Dato’ Seri Najib Guna Wang 1MDB Bayar Peguam Ketepi Sapina Anwar Ibrahim (Kes Fitnah Liwat II)

Sejak lebih sebulan yang lalu, saya telah mendedahkan pelbagai maklumat mengenai aliran wang dari dana awam yang dipinjamkan kepada SRC International Sdn Bhd (bekas anak syarikat 1MDB) yang kemudiannya masuk ke akaun peribadi Dato’ Seri Najib Razak, seterusnya digunakan untuk perbelanjaan peribadi, wang politik dan membeli belah.

Di antara perbelanjaan-perbelanjaan yang telah saya dedahkan setakat ini:

1. Bayaran RM2 juta kepada syarikat pembangunan aplikasi milik pegawai khas Perdana Menteri (Datuk Amhari Effendi Nazaruddin) iaitu Orb Solutions Sdn Bhd
http://rafiziramli.com/2017/05/sprm-perlu-sahkan-senarai-penerima-dana-src-yang-masuk-dari-akaun-peribadi-dato-seri-najib-tun-razak/

2. Berbelanja membeli barang kemas mewah bernilai RM3.28 juta dalam sehari di sebuah gedung barang kemas mewah bernama De Grisogono
http://rafiziramli.com/2017/05/sprm-perlu-sahkan-senarai-penerima-dana-src-yang-masuk-dari-akaun-peribadi-dato-seri-najib-tun-razak/

3. Bayaran RM5 juta kepada Yayasan Al Abrar untuk menganjurkan acara “Malaysia Bersalawat”
http://rafiziramli.com/2017/05/sprm-perlu-sahkan-senarai-penerima-dana-src-yang-masuk-dari-akaun-peribadi-dato-seri-najib-tun-razak/

4. RM43 juta yang dipercayai dana yang disuntik dari Tabung Haji dipindahkan ke akaun seorang yang bernama Ariffin Ismail Shahul Hamid dan kemudiannya ditunaikan dalam bentuk wang tunai
http://rafiziramli.com/2017/05/rm43-juta-dana-src-dikeluarkan-secara-tunai-siapa-dapat-wang-ini/

5. RM10 juta dipindahkan dari akaun Perdana Menteri dan dibayar kepada pelbagai pimpinan Umno/Barisan Nasional di peringkat pusat, negeri dan peribadi
http://rafiziramli.com/2017/05/ketua-ketua-bahagian-umno-dan-parti-dari-barisan-nasional-yang-menerima-wang-dari-dato-seri-najib-perlu-pulangkan-kembali-wang-kerana-itu-duit-rakyat/

6. Berjuta ringgit dibayar oleh Perdana Menteri kepada syarikat pengamal media dan syarikat media sosial
http://rafiziramli.com/2017/05/wang-rakyat-digunakan-oleh-dato-seri-najib-untuk-membayar-pengamal-media-dan-biaya-kempen-media-sosial/

Semua maklumat ini diperolehi dari satu dokumen yang dimuatnaik ke laman http://sprminsider.blogspot.co.uk yang capaiannya disekat oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Setakat ini, semua pihak berkuasa yang terbabit dan penerima yang dinamakan tidak menafikan atau mengambil apa-apa tindakan undang-undang. Lebih penting lagi, pihak SPRM sendiri tidak menafikan bahawa dokumen yang dimuatnaik ke laman tersebut adalah dokumen siasatan SPRM sendiri seperti yang digambarkan oleh dokumen-dokumen itu.

Laman SPRMInsider memuatnaik dua dokumen penting:

i. Aliran tunai dari SRC International Sdn Bhd ke akaun peribadi Dato’ Seri Najib dan syarikat-syarikat yang digunakan untuk menyembunyikan pemindahan wang – saya telah dedahkan sebelum ini

ii. Kertas siasatan yang diberi nama “Ulasan Kes dan Cadangan Pegawai Penyiasat” yang bernombor IPJ NO: 0300/2015, IPJ/SPRM/KS: 178/8/2015 – yang saya kini sertakan bersama dan akan saya dedahkan bermula hari ini

Download (PDF, 10.12MB)


Kertas siasatan setebal 19 mukasurat ini memberi latar belakang kes, bagaimana akaun-akaun peribadi Dato’ Seri Najib dibuka di Ambank, siapa individu terbabit, berapa wang yang dipindahkan ke akaun-akaun peribadi tersebut, dari mana wang dipindahkan, dan bagaimana wang-wang ini dibelanjakan.

