Dato’ Seri Shahrizat Jalil Salahguna Dana Rakyat Biayai Program Wanita Umno Melalui Majlis Pembangunan Wanita Dan Keluarga (MPWK)

Dato’ Seri Shahrizat Jalil bertanggungjawab menubuhkan Majlis Pembangunan Wanita dan Keluarga (MPWK) sebaik sahaja beliau mula-mula dilantik menjadi menteri penuh. Pengumuman mengenai penubuhan majlis ini dibuat pada 29 Jun 2001.

Pada asalnya, keanggotaan MPWK adalah terdiri dari EXCO wanita dari kerajaan-kerajaan negeri di seluruh Malaysia. Malangnya, sejak penubuhan hingga ke hari ini, ia telah disalahgunakan sebagai sebuah organisasi haram yang dianggotai oleh Ketua-ketua Wanita Umno dan pimpinan Wanita Umno di setiap kawasan parlimen dan diberikan peruntukan yang besar oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang diketuai Dato’ Seri Shahrizat Jalil.

Semakan dengan Pendaftar Pertubuhan mengesahkan bahawa MPWK tidak berdaftar dan dikategorikan sebagai pertubuhan haram.

MPWK mempunyai anggota di peringkat negeri dan parlimen. Ketua MPWK di peringkat negeri adalah Ketua Wanita Umno Negeri, manakala di peringkat parlimen adalah Ketua Wanita Umno Bahagian.

KEADILAN mempunyai bukti mengenai perbelanjaan dan peruntukan yang telah disalurkan kepada kesemua bahagian Wanita Umno di seluruh negara dengan berselindung di sebalik pertubuhan haram yang diberi nama MPWK ini.

Hari ini, Wanita KEADILAN menampilkan bukti bagaimana kerajaan menanggung perbelanjaan yang tinggi untuk program mewah di hotel mahal yang dihadiri oleh keseluruhan jentera kepimpinan Wanita Umno seluruh Malaysia, atas nama MPWK. Surat jemputan yang dilampirkan bersama dialamatkan kepada Puan Normah Mohd Saman iaitu Ketua Wanita Umno Wangsa Maju.

Pembiayaan aktiviti parti dan perbelanjaan yang memberi manfaat kewangan kepada pimpinan parti dengan menggunakan wang rakyat dan dana kerajaan adalah satu kesalahan besar di sisi undang-undang. Ini adalah penyelewengan dan salahguna kuasa yang nyata yang telah dilakukan oleh Wanita Umno di bawah kepimpinan Dato’ Seri Shahrizat Jalil.

Oleh itu, Wanita KEADILAN mendesak:

1. Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat membubarkan serta merta MPWK ini dan menghentikan semua perbelanjaan dan dana yang disalurkan kepada MPWK;

2. Dato’ Seri Najib Tun Razak perlu mengarahkan siasatan dalaman di peringkat Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan serta merta bagi mengenalpasti sejauh mana penyelewengan telah berlaku sejak 2001;

3. Dato’ Seri Shahrizat Jalil meletak jawatan serta merta sebagai Ketua Wanita Umno kerana telah terbukti beliau terbabit di dalam penyalagunaan wang rakyat; dan

4. SPRM menjalankan penyiasatan serta merta untuk menentukan sejauh mana salahguna kuasa telah berlaku sejak 2001.

Wanita KEADILAn akan terus mengemukakan bukti sekiranya tidak ada maklumbalas dari Dato’ Seri Najib Tun Razak, Dato’ Seri Shahrizat Jalil dan SPRM.

HAJJAH ZURAIDA KAMARUDDIN
KETUA WANITA KEADILAN

2 MEI 2012

Konvensyen MPWK 2012

One thought on “Dato’ Seri Shahrizat Jalil Salahguna Dana Rakyat Biayai Program Wanita Umno Melalui Majlis Pembangunan Wanita Dan Keluarga (MPWK)”

  1. This is similar to the MAYANG scandal.Even though the intention is sane and ‘honest’ in that it will allow Parliamentary Members to reach-out to their constituents the implementation is full of farce and are corrupted to the core. I suggest the honorable Mrs. Zuraida to also check the Dept. of Social Welfare (JKM) and its MAYANG accounts. I am sure u and ur team will be in for a nasty shock. Bring Mr. Rafizi along as he is the person responsible for Kak Jat’s downfall. The cunning lady has been using public funds for her popularity all along. The event, as the letter suggests is for her to let other Wanita UMNO come together to support her fully in her struggle in NFC fiasco. That’s why the event is on 23/03/12. She falls from her post as Minister of KPWKM as of 08/04/12. Kudos to all of u for bringing her down to her knees.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.