Harga RON95 Sepatutnya Turun 5 Sen Malam Ini, Kerajaan Jangan Cukai Untuk Minggu Depan

Berdasarkan angka-angka mengenai harga MOPS95 (sumber: laporan mingguan dari Australian Institute of Petroleum http://www.aip.com.au/), tukaran mata wang dan harga minyak mentah dunia (sumber: https://www.bloomberg.com/), harga RON95 mengikut formula yang ditetapkan sendiri oleh Kerajaan Persekutuan sepatutnya RM2.24 seliter, iaitu turun sebanyak 5 sen malam ini.

Saya sertakan jadual kiraan harga mingguan mengikut formula seperti berikut:

13-12-1

Kebelakangan ini, saya jarang mengeluarkan kenyataan media mengenai harga mingguan RON95 kerana saya yakin banyak pihak yang melaporkannya dengan tepat.

Walau bagaimana pun, harga minyak mentah Brent naik melonjak melepasi paras USD65 setong minggu ini sebelum turun ke paras sekitar USD63 setong, seperti yang ditunjukkan carta harga dari Bloomberg seperti di bawah:

13-12-2

Oleh itu, walaupun kenaikan yang berlaku pada 2 hari pertama minggu ini tidak akan mempengaruhi harga yang ditetapkan dan akan diumumkan malam ini (kerana itu merujuk kepada harga minggu lepas setakat 8 Disember 2017 sebelum harga minyak mentah naik melonjak), KPDNKK boleh saja mengumumkan penurunan harga RON95 yang tidak mengikut formula untuk memastikan kenaikan minggu depan tidak terlalu tinggi.

Sebab itu saya meminta KPDNKK yang menetapkan harga minyak RON95 untuk tetap menurunkan harga RON95 sebanyak 5 sen mengikut formula walaupun pentadbiran Dato’ Seri Najib Razak berhadapan risiko kemarahan rakyat apabila harga RON95 boleh naik lebih tinggi dari itu minggu depan.

Jika penurunan harga RON95 malam ini kurang dari 5 sen, menteri berkenaan sepatutnya mendedahkan senarai harga dan formula yang digunakan.

 

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.