Kertas siasatan ini memberi maklumat terperinci saksi-saksi yang telah diambil keterangan, dokumen-dokumen yang telah diambil oleh SPRM sebagai bukti dan ulasan siasatan SPRM terhadap keterangan-keterangan yang diambil oleh saksi-saksi.

Pendedahan saya pada hari ini ditumpukan kepada satu bayaran dari akaun peribadi Dato’ Seri Najib yang disiasat oleh SPRM kepada seorang peguam dalam satu kes melibatkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam tahun 2011.

Bayaran ini menjadi penting kerana buat pertama kali, ada bukti nyata bahawa seawal tahun 2011, Dato’ Seri Najib telah menggunakan wang yang dipercayai berasal dari dana 1MDB yang dipindahkan ke akaun peribadinya, untuk membayar peguam bagi tujuan berhadapan dengan Dato’ Seri Anwar di mahkamah.

Bukti wujudnya bayaran ini memberi dimensi baru kepada pendedahan Sarawak Report mengenai bayaran sejumlah RM9.5 juta kepada peguam Tan Sri Shafee Abdullah yang juga dari akaun peribadi Dato’ Seri Najib dari dana yang sumbernya dipercayai dari 1MDB.

Pembayaran kepada Tan Sri Shafee Abdullah itu bukanlah kali pertama wang dari sumber 1MDB telah digunakan oleh Dato’ Seri Najib untuk membayar peguam bagi tujuan berhadapan dengan musuh politik beliau (iaitu Dato’ Seri Anwar).

Kertas siasatan SPRM yang dibocorkan dan dimuatnaik ke SPRMInsider mengesahkan dalam tahun 2011, Dato’ Seri Najib telah membayar sejumlah RM325,188 kepada peguam Dato’ Ghazi Ishak dari Tetuan Salehuddin Saidin & Associates yang mewakil beliau untuk mengenepikan sapina Dato’ Seri Anwar terhadap Perdana Menteri dalam kes fitnah liwat II, seperti yang terkandung di helaian-helaian kertas siasatan berikut:

i. Mukasurat 1 – di bawah “latar belakang kes”, mengesahkan bahawa SPRM telah menyiasat Perdana Menteri mengenai kemasukan wang sebanyak RM2.6 bilion ke akaun beliau di Amprivate Banking, Ambank Berhad di akaun bernombor 2112022009694. Wang berjumlah RM2.6 bilion itu dipercayai dari 1MDB.

ii. Mukasurat 1 hingga 7 – memberi maklumat bagaimana akaun dibuka, sejauh mana keterlibatan Perdana Menteri sendiri dalam menguruskan wang yang keluar masuk dan maklumat dana yang dipindahkan masuk ke akaun Perdana Menteri itu.

iii. Mukasurat 10 hingga 11 – di bawah “Perbelanjaan Tahun 2011 – 2013 Melalui Cek”, penerima nombor 7 yang disenaraikan ialah seorang peguam bernama Dato’ Ghazi Ishak dari Tetuan Salehudin Saidin & Associates. Perkara ini disahkan oleh SPRM berdasarkan keterangan yang diambil dari Dato’ Salehuddin Saidin sendiri, yang ditandakan sebagai saksi A21 di dalam kertas siasatan SPRM tersebut.

 

Bayaran sebanyak RM325,188 kepada peguam Dato’ Ghazi Ishak itu adalah berhubung khidmat guaman mewakili Dato’ Seri Najib dalam kes 44-264-09/2011 di Mahkamah Tinggi Jenayah (3) Kuala Lumpur.

