikan pekerja-pekerja industri automotif

i. Dasar automotif negara yang baru akan memastikan sasarannya adalah untuk merancakkan industri automotif secara keseluruhan, bukannya menjamin pemilikan industri automotif di tangan pihak-pihak tertentu. Ini penting supaya peluang pekerjaan dan nilai tambah sektor ini terus meningkat dengan penyertaan lebih banyak firma automotif antarabangsa.

ii. Syarikat-syarikat tempatan akan diberikan sepenuh kebebasan untuk melaksanakan strategi kerjasama dan pembangunan automotif yang menjamin peluang pekerjaan dan peningkatan penggunaan kapasiti sedia ada.

iii. Insentif khas akan ditumpukan kepada usaha meningkatkan kualiti kereta yang dikeluarkan di Malaysia agar boleh bersaing di peringkat antarabangsa. Matlamat kerajaan adalah untuk mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dan nilai tambah di dalam industri automotif agar kadar eksport kereta buatan Malaysia ditingkatkan.

Matlamat 5: Pengurangan jumlah kenderaan persendirian

i. Sistem pengangkutan awam yang paling cekap di rantau Asia Tenggara dalam tempoh 10 tahun. Tumpuan akan diberikan kepada sistem pengangkutan awam yang tidak menelan belanja yang besar tetapi dibuktikan berkesan, terutamanya rangkaian bas dalam bandar yang kini diabaikan oleh pentadbiran sedia ada.

ii. Rangkaian keretapi antara bandar yang lebih cekap dan murah agar penggunaannya boleh ditingkatkan berbanding keadaan sekarang. Penstrukturan semula KTMB dan pemodenannya akan menjadi salah satu fokus utama pentadbiran baru di Putrajaya.

iii. Insentif akan terus diberikan kepada syarikat-syarikat yang membangunkan dan mengilang kenderaan mesra alam di Malaysia dengan sasaran untuk menjadikan Malaysia mempunyai nisbah kenderaan mesra alam per kapita yang tertinggi di rantau Asia Tenggara dalam tempoh 10 tahun.

Kerangka dasar automotif negara yang baru ini adalah permulaan kepada reformasi menyeluruh sistem pengangkutan negara yang bermula dengan keutamaan mengurangkan beban hutang rakyat.

ANWAR IBRAHIM
KETUA UMUM
PARTI KEADILAN RAKYAT

2 OGOS 2012

2 thoughts on “Dasar Automotif Negara: Pertahan Hak Rakyat,Angkat Ekonomi Negara”

  1. Congrats Rafizi on initiative taken to reduce car price.

    From my view,this plan can be implemented by gradually reduce tax for period perhaps 10-15 years before fully rip off.

    This can give time to those who involve in automotive industry to adapt to the new system & avoid sudden panic in market.

    Regards.

  2. Abolish car excise duty that is based on engine capacity
    Replace it with CO2 Emission and Fuel Efficiency tests

    Why?
    Currently excise duty imposed on cars below 1800cc is 75 percent which is ridiculous and anti-competitive in nature which means car with outdated engine and less efficient given equal excise duty rate with cars having lower CO2 emission and better fuel efficiency.

    How?
    a) CO2 Emission test – the more carbon dioxide CO2 gram/km emitted, the higher the car duties
    b) Fuel Efficiency test – the more fuel used (efficiency) Litre/100km, the higher the car duties

    Proposed revised rates:
    a) CO2 Carbon dioxide Emission test level and car excise duty rate imposed:
    Emission level & Car excise duty percentage rate
    0-100 grams per km – 1 percent (Level 1)
    100-150 grams per km – 3 percent (Level 2)
    150-200 grams per km – 5 percent (Level 3)
    Above 200 grams per km – 20 percent (Level 4)

    b) Fuel Efficiency test level and tax rate imposed on car cost price:
    Fuel Efficiency per 100km distance level & Car excise duty percentage rate
    0-5 litre / 100km – 1 percent (Level 1)
    5-7 litre / 100km – 3 percent (Level 2)
    7-10 litre / 100km – 5 percent (Level 3)
    10-15 litre / 100km – 7 percent (Level 4)
    Above 15 litre / 100km – 20 percent (Level 5)

    Which car category shall be imposed the new rates?
    Only cars below 1800cc petrol engine and for diesel engine only limited to 4WD, SUV, MPV, light commerical vehicles below 2500cc engine.
    Also only vehicles assembled locally or CKD completely knock-down unit eligible for the new rates which include national cars.

    Which car category shall NOT be imposed the new rates?
    For cars ABOVE 1800cc petrol engine and for diesel engine 4WD, SUV, MPV, light commerical vehicles ABOVE 2500cc engine.

    What is the new rates for car categories ABOVE the limit?
    a) CO2 Carbon dioxide Emission test level and car excise duty rate imposed:
    Emission level & Car excise duty percentage rate
    0-100 grams per km – 50 percent (Level 1)
    100-150 grams per km – 100 percent (Level 2)
    150-200 grams per km – 150 percent (Level 3)
    Above 200 grams per km – 200 percent (Level 4)

    b) Fuel Efficiency test level and tax rate imposed on car cost price:
    Fuel Efficiency per 100km distance level & Car excise duty percentage rate
    0-5 litre / 100km – 50 percent (Level 1)
    5-7 litre / 100km – 100 percent (Level 2)
    7-10 litre / 100km – 150 percent (Level 3)
    10-15 litre / 100km – 200 percent (Level 4)
    Above 15 litre / 100km – 250 percent (Level 5)

    Who else shall use the CO2 Emission test and Fuel Efficiency test? Why?
    Banks, financial institutions and insurance companies therefore should based their interest rates accordingly on the new excise duty policy which means cleaner and fuel efficient cars should get lower interest rates thus making a perfect sense for car buyers to buy fuel efficient car instead. The current practice of setting car loan interest rates based on risk perception/buyer profiles on national vs non-national car buyers is absurdly discriminative in nature therefore must be stopped.
    Example:
    Combined excise duty of 6 percent and below (Level 2) = maximum car loan interest rate 2 percent per annum

    Benefits of new rates?
    -Encourage sales of cleaner emission and fuel efficient cars
    -Low and middle income car buyers have better and fairer choice at very competitve and transparent price policy
    -Low and middle income car buyers enjoy lower and shorter car loan repayments period which translate higher savings, better income disposals and probably able to buy house at earlier age
    -Higher income car buyers must pay even higher car price but they can afford it anyway
    -The loss of revenue initially from lower capacity engine car sales can be offset from higher capacity engine car sales
    -More car assembly factories shall be set up locally as only CKD cars enjoy new rates which translate more jobs opportunites and even more car parts vendors required as supply chain increased from higher new car demand
    -No car firms shall close shop unless to those that is afraid of open competition…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.