Masih Menunggu Saman Dari Rahman Dahlan

Sebulan yang lalu, saya telah mendedahkan bagaimana Jabatan Perdana Menteri di bawah seliaan Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan telah membelanjakan sekitar RM34 juta untuk menganjurkan Ekspo Negaraku selama sebulan di Dataran Merdeka.

Saya juga mempersoalkan kenapa lantikan sebuah syarikat yang dikawal oleh seorang bernama Raslan Dahlan tidak melalui apa-apa proses perolehan kerajaan (tidak secara tender terbuka, tidak secara tender terhad dan tidak ada rekod rundingan terus); dan adakah Raslan Dahlan itu abang kepada Datuk Seri Rahman Dahlan sendiri?

Saya mendapat maklumat bahawa Raslan Dahlan tidak ada pertalian darah dengan Menteri di Jabatan Perdana itu dan telah meminta maaf kepada Raslan Dahlan.

Datuk Seri Rahman pula telah mengakui bahawa kos sebenar penganjuran ekspo selama sebulan itu adalah RM37 juta; lebih tinggi dari yang saya anggarkan.

Malah, kira-kira tiga minggu yang lalu iaitu 14 Disember 2017, Datuk Seri Rahman dengan gahnya mengeluarkan kenyataan telah memulakan proses saman terhadap saya berhubung kenyataan-kenyataan saya mengenai Ekspo Negaraku.

Ia mendapat liputan meluas seperti yang dilaporkan Malaysiakini di bawah:

Saya telah menyatakan kesediaan saya berjumpa beliau di mahkamah dan meminta beliau menyaman juga kenyataan-kenyataan pimpinan PH Sabah yang mendakwa beliau tidak melawat kawasan parlimen Kota Belud yang diwakilinya yang dilanda banjir ketika itu.

Saya ingin memaklumkan bahawa saya masih menunggu surat saman dari Datuk Seri Rahman Dahlan sehingga sekarang. Esok akan memasuki Selasa yang keempat sejak beliau mengumumkan mahu menyaman saya dan saya berharap ia bukan gimik seperti gimik ketuanya, Datuk Seri Najib Razak yang ingin menyaman Wall Street Journal tetapi belum disaman sehingga ini.

Sementara beliau menyiapkan saman beliau, saya mahu beliau menjawab soalan-soalan yang langsung tidak dijawab beliau selama ini:

1.   Sehingga sekarang beliau belum menjawab kenapa Unit Perancang Ekonomi di bawah pimpinan beliau membelanjakan sehingga RM37 juta dalam keadaan Kerajaan Persekutuan mengutip cukai GST, mengejar orang perseorangan dan syarikat untuk mengutip cukai pendapatan dari tahun-tahun yang lalu dan harga barang terus kekal mahal.

2.   Sehingga sekarang beliau tidak menjawab langsung kenapa kontrak berjumlah RM37 juta itu langsung tidak ada rekod di dalam sistem perolehan kerajaan? Ia tidak dianugerahkan melalui tender terbuka, tender terhad atau rundingan terus. Tidak ada rekod perolehan kerajaan dari Perbendaharaan yang menunjukkan syarikat “event manager” itu pernah melalui apa-apa proses perolehan seperti penganjuran acara-acara lain.

Saya akan tetap menunggu surat saman dari beliau dengan setia. Saya juga akan tetap setia mengejar beliau untuk mendapatkan dua jawapan kepada soalan-soalan di atas selagi beliau tidak menjelaskannya dengan baik kepada rakyat.

 

RAFIZI RAMLI

AHLI PARLIMEN PANDAN

NAIB PRESIDEN KEADILAN

One thought on “Masih Menunggu Saman Dari Rahman Dahlan”

  1. For no-guts commonner “dont push yr luck”
    For doctors treating open vein “put enough pressure to stop bleeding”
    For human like you ” keep applying the pressure”
    For people like me ” keep hoping a change in govt, be it people who helmed it, or people who choose it before”

    InsyaAllah yr good deed will be remembered herein and hereafter

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.