Saya telah menyemak nombor kes 44-264-09/2011 Mahkamah Tinggi Jenayah (3) Kuala Lumpur di laman www.kehakiman.gov.my dan boleh mengesahkan bahawa, kes tersebut merujuk kepada permohonan Dato’ Seri Najib untuk mengenepikan permohonan sapina dipanggil memberi keterangan untuk disoal balas di dalam kes fitnah liwat II yang melibatkan Dato’ Seri Anwar.

Saya sertakan paparan skrin carian kes 44-264-09/2011 di bawah:

 

Ini berpadanan dengan laporan akhbar pada ketika itu mengenai tindakan Dato’ Seri Najib menggunakan peguam untuk mengenepikan permohonan sapina menjadi saksi untuk disoal balas, seperti laporan MStar bertarikh 6 Oktober 201: http://www.mstar.com.my/berita/berita-mahkamah/2011/10/06/najib–rosmah-berjaya-ketepi-sapina-jadi-saksi-kes-liwat-anwar/

Laporan itu juga mengesahkan bahawa peguam yang mewakili Dato’ Seri Najib dalam permohonan mengenepikan sapina itu adalah Dato’ Ghazi Ishak.

Berdasarkan maklumat-maklumat ini, jelas bahawa Dato’ Seri Najib tergamak menggunakan wang rakyat yang dipercayai dari dana 1MDB (bukan sahaja) bagi tujuan peribadi, malah untuk mengelak dari muncul di mahkamah memberi keterangan berhubung pembabitan beliau dengan Saiful Bukhari Azlan yang melemparkan tuduhan terhadap Dato’ Seri Anwar.

Sebab itu saya katakan apabila kesemua maklumat ini dihadam, bukanlah satu perkara yang mengejutkan bila mana sejumlah RM9.5 juta wang dari akaun Dato’ Seri Najib yang disiasat SPRM telah dipindahkan kepada peguam Tan Sri Shafee Abdullah kerana Dato’ Seri Najib telah awal melakukan perkara yang sama iaitu dalam tahun 2011. Cuma peguamnya saja yang berbeza.

Oleh itu, saya merasakan sudah sampai masanya untuk mendesak campur tangan Majlis Raja-Raja agar satu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat perkara-perkara berikut:

1. Penggunaan wang rakyat yang masuk melalui akaun peribadi Dato’ Seri Najib yang dibayar kepada peguam-peguam dalam kes-kes yang dibawa terhadap musuh-musuh politik beliau, terutamanya Dato’ Seri Najib

2. Sejauh mana pengaruh dan kesan bayaran-bayaran yang dibuat kepada pegawai sistem kehakiman, terutamanya pendakwaraya khas yang dilantik kerajaan iaitu Tan Sri Shafee Abdullah, telah mempengaruhi keputusan kehakiman terhadap musuh-musuh politik beliau terutamanya pemenjaraan Dato’ Seri Anwar

Saya sedang merangka satu kempen kesedaran yang akan dibawa melalui laman sosial dan dibawa ke kampung-kampung untuk menerangkan kepada rakyat bagaimana wang mereka telah digunakan oleh Dato’ Seri Najib untuk menamatkan kerjaya musuh politik nombor satunya iaitu Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang berakhir dengan pemenjaraan bekas Ketua Pembangkang itu.

Saya juga akan menumpukan perhatian kepada perkara-perkara penting di dalam kertas siasatan itu yang memberi gambaran terperinci sejauh mana penjawat-penjawat awam di peringkat tertinggi di negara ini sebenarnya tahu bahawa dana yang besar telah masuk ke akaun peribadi Dato’ Seri Najib; sebelum perkara ini bocor kepada pengetahuan awam.

Skandal 1MDB akan terus menghantui Dato’ Seri Najib dan saya menyeru seberapa pegawai kerajaan yang pernah ada maklumat atau pengetahuan mengenai skandal ini untuk tampil memberikan maklumat agar kebenaran sampai kepada rakyat.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di

Facebook | Rafizi Ramli
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan

Youtube | INVOKE Malaysia https://www.youtube.com/channel/UCZR8ZLTDfgMQgLyZBkeqaQg

